וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד יום כדור הארץ: מקומות שעברו תיקון סביבתי בישראל

24.4.2015 / 7:48

השבוע נחגג בעולם יום כדור הארץ הבינלאומי. בשביל לעשות משהו עבור הפלנטה שלנו, ריכזנו עבורכם מספר מקומות שהיו מפגע בריאותי, שנכחדו מהם בעלי-חיים או ששימשו כמחצבה בטבע, אבל עברו תיקון סביבתי והוחזרו לציבור. השביל הירוק

פארק אריאל שרון.
פארק אריאל שרון

כבר מגילאי הגן יודעים הילדים של ימינו מהו החור באוזון, ממה נגרמת התחממות כדור הארץ והחשיבות שבמיחזור. תופעה חדשה יחסית בנוף הסביבתי היא דווקא אפשרות התיקון. במשך שנים הפכו שטחים נרחבים ומקורות מים טבעיים למוקד השלכת פסולת וזיהום עבור מפעלים שונים. אזורים אלו, שהיו פנינות טבע של ממש, הפכו למזבלות עירוניות, הרסו את בתי הגידול הטבעיים לבעלי החיים והרחיקו את הציבור הישראלי מלבקר בהן.

הממשלה וגופי סביבה שונים הבינו את ההרס הנוראי, ולאחר מאבקים עיקשים וקשים נגד בעלי אינטרס יצרו את ההבנה, כי מדובר בנכסים טבעיים לתושבי המדינה ויש להשיב את הסדר על כנו ולפעול לשיקום ולשימור של אותם פלאי טבע, רגע לפני שההרס משתלט על עתידם.

מדובר בתהליך של תיקון סביבתי, שדורש הרבה זמן ומאמץ, אך מדובר במהפכה מרהיבה שבשנים האחרונות כבר ניתן ליהנות מפרותיה ברחבי הארץ. לכבוד יום כדור הארץ הבינלאומי, ריכזנו עבורכם מספר מקומות בהם תוכלו לחוות תיקון סביבתי הלכה למעשה ולהבין את מהות הדבר במו עיניכם, בשל העובדה כי השנה יום זה חל ב-22 לאפריל, שהוא יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, לא מתקיימות פעילויות מיוחדות באתרים אלו, עם זאת - הנה כמה מהמקומות שעברו שינוי "ירוק" וחזרו לציבור.

פארק אריאל שרון

אחד הפרויקטים הגדולים במדינה בתחום השיקום הסביבתי, פארק מטרופוליני בלב הכרך העירוני, הכולל תל אשפה ששוקם והפך לפארק פורח, נחלים משוקמים ומרחבים טבעיים. תהליך שיקום הר הפסולת כלל שימוש בעקרונות תכנון ברי קיימא. כך, למשל, נעשה שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים, נבנו בריכות אגירה תת קרקעיות המשמשות לאיגום מי גשמים בחודשי החורף לטובת השקיית הצמחייה בקיץ; שאיבת גז מתאן מבטן ההר, הנוצר מהתפרקות הפסולת ומשמש להפקת אנרגיה ירוקה ומסייע להפחתת גזי החממה.

במקום מתקיימים סיורים מודרכים לקבוצות ולקהל הרחב, במהלכם ניתן לראות כיצד הופך הפארק את הר הפסולת חירייה, ששימש במשך עשרות שנים כ"חצר האחורית" ו"פח האשפה" של המטרופולין, לחלון הראווה הייצוגי של גוש דן. כיצד הפך מפגע אקולוגי לנכס לאומי. הסיור מתקיים על ראש הר הפסולת, שהפך לפארק ירוק עם פינות חמד לישיבה ומנוחה, מרכז מבקרים, אגם, מסלולי טיול, תצפית מרהיבה ועוד.

כמו כן, ניתן להתחקות אחר המגוון הביולוגי העשיר של החי והצומח במקום. בשטחי הפארק נצפו 170 מיני ציפורים, חלקן חולפות וחלקן מקננות בשלל בתי גידול. בסיורים מודרכים בשטחי הפארק ניתן להכיר מקרוב את ציפורי הבר ואורח חייהן, ללמוד על הליך "טיבוע" הציפורים ולקבל הסברים על אקולוגיה ועל בתי גידול של בעלי חיים נוספים המצויים בפארק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פארק אריאל שרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

נחל הקישון

הינו הנחל השני בגודלו בנחלי החוף של ישראל ומהחשובים והמורכבים בארץ. הנחל זורם לאורך 70 ק"מ מעמק יזרעאל ועד למפרץ חיפה. במשך עשרות שנים הועברו שפכי מפעלי חיפה אל הנחל והוא הפך למטרד עבור תושבי הסביבה. בשנים האחרונות ולאחר התערבות ממשלתית הופסקו הזרמת השפכים המזהמים אל מי הנחל והחל תהליך צדק סביבתי ארוך ומאתגר, שמטרתו להשיב את הנחל להיות פינת חמד עבור תושבי חיפה והאזור.

כחלק מהשיקום הוזרמו מים נקיים אל הנחל ובוצע טיהור של מימיו, שאומנם עדיין לא מאפשר רחצה היות וקרקעית הנחל עוד מזוהמת כתוצאה משנים רבות של הזנחה, אבל הדגים וחיות שונות נוספות שבו לחיות במימיו.

לאורך תוואי הקישון פיתחה רשות נחל הקישון, בשיתוף קק"ל והרשויות המקומיות הסמוכות, שבילי נחל לטיול רגלי ולרכיבת אופניים. לאורך שבילי הנחל יזמה הרשות הקמתם של פארקים לרווחת הציבור, בהם: פארק העמקים - פארק הכולל שביל הליכה הצמוד לנחל ובמרכז עץ אקליפטוס ענק מהפריטים הגדולים והמרשימים ביותר בארץ, לצד שולחנות פיקניק ובוסתן חרובים ותותים. פארק מעיין אלרואי - במקום מעיין הנובע לבריכה וממנה זורם פלג אל הנחל.

זרימה נחל הקישון, ינואר 2013. גיל גוטמן, 
רשות נחל הקישון,
נחל הקישון/גיל גוטמן, רשות נחל הקישון

פארק נחל באר שבע

לאורך שנים רבות זרמו אל ערוץ נחל באר שבע שפכים, וגדותיו הפכו מצבור של אשפה שהעלתה צחנה ולכלוך. פרויקט מאסיבי לשיקום עשה מהפך ויצר פארק ירוק ופורח המשתרע על פני 5,200 דונם.

עיקר תהליך השיקום התבצע בתוואי הנחל הזורם מבקעת ערד וממשיך עד לבאר שבע, וכיום הוא פארק משוקם ובו מרחבים מוריקים, פינות ישיבה ושבילי טיול להולכי רגל ולרוכבי אופניים, לצד אתרים היסטוריים, גני שעשועים, גן בוטני שבו צמחייה מדברית מיוחדת ובעלי חיים שונים המתגוררים באקלים המדברי הצחיח.

בפארק ניתן למצוא גם את סיפורו של מצפה בית אשל - מדובר בהליך שימור של מבנים משנת 1943 ששימושו את ההתיישבות החלוצית בנגב. תחילה חיו אנשי היישוב בשכנות טובה עם ערביי האזור, אך לאחר תוכנית החלוקה של האו"ם בשנת 1947 חלה הדרדרות ביחסים. אנשי הפלמ"ח סירבו להתפנות מהאזור והאמינו בציונות וביישוב החלוצי. בשנת 1948 נכנסו כוחות צבא מצרי לאזור והיישוב ספג מכה קשה של הפגזות שפגעו בנפש ורכוש. בעקבות ההרס הרב לא נותרה ברירה אלא לעזוב.

שיקום חצר בית אשל מהווה טעימה קטנה לסיפור ההרואי של אותם חברים, אשר התגוררו באזור והאמינו אמונה שלמה בהפרחת השממה ויישוב הנגב.

זרימה בנחל באר שבע. דייב בוימוביץ'
נחל באר שבע/דייב בוימוביץ'

מכתש רמון המשוקם

לאחר שעבר תהליך שיקום ארוך על שטחי המחצבות הנטושות שבאזור, הוקם פארק מרהיב על שטח של כ-3,300 דונם, ששוקם על ידי הקרן לשיקום מחצבות. במשך שנים בוצעה במקום חציבה של חומרי גלם לתעשייה ובנייה. עם סיום העבודות במקום החלה תוכנית שיקום מקיפה שתספק בילוי לשעות פנאי עבור הציבור הרחב.

החציבה שהתקיימה במקום לאורך שנים, יצרה חשיפה לתופעות גיאולוגיות ייחודיות בקירות המקום וכעת, מהתבוננות בלבד, ניתן ללמוד על שכבות שונות לאורך מאות שנים. כמו כן, יכולים המטיילים ליהנות מטיול חופשי וללמוד על סיפור היווצרותו של המכתש בעזרת שילוט מפורט שניצב במקום ומפרט על התהליכים השונים.

עוד בפארק: בריכות שכשוך ותצפית על האכלת נשרים, שבילי טיול ורכיבה ולאלה שמעדיפים לעשות את דרכם ברכב ניתן לעבור את ציר הנסיעה המעגלי, שמחבר בין כביש 40 לחניון בארות. במקום חניה מסודרת בשפע.

מכתש רמון. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
מכתש רמון/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

פארק עמק הצבאים

הפארק הינו שמורת הטבע העירונית הראשונה בישראל וממוקם במערב ירושלים. בעבר היה האזור כולו פארק ירוק, שאפשר חיים רגועים לאוכלוסיית הצבאים שחיה במקום. הפיתוח הנד"לני שנעשה במרוצת השנים והכבישים המהירים שניבנו מכל עבר, הביאו את הצבאים להסתפק בסביבת מגורים של כ-250 מטרים בלבד לכודה שאט אט נכחדה.

שנים רבות התנהל מאבק שבו איילי נדל"ן רצו את האזור להקמת עוד מבני מגורים ו אילו גופים סביבתיים שונים ביקשו את טובת הצבאים וקיומה של ריאה ירוקה עבור תושבי הסביבה. המאבק העיקש השתלם ועמק הצבאים נשאר כשטח ציבורי פתוח.

כעת מאפשר הפארק אזור מחייה ביולוגי למינים שונים של בעלי חיים. כמובן שהעיקר הוא להקת הצבאים החיה באזור, אך ניתן לראות שם גם זנים שונים וייחודים של בעלי חיים, שחלקם אף מוגדרים בסכנת הכחדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully