וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדות לחירות: איך הופכים פסולת למים נקיים?

מערכת וואלה בשיתוף איגודן

24.3.2015 / 10:26

כמה מים צורך אדם בממוצע בישראל, איך הופכים פסולת שמורכבת ברובה ממגבונים לחים למים לחקלאים, וכמה זה עולה? את כל המידע הזה תוכלו לקבל בסיור חווייתי במרכז המבקרים של מפעל טיהור הפסולת הגדול במזרח התיכון

מרכז המבקרים במתקן טיהור השפכים שפד"ן.
מוביל בעולם. מפעל הטיהור שפד"ן

כל הנחלים זורמים לים, זה כבר מצב קיים. אבל לאן הולכים כל השפכים שלנו? אם נספר לכם לא בטוח שתאמינו. מתחת לאדמה, בעומק כ-30 מטרים, מותקנים כ-120 קילומטרים של צינורות ענק שבהם זורמים מי השפכים של גוש דן למפעל השפד"ן שבראשון לציון. השפכים מטוהרים בו בתהליך מכאני-ביולוגי טבעי ומושבים לחקלאות בדרום, כמים באיכות מי שתייה. אם זה מסקרן אתכם, אתם יכולים לחזות בתהליך מקרוב במרכז המבקרים של המפעל.

השנה הכתיר האו"ם את המתקן כאחד הפתרונות הסביבתיים-עירוניים המובילים בעולם.

איך זה עובד?

תהליך הטיהור מחלץ ממי השפכים את כל המרכיבים שאפשר לעשות בהם שימוש מחודש. בשלב הראשון מפרידים במפעל את הפסולת, למחזור או להטמנה בדרום, ושולחים את השמן והשומנים למחזור במפעל ליפודן, שם הוא הופך לדלק לתעשיות. בשלב השני, מיליארדי חיידקים טובים שהגיעו מהמעי שלנו מעכלים ומפרקים את החומר האורגני - כל מה ששלחנו לביוב. לאחר מכן החיידקים דבקים יחדיו ובשלב הזה הם כבר נקראים בוצה. הבוצה מוצאת מהמים ונהפכת לדשן אורגני לחקלאות. בתהליך הפיכת הבוצה לדשן משתחרר ביו-גז מתאן, שבו משתמשים לייצור חשמל.

בשלב השלישי, המים המטוהרים עוברים לשדות החדרה - אקוויפרים שעובדים כמסננת למים. אחרי כ-400 יום, ולאחר שחלחלו לעומק כ-30 מטרים, המים נשאבים ונקראים "מים מושבים" (מלשון להשיב, להחזיר) - באיכות מי שתייה. המים מועברים לחקלאות בדרום, שם כ- 70% ממי ההשקיה הם מים ממוחזרים מהמפעל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במעבה האדמה. הצצה לתוך דגם הצינור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במרכז המבקרים של איגודן השוכן בלב המפעל תוכלו לערוך סיור במפעל מחזור המים מהגדולים בעולם. הסיור מספר את סיפור מסעם של המים - מרגע השימוש ועד להחזרה אל הטבע. בסיור של שעתיים (בחול המועד פסח - שעה בלבד) אפשר לצפות בעבודה הטובה שעושים החיידקים, במופע אור-קולי, לקפוץ לביקור בצינור דמה שגובהו למעלה משני מטרים, ולבקר בבריכות הטיהור עצמן. הצעירים שבמבקרים, יזכו ליהנות ממשחקי מחשב ומסרטונים מצוירים בנושא.

במרכז תוכלו להתוודע לכמה פיסות מידע מדהימות, כמו העובדה שכל יום מטהרים בשפד"ן 370 אלף קוב שפכים - השקולים לשלושה מגדלי עזריאלי מלאים בשפכים - למים באיכות מי שתייה. פעילות מחזור המים של המכון חוסכת שאיבת מטר מים מהכינרת בשנה; אל תשכחו שאדם ממוצע בישראל צורך כ-130 ליטר מים ביום.

במרכז המבקרים של איגודן אנו למדים כי האויב הגדול לתהליך הטיהור הוא דווקא המגבונים הלחים. כן, גם אלו שנשטפים ומתכלים. המפעל מתמודד עם עשרות טונות של מגבונים לחים שיוצרים סתימות ותקלות ועולים לכולנו הון עתק. המדריכים במרכז יקפידו ללמד אתכם את החרוז: מגבון לח - תמיד בפח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיורים בתיאום מראש. מרכז המבקרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מרכז המבקרים משמש מרכז הסברה ומציע סיור חווייתי, ערכי וחינוכי, והמבקרים במקום נחשפים ולמדים על נושא המים במדינת ישראל לרבות חשיבות השימוש הנכון והחיסכון במים", מסביר מנהל מרכז המבקרים, אושר שקלים. "בסיור המבקרים לומדים על ערכים של קיימות, איכות סביבה ותכנים ערכיים לחיים הפרטיים של כל אחד מאתנו". בנוסף, במרכז שמים דגש על גאווה ציונית לאומית שכן ישראל נחשבת מובילה בנושא טיהור המים בעולם, עם כ-85% מחזור מים.

בואו לבקר אותנו במרכז המבקרים איגודן בראשון לציון

מרכז המבקרים של איגודן פתוח בחול המועד פסח בימים א'-ד' (5-8/4) בין השעות 09:00 – 16:00. וביום חמישי 9/4 בין השעות: 9:00-12:00. סיורים נערכים בתיאום מראש בלבד בטלפון 03-9555222. הסיור בפסח הינו חינם לכל המשפחה בחסות בנק הפועלים ומותנה בהרשמה מראש.

למבקרים מצפות חוויות נוספות לרבות מופע קרקס ירוק המשלב תכנים אקולוגיים חינוכיים חווייתיים - ואף מרוץ אופניים שייערך ביום רביעי 8/4.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully