וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרים את המורל: אתר הסקי הכי משפחתי שיש

16.2.2015 / 6:50

אזור ואל מורל בצרפת לא מצטיין בחוויות אפרה-סקי סוערות, והכפרים סביבו די שוממים בערבים. עם זאת, האתר לא צריך להתנצל, כי את הלקוחות הטבעיים שלו - משפחות בנופש וגולשים מתחילים - הוא מפצה היטב בדרכים אחרות

אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. קלאב מד,
מיתון או לא מיתון, ישראלים אוהבים סקי אלפיני. אתר ואל מורל, צרפת/קלאב מד

מה יכול אתר הסקי קלאב מד ואל מורל הצרפתי להציע לגולש סקי מיומן, שמאחוריו אינסוף קילומטרים של שלג והשליטה שלו בטכניקות מורכבות ותנאי גלישה מאתגרים מצוינת? מתחקירון שערכתי, קריאת ביקורות ושיחות עם מביני עניין, הכנתי את עצמי לעיירה מנומנמת, מסלולי גלישה מוגבלים, שלג מועט ונותני שירות חייכנים שלא מדברים אנגלית.

"הישראלים לא מכירים את ואל מורל, וחבל, כי זה אתר סקי שמתאים להם בדיוק", נאמר לי. למה הכוונה? מספר הגולשים הישראלים שיוצאים לגלוש באירופה גדל והולך, מיתון או לא מיתון, וכוללת קבוצה גדולה של גולשים מנוסים לצד קבוצה של חובבי סקי שפשוט אוהבים אווירה אלפינית. הגיע הזמן לבדוק את האתר בעצמי.

אתר ואל מורל (Valmorel) נמצא בדרום-מזרח צרפת, קרוב במיוחד לגבולות עם שווייץ ואיטליה ובמרחק כשעתיים נסיעה מהערים ז'נבה וגרנובל, שבהן שדות התעופה הקרובים ביותר לאתר. המקום עצמו הוקם בשנות ה-70 והוא מוקף עיירות שהאווירה האלפינית שבהן שואבת אליה מיידית. מהבתים הקטנים ומצופי העץ מיתמרים עמודי עשן קטנים של קמינים, ואלה מפוזרים מתחת לפסגות האלפים המושלגות ובין העצים שמבצבצים ממדרונותיהן.

עסקת החבילה הזו של המצוקים הלבנים בטבע פראי ובקתות העץ הללו משתלמת מחדש בכל ביקור. עד לגובה של 2,250 מטר מתנשאים ההרים המקומיים - זה לא הרבה במונחים של רכס האלפים המפורסם, ואורך המסלולים גם הוא עומד על נקודה נמוכה יחסית של הסקאלה - קצת יותר מ-150. לאורך המסלולים משובצים תותחי שלג פעילים, מחזה יפה, אבל גם כזה שמעיד על משקעים דלים במסלולי הגלישה הנמוכים. בהמשך יסביר לי מדריך סקי מקומי ששלג מלאכותי תמיד מרגיש לח יותר מתחת למגלשיים, גם אם נוצר בקור קיצוני.

אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. קלאב מד,
אין רצון ואין צורך לעזוב את האתר. אתר ואל מורל, צרפת/קלאב מד
אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. דוד אברהם, מערכת וואלה!
מראה יפה, אבל מעיד על חוסר במשקעי שלג. תותח שלג/מערכת וואלה!, דוד אברהם

אוכל ואלכוהול ללא הפסקה

בנקודה המיושבת הגבוהה ביותר באזור משתרע המתחם הענק שבו ביקרתי. זהו מתחם חדש שהוקדם רק לפני שלוש שנים בגובה 1,400 מטר, והוא תוכנן כך שאין לא רצון ולא צורך לעזוב אותו. הרשת סימנה אותו בארבעה קלשונים (הגרסה העצמאית והמתחכמת של הרשת לדירוג הכוכבים הרווח), והוא תוכנן בקפידה כך שיקיף את כל צורכי האורחים שמגיעים אליו, ויוצאים ממנו רק כדי לגלוש.

המתחם כולו שוכן ממש למרגלות מסלולי הסקי, כך שלא נדרשת הסעה ממנו אליהם - יתרון בולט למי שיודע כמה מעייפת יכולה להיות היטלטלות עם ציוד ונעלי סקי בין אוטובוסים. הרומן ארוך השנים של ישראלים עם קלאב מד מבוסס על צמד המילים "הכל כלול", והחוויה ברורה: מלבד עניין הפנסיון המלא, כלומר אוכל מצוין ואלכוהול ללא הפסקה או הגבלה, צורכי המבקרים כאן מסופקים עד לאחרון שבהם. כל בקשה לכל איש צוות המלון, מופרכת ככל שתהיה (ובחנתי את זה, נשבע), תתמלא ברגע ובכיף. השמועות על כך הוכיחו עצמן כנכונות.

אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. קלאב מד,
הכל כלול, עד אחרונת הבקשות המופרכות. קלאב מד ואל מורל, צרפת/קלאב מד

ילדים מרוצים הורים מרוצים

לפני המגלשיים והשלג, עוד קצת על הריזורט: מדובר בחופשה לא זולה. נכון לכתיבת שורות אלה עלות של שבוע החל מה-1 במרץ 2015 יעלה לזוג מבוגרים 5,200 אירו, והמחיר יטפס ככל שהחדרים יוקרתיים יותר. סמוך לאותו מתחם נמצאות בקתות סקי פרטיות ואינטימיות (Chalets), הן נמצאות באזור היפה ביותר מסביב ומצוידות בהכל, אפילו בטבח פרטי שמבשל ומבעיר אש באח.

הן מתאימות בעיקר לכמה זוגות או לקבוצת חברים קטנה, והמחיר נע סביב 30 אלף יורו לבקתה לשבוע. המחיר הגבוה מצדיק את עצמו: החדרים מאובזרים ומעוצבים היטב, מתחם הספא על החמאם וחדרי המרגוע והטיפולים שלו לא יאכזב את גדולי אוהבי הפינוק הקלאסי של אחרי יום גלישה ושרירים מתוחים.

למשפחות עם ילדים מדובר בחבילה קורצת, שכן צוות המקום מבטיח ראש שקט מזאטוטים עם שלל מסגרות מיוחדות עבורם. מגיל ארבע ועד בני נוער, המלון מקיף את כל צורכי הילדים במסגרות של לימוד סקי, שעות פנאי, מופעים ושאר פעילויות שילדים נהנים מהן. בעמדת הקפה בלובי אני נתקל בשתי בנות עשרים ישראליות חייכניות, שהשתחררו מהצבא והגיעו לעבוד כאן כגננות לפעוטות ישראליים. כל הילדים שבהם נתקלתי במהלך היום נראו די מאושרים, וילדים מאושרים עושים הורים שקטים, שפנויים ליהנות ממסלולי הסקי.

אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. דוד אברהם, מערכת וואלה!
בזמן גלישה מומלץ לחפש בין המדרונות חיות בר. גולשים בשיעור/מערכת וואלה!, דוד אברהם

מקפידים לשמור על החי

ואם כבר מסלולי סקי: יש דברים שיותר חשוב שיהיו כלולים בקונספט "הכל כלול" מאשר אוכל מוקפד, ג'קוזי לוהט בשלג ובר חופשי, ואלה שירותי בית הספר לסקי. פינוקים זה כובש, אבל חופשת סקי נקבעת על פי איכות השלג והמסלולים, רמת ציוד הסקי והרכבלים ומקצועיות צוות מדריכי הסקי.

יתרון בולט של האתר, הוא בכך שהוא מפעיל בית ספר פרטי לסקי ומחזיק מחסן ציוד סקי משלו. אם להמיר את דירוג הקלשונים של קלאב מד, למשל, לפתיתי שלג, על רמת הסקי שהוא מציע הוא מקבל בשמחה חמישה פתיתים. הציוד שמעניק המועדון הוא מהחדשים מהמתקדמים שניתן למצוא, לכל היותר מהעונה הקודמת, והוא מותאם אישית במיומנות שתרשים גם גולשים מצוינים. בית הספר מדריך קבוצות גלישה מרמת מתחילים שלא ראו שלג בחייהם ועד לרמת גלישה תחרותית וגלישה מחוץ למסלולים (ההרשמה הפשוטה והמהירה מתבצעת באמצעות מילוי פרטים בטאבלט), ומדריכי הסקי והסנובורד שלו, מוסמכי בית הספר לגלישה הצרפתי ESF, הם מהטובים בענף.

תוך הקפדה מתמדת על בטיחות, הם מלמדים לא רק סקי אלא גם על האתר עצמו והשמורה שבה הוא נמצא, ומפגינים טכניקת לימוד מוקפדת ומקצועית. טיפ: ודאו שהמדריך שלכם דובר אנגלית, והצטרפו לקבוצה אחת לפחות פעם ביום, גם אם אתם מרגישים שאין לכם בזה צורך. סיור באתר בלווי מדריך שמכיר אותו כמו את כף ידו יעצים בוודאות את החוויה.

עבור גולשים מתחילים או בינוניים, ואל מורל שבמחוז סבואה (Savoie) מקיף את כל הצרכים על השלג. באזור הקרוי "לה גרנד דומיין" יש 165 קילומטרים של מסלולים, אם להחשיב גם את "סנט פרנסואז" הסמוך, שאליו ניתן להגיע בגלישה, רובם כחולים וידידותיים, מסומנים היטב והגישה אליהם נוחה עם מערך רכבלים ומעליות חדישים למדי. גולשים מתחילים ניצבים לא פעם בפני הבעיה המוכרת, שבה מסלולי הלימוד כבר מיצו את עצמם עבורם, אך עלייה למסלולים תלולים יותר מסוכנת. באזור ואל מורל זו אינה בעיה.

למתחילים, כך גם עבור ילדים, היקף המסלולים המתונים מספק בהחלט. עבור גולשים מקצועיים או כאלה האוהבים סקי אתגרי התמונה קצת שונה. את מספר המסלולים השחורים אפשר לספור על יד אחת, ותוך יום אחד בודד אפשר לכסות את מרבית החלקים המאתגרים של האתר. לחובבי אוף-פיסט מומלץ להצטייד במכשיר GPS ובאת חפירה למקרים של מפולות (כלול, מובן שכלול) ולהצטרף לקבוצת הדרכה ייעודית שחוקרת את החלקים החבויים בין המצוקים. מדובר בחוויית גלישה די אינטנסיבית, אז מומלץ להיות בכושר. עבור חובבי קפיצות ופעלולים הוקם סנואו-פארק מתוחזק היטב. זהירות על הרצועות.

בזמן גלישה מומלץ להרים מדי פעם את הראש ולחפש בין המדרונות התלולים חיות בשמורה הטבעית שלהם, מסתובבות להן בנחת בין הסלעים והעצים. עובדי האתר מספרים בגאווה שתחביבים כמו רכיבה על אופנועי שלג או "הלי-סקי", טיסה בהליקופטר לגלישה ממצוקים, אסורים כאן כדי שלא לפגוע במרקם החיים של היונקים.

אתר סקי קלאב מד ואל מורל, צרפת. קלאב מד,
סצינת האפרה סקי לא סוערת, אבל לגולשים באתר יש מספיק מה לעשות/קלאב מד

אזור ואל מורל לא מצטיין בחוויות אפרה-סקי סוערות, והכפרים סביבו די שוממים בערבים. עם זאת, האתר לא צריך להתנצל, כי את הלקוחות הטבעיים שלו - משפחות בנופש וגולשים מתחילים - הוא מפצה היטב בדרכים אחרות. כך, למשל, פעילויות כמו צעידה נורדית בשלג, מסלולי מזחלות מהוקצעים או אפילו מצנח רחיפה מעל המרחבים המושלגים (50 אירו לעשר דקות) הן פעילויות ששווה לפנות להן לפחות אחר צהריים אחד. חובבי קולינריה, עם קצת הדרכה מצוות המלון, ימצאו באזור מסעדות מקומיות שמתמחות במטבח האלפיני ומיני מעדניות מלאות בנקניקים וגבינות משובחים שיסייעו לעטות שכבת שומן נוספת להגנה מפני הקור.

לסיכום, ואל מורל מתאים לאלה שלא מכורים לשלג, וחופשת סקי עבורם היא חוויה שהספורט בה הוא חלק מהבילוי המשפחתי ולא העיקר, ובמיוחד למי עושה את צעדיו הראשונים בנעלי סקי.

הכותב היה אורח של קלאב מד בצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully