וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 מיתוסים שחייבים להפריך בקשר לטיסות

לאן הולכים הצרכים שלנו בטיסה? למה מעמעמים את האור לפני הנחיתה? ואיפה נשמרות חיות מוטסות? אחרי ראיונות שונים עם אנשי צוות אוויר מחו"ל, להלן ניסיון לעשות סדר במספר סוגיות קלאסיות שמטרידות את הטסים באופן מסורתי

טייסים קוקפיט טיסה. ShutterStock
כמה ניסיון יש להם? קשה לדעת. טייסים/ShutterStock

האם הסלולר שלנו יכול לחבל במהלך הטיסה התקין?

לא, האייפון שלכם לא יכול לחבל בטיסה או לגרום למטוס להתרסק. אבל זה לא אומר שמותר לכם מעכשיו שלא למלא אחר הבקשה של חברות התעופה וצוות המטוס להעביר אותו ל"מצב טיסה" לפני ההמראה. אז למה, בעצם, צריך לעשות את זה? אחת ולתמיד - הנה הסיבה האמיתית.

האמונה הרווחת היא שאותות חשמליים שפולטים מכשירי הסמארטפון מסוגלים לשבש את המעגלים החשמליים ואותות התקשורת של הציוד הטכני שמשמש להטסת המטוס, ובכך עלולים לגרום לאסון אווירי. זה, כאמור לא נכון. הטכנולוגיה המודרנית היא מתקדמת ובטיחותית מספיק על מנת ששום מכשיר טלפון לא יצליח לשבש אותה עד לכדי סכנה, וכמו גם אין כל מקרה מתועד של אסון אווירי שהתרחש בגלל מכשיר טלפון.

הסיבה האמיתית, למעשה, הרבה יותר פשוטה: חברות התעופה מבקשות מאיתנו לשים את המכשירים על מצב טיסה כי במצב זה המכשיר אינו "מחפש רשת סלולרית", פעולה שתוצר הלוואי שלה הוא הפרעה לתדרי רדיו. במילים אחרות - אם אי פעם הנחתם את הסמארטפון ליד מערכת סטריאו דלוקה בבית ואז הרמקולים פלטו צלילים מציקים, אלה בדיוק הצלילים שטייסי המטוס לא רוצים לשמוע ממכשיר הקשר שלהם בתא הטיס. באתר האינטרנט "AirlineUpdates" כתב טייס אנונימי על התופעה: "זה נשמע כמו דיט-דיט-דיט-דיט וזה די מעצבן". לדבריו, טייסים נתקלים בצלילים המרגיזים האלה בממוצע פעם בכל 25 טיסות, ולמרבה האירוניה בדרך כלל מדובר דווקא במכשיר של אחד מחברי הצוות שנותר דלוק ונמצא בקרבת תא הטיס.

נוסע מדבר במכשיר סלולר טיסה מטוס. ShutterStock
הוא לא יפיל את המטוס, פשוט מפריע לטייסים. סלולר בטיסה/ShutterStock

מה הקטע עם התאורה המעומעמת?

למה מטוסים מעמעמים את האורות במטוס לפני נחיתה? ובכן, מתברר שאורות מעומעמים מכינים את העיניים לראייה בחוץ במקרה של פינוי חירום. כמו כן, לפני נחיתה, נוסעים מתבקשים לפתוח את החלונות שלהם, כדי שהצוות יוכל להסתכל החוצה במקרה של תאונה או אולי אתם, הנוסעים, תוכלו לדווח על אש במנוע במקרה ותגלו. האם זה מרגיע, או מלחיץ? אתם תחליטו.

עוד באותו נושא

עכשיו זה מדעי: כמה מים באמת צריך לשתות בזמן שטסים?

לכתבה המלאה

איך אפשר להיות בטוח שהטייס/ת יודע מה הוא/היא עושה?

כמה מנוסה הטייס? כמה זה צריך להדאיג אותך? בדרך כלל, בחברות התעופה הגדולות, אין מקום לחשש, אבל לפעמים חברות שוכרות צוותים בשירותי קבלנות ואז קשה לדעת כמה ניסיון יש לטייס, ואולי רק לפני שנה היה נהג מונית.

החברות הקבלניות האלו, בעיקר בארה"ב, גדלו בצורה מהירה מאוד, ותנאי הקבלה לטייסים הפכו להיות פחות ופחות קפדניים. אין ספק שלמשימה כל כך חשובה ואחראית, כמו הטסת מטוס, אנחנו מקווים שימונה איש מקצוע מנוסה ולא אדם שמקבל כסף לפי שעה. אולם, האמת היא שבדרך כלל קשה להיתקל בטעויות של טייסים, וגם אם יש נחיתות גרועות או כיסי אוויר, זה לרוב לא אשמתו של הטייס ולא קשור לרמת הניסיון או חוסר יכולת מצדו. האם זה מרגיע? כנראה שלא ממש.

האם כל אחד יכול לפתוח מבחוץ את הנעילה לשירותים?

ובכן, כן. אם אתה (או הילד שלך, או סבא שלך) ננעל בשירותים, לא צריך להילחץ. ליד השלט "העישון אסור" שעל הדלת יש כפתור קטן שמשחרר את הנעילה. אגב, אין צורך לציין, שלא כדאי להיכנס לשירותים יחפים או בגרביים. קשה לדמיין בכלל מה הולך שם על הרצפה.

שירותים במטוס בית שימוש. ShutterStock
כל אחד יכול להיכנס לכאן, גם אם תנעלו. שירותי מטוס/ShutterStock

האומנם חיות מחמד נשמרות באזור קפוא בלחץ אוויר מסוכן?

ללא ספק, האגדה הזאת מנוגדת לכל כללי הפיזיקה. בגובה 30 אלף רגל, הטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לאפס ואין מספיק חמצן, כך שהאמת היא שחיות המחמד נשמרות באזור חם ובטוח. עם זאת, אין ספק שהחוויה היא די מטרידה לחיות החביבות. רק דמיינו את הרעש הנוראי על המסלול, שגורם לאנשי הצוות שפורקים מזוודות להשתמש אוזניות מיוחדות, דבר שאי אפשר לשים על רקסי או בוני.

בנוסף על כך, לטוס עם הכלב הקטן שלך בחיקך, או להטריד את הדיילים בשאלות בלתי פוסקות על גורל הכלבלב שלך, עלול להיות די מציק. אין ספק שבשביל לקבל החלטה סופית, כדאי לברר קודם כל עם חברת התעופה בנוגע לתנאים, ולהתייעץ עם וטרינר.

למה יש חורים קטנים בחלונות?

למרות שהחורים הקטנים האלה שאפשר למצוא בחלונות המטוס עולים לגרום לכמה מאיתנו להרגיש קצת לא בנוח, למעשה המטרה שלהם חיובית והם תורמים לוויסות לחץ האוויר בתוך הקבינה של המטוס ומונעים לחץ - דבר שעלול להיות קטלני.

טיסה נוסעת מטוס. ShutterStock
החורים בחלון תורמים לוויסות לחץ האוויר בתוך הקבינה/ShutterStock

האם במטוסים הצרכים בשירותים נזרקים החוצה מהמטוס?

די, מי המציא את המיתוס המטופש הזה, ילד בכיתה ד'?! לא, מטוסים לא משחררים לאוויר את הפסולת מהשירותים, אף פעם לא. או לפחות לא בכוונה. יש סיפור ידוע על אדם מקליפורניה שנפלה עליו מהשמיים פסולת כחולה (בגלל הכימיקלים בהם המטוסים משתמשים), אבל זה סיפור נדיר, ולא ברור עד כמה אמין. הצרכים שלכם נאגרים במיכלים, שברגע שמגיעים לקרקע מתרוקנים ומועברים לביוב. לפחות עד לפעם הבאה...

אם העישון על המטוס אסור - למה יש בו מאפרות?

העישון במטוסים נאסר לטיסות פנים בארצות הברית עוד בשנת 1988, ועד סוף שנת 1990 יישרו בנושא הזה קו כל חברות התעופה בעולם. לכאורה, אמורות היו המאפרות להיעלם יחד עם ההרגל לעשון במקומות ציבוריים סגורים - אבל הן לא. הנה ההסבר של דובר בריטיש איירווייס: "מדובר בדרישה משפטית המורה להציב מאפרות במטוסים, כי בעוד שהעישון בטיסות אסור, יש להיערך לאפשרות שנוסע ידליק סיגריה בטיסה - ובמקרה כזה חייב להיות מקום בטוח לחלוטין לכבותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully