וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטייל בין הטיפות: מקומות בילוי מיוחדים לחורף בארץ

18.2.2018 / 7:33

מזג האוויר החורפי גורם לנו לרצות ולהישאר מתחת לשמיכות. אבל הילדים שמקפצים בבית ואולי גם רצון לצאת קצת ו"להתאוורר" עושים את שלהם. אז קבלו שמונה מקומות מעניינים ומקורים לימים רגילים, כל שכן לימים קרים, שניתן להסתתר בהם ובכל זאת ליהנות מבילוי גם בחורף

איגודן שפד"ן. איגודן,
לדעת איך הופכים את השפכים שלנו למי השקיה. איגודן/איגודן

הרוחות, הגשם, ירידת הטמפרטורות והיום המתקצר עושים לנו חשק להתכרבל מתחת לפוך. אבל ילדים מקפצים בבית, בני זוג, שדווקא מזג אוויר שכזה עושה להם חשק לצאת "להתאוורר", מאלצים אותנו לספק להם את הלחם והשעשועים.

אז הפעם על הפרק שמונה מקומות מעניינים וכיפים לימים רגילים, כל שכן לימים שבחוץ קר וגשום ואפשר להסתתר בהם וליהנות מבילוי בין הטיפות.

קירות מפתיעים, שלומי

מספרים על עפיה זכריה, התימנייה משלומי, שבצעירותה היתה אישה מגונדרת שנהגה בכל בוקר להתלבש יפה, להתקשט באיפור כבד, להתגנדר בתכשיטים תימניים מסורתיים ורק אז להתחיל בעבודות הבית השגרתיות. בגיל 80 הסתגרה בביתה והחלה לצייר באופן שיטתי צורות ודוגמאות הנדסיות, שחזרו על עצמן תוך שימוש בפלטת צבעים ססגונית.

בגיל 96 נפרדה עפיה מהעולם ואז התגלה ביתה המופלא. מאחורי הדלת נחשפה יצירה מיוחדת במינה כשכל ס"מ בבית, כולל הקירות, התקרה, המטבח, השירותים והרהיטים צוירו על ידיה במשך שנים בצורה אובססיבית מדהימה. מדובר בדירת שיכון סטנדרטית בשכונה אפרורית שהפכה ליצירת אמנות מרתקת שאף אחד, כמעט, לא זכה לראותה בחייה. המפתיע הוא שלמרות גילה המופלג, ולמרות הקושי, נהגה לטפס על שולחנות וכיסאות כדי להגיע למקומות הגבוהים ולצייר מבלי להשאיר אף פיסת קיר חשוף שלא נגע בו המכחול. מי שסיימה לצייר על הקירות והרהיטים עברה לבובות אותן, יש האומרים, קישטה וצבעה בדמותה.

בשנים האחרונות הפך ביתה של עפיה לסוג של מוזיאון וכדי לראותו תצטרכו לתאם את הביקור עם שלום דדון, מנהל מחלקת התרבות והתיירות במועצה, שמחזיק במפתח לבית המפתיעה.

הבית של עפיה זכריה. רחוב נתן אלבז 151, שלומי, 04-9809746. בתשלום סמלי.

הבית של עאפיה זכריה שלומי. אריאלה אפללו,
מאחורי הדלת נחשפה יצירה מיוחדת במינה. הבית של עאפיה זכריה בשלומי/אריאלה אפללו

מברהטיי, קיבוץ עברון

יוניי סקיבה מחייכת חיוך גדול ועיניה מוארות. היא מקדמת את פנינו בחום וחיבוק כאילו היינו אחיות קרובות, וכמיטב המסורת האתיופית מזמינה אותנו להיכנס לחדר האירוח בביתה. היא מבקשת שנרגיש בנוח ומיד שולפת אינג'רה ודבו - לחם נהדר שחום ופריך, טומטומו (ממרח עדשים) ודיינש (תפוחי אדמה מתובלים). יוניי מספרת שבתרבות האירוח האתיופית פותחים מיד באוכל, כדי להרגיע את הגוף והנשמה ורק אחרי מתחילים לדבר.

עשינו כמצוות המסורת, הרגענו את הבטן ואז הלבישה אותנו בשמלות רקומות והובילה לגינת ביתה. בגינה חיכתה הפתעה נוספת, הגוג - בית בוץ וקש שבנתה במו ידיה כהעתק מדויק לביתה האתיופי אותו עזבה בגיל 9. בחצר הגוג הכינה את טקס הקפה, תוך שהיא מספרת על תלאות עלייתם לארץ דרך סודן, על קשיי הקליטה על המנהגים, התרבות והרצון לשמר את המסורת והמורשת ולקרב את האנשים לעדה.

יוניי היא פסיכודרמטיסטית שעוסקת בחינוך, אך ברגע שהיא נכנסת לגוג נדמה שהיא עדיין שם, בכפר הולדתה. היא מציגה את השמלה שאיתה הגיעה לארץ, מלמדת את תנועות הכתפיים האופייניות לריקוד העדה ולצלילי המוזיקה האתיופית היא סוחפת אותנו בריקוד.

מברהטיי. בית אתיופי, קיבוץ עברון, 052-2360959, בתשלום.

מברהטי בקיבוץ עברון. אריאלה אפללו,
להכיר את המסורת האירוח האתיופית. מברהטיי בקיבוץ עברון/אריאלה אפללו

מצודת כ"ח, הגליל העליון

משטרת נבי יושע נכבשה במלחמת העצמאות על ידי חיילי הפלמ"ח וההגנה. החבר'ה ניסו לכבוש אותה פעמיים, כשלו וצלחו רק בניסיון השלישי, אחרי קרבות גבורה עקובים מדם. הדרך לכיבוש עלתה בחייהם של 28 לוחמים צעירים שהונצחו בהחלפת שם התחנה למצוד כ"ח.

לפני קצת יותר משנה פתחו במצודה מוזיאון המספר את סיפור האתר ומורשת הקרבות, כשמאחורי היוזמה להקמתו עמד יהודה דקל ז"ל, יו"ר המועצה לשימור אתרים וחבר קיבוץ דפנה, ש-15 מחבריו נפלו בקרב השני ומאז חלם להנציחם. המוזיאון מקדש את ערך הרעות באמצעות מוצגים וסיפורים על חברות, מסירות אומץ הלוחמים ומורשת הקרבות ההרואית. הסיפורים מועברים בדרך מרתקת ובשילוב טכנולוגיה חדשנית של Augmented reality (מציאות רבודה), טבלטים ומופע תלת מימד, שהופכים את הקרבות למוחשיים יותר. בסרטון, שצולם עם הסופר חיים גורי, הוא סיפר שהקרב השני שימש לו השראה לכתיבת שיר ה"רעות" המרגש והשיר על "דודו" המספר על הפלמ"חניק האמיץ.

בתום הביקור יוצאים אל שביל הפלמ"ח, המקום שבו נערך הכוח הפורץ לקרב, שנותן עוד פרספקטיבה על המאורעות. מראש המצודה פנורמה נפלאה על עמק החולה, רכס הרי הגולן ופסגת החרמון.

מוזיאון הרעות. מצודת כ"ח, בין ראש פינה לקריית שמונה (בכביש 899), 04-6432810. בתשלום.

מוזיאון הרעות מצודת כ"ח. קרן קהת,
מקדש את ערך הרעות באמצעות מוצגים וסיפורים על חברות. מוזיאון הרעות/קרן קהת

נוסטלגיה מרגשת, עכו עתיקה

אחד מהמוזיאונים המרגשים בארץ ממוקם באולמות המקומרים של בורג' אל קומנדר (מבצר המפקד) בעכו. המוזיאון אוצר זיכרונות ילדות, געגועים ורגעי נוסטלגיה שאספו עבורנו צמד האספנים דן אורטמן ומיכאל לוריא, שאוספיהם הנדירים הם מחווה לאתנוגרפיה ולפולקלור של הווי החיים הגליל מהמאות ה-19 וה-20.

בחללי האבן היפהפיים מוצגים ארונות עץ מגולפים ביד אמן, ריהוט דמשקאי מדהים ביופיו משובץ באבני צדף, כדים שהובאו מכפר הקדרים ראשיה אל?פוחר בלבנון, סמובר שהוקדש לשליט ג'זאר, שחזור שוק בעלי מלאכה ובית מרקחת שהובא בשלמותו מתל אביב, כולל ספר ה'רצפטים' של הלקוחות המפורסמים בהם נתיבה בן יהודה.

מוזיאון אוצרות בחומה. עכו עתיקה. 04-9911004. בתשלום.

מוזיאון אוצרות בחומה בעכו. צילום: Ritvo photography,
זיכרונות ילדות, געגועים ורגעי נוסטלגיה. מוזיאון אוצרות בחומה בעכו/צילום: Ritvo photography

ריהאנה, ביונסה וקרולינה, בית זית

אם תשאלו את מריה שראפובה, ריהאנה, ביונסה, קרולינה הררה וסקרלט ג'והנסון הם יעידו ש-Yvel היא מהחברות האהובות עליהן. חבורת הסלביות הזו נוהגות להתקשט בתכשיטי החברה, שעיקר תהילתה ומכירותיה נעשות בחו"ל. לפני כשנתיים פתחו מרכז מבקרים מפתיע במבנה ההיסטורי, ששימש את יקב אפרת בבית זית.

הסיור במרכז נפתח במבוא בסיפורם של אורנה ואיציק לוי, שלפני שלושה עשורים החלו לשזור פנינים בסלון ביתם הקטן ומשגדלו הביקושים פתחו מפעל ואולם תצוגה. מהמבואה עוברים לאודיטוריום לצפייה בסרט עליהם, המלווה במשחק טריוויה תחרותי ובסיום עולה המסך ומאחוריו מתגלה הפתעה - בית הספר לצורפות. אין מדובר בעוד בית הספר, כי אם בפרויקט קהילתי-חברתי מרגש שבו לומדים עולים חדשים מאתיופיה במטרה להקנות להם מקצוע, מקור פרנסה מכובד והשתלבות בחברה הישראלית.

בהמשך עוברים בין עמדות העבודה כשבסוף הפרוזדור מחכה עוד הפתעה, אולם גדול ומרשים ביופיו עם קיר מים, חדרי תצוגה נוספים במבנה אבן עתיק מקושתים, תכשיטים יוקרתיים (ויקרים) עוצרי נשימה ביופיים. ההפתעה השלישית היא חדר יין אוטנטי, זכר לימי היקב, בו מתקיימות טעימות של יינות מהאזור.

Yvel. בית זית (ממחלף מוצא בכביש 1), 02-6735811, בתשלום סמלי.

מרכז Yvel לתכשיטים בבית זית. אריאלה אפללו,
פרויקט קהילתי-חברתי שבו לומדים עולים חדשים תכשיטנות. מרכז Yvel בבית זית/אריאלה אפללו

הדואר בא היום, תל-אביב

מרכז המבקרים של דואר ישראל הוא המקום להראות לילדים, ובכלל, שמעטפה היא לא רק אייקון של SMS. כאן תוכלו לעקוב אחר הדרך שעושה המעטפה מרגע ביולה, שלשולה לתיבת הדואר האדומה ועד שהדוור מביאה אותה לתיבה הפרטית.

הסיור מלווה בפעילות אינטראקטיבית, סרטונים ותחרויות ועובר בארבע תחנות - שירותים מקוונים, הפצת דברי דואר, דואר ישראל בתנועה ותחנת שירותים מתקדמים. בהתנסות האינטראקטיבית תוכלו להתחרות על פרסים ולשלוח מכתב אישי ולעקוב אחריו שליחתו. הסיור מסתיים בצפייה במכונות הממיינות מיליוני מכתבים. הפתעה 1 - המרכז פועל עד שעת חצות. הפתעה 2 - בתום הסיור תקבלו בולים אישיים עם תמונתכם.

בית המיון של דואר ישראל, תל-אביב, טלפון: 171, בתשלום.

דואר ישראל. צילום אלירן אביטל,
מעטפה היא לא רק אייקון של SMS. דואר ישראל/צילום אלירן אביטל

שפכים במטרופולין, ראשון לציון

בשפד"ן פועל המרכז האחראי לאיסוף השפכים מרחבי המטרופולין, לטיהורם והשבתם כמים נקיים לחקלאות. באתר שבראשון לציון פועל מרכז מבקרים אקולוגי, המעביר בדרך חווייתית את המודעות הסביבתית, החיסכון במים ואת הפיכת המטרד למשאב.

הסיור מתחיל בקבלת פנים "כחולה" עם מצגת אורקולית המוקרנת באולם פנורמי. אחריו יורדים למעמקי צינור הביוב המשובץ במקרנים, פריסקופים, חרכי הצצה, צינורות לוחשים, ניאגרות וברזי מידע המדמים מודל של מכון טיהור שפכים. בתוך הצינור מוקרן סרטון על תהליכי הטיהור המתקדמים וסרטון נוסף מתאר את ה"חיים" שמתחת לחיים האמיתיים בגוש דן. בהמשך יוצאים לסייר בשטח הפתוח ועוקבים אחר השלבים המכניים והביולוגיים של הפיכת השפכים למי השקייה לנגב.

איגודן. מערב ראשון לציון (בסמוך לסופרלנד), 03-7585858, בתשלום.

השפדן.
מרכז מבקרים אקולוגי, המעביר בדרך חווייתית את המודעות הסביבתית. השפד"ן

מדע דרומי, באר שבע

פארק המדע של באר שבע ממוקם במבנה ההיסטורי של בית הספר לשייח'ים בעיר העתיקה. הפארק החדשני משתרע על 17 דונם הכוללים גן מדעי, בריכת מזרקות ומוזיאון המציע חוויית למידה כיפית ומעשירה בנושאי מדע וטכנולוגיה.

באולמות הרבים ובמרחבים הירוקים מוצגות תערוכות מרתקות, שבהן מיצגי חושים, דרכי תקשורת והעברת מידע, ההמצאות, גילויים ופיתוחים חדשניים המומחשים באמצעות משחקים אינטראקטיביים. בין תערוכות הקבע המעניינות: "גרעין המדע" המדמה כור גרעיני, שבאמצעותו נחשפים לשימושיה החיוביים של האנרגיה הגרעינית; "עולמו של צ'יפ" העוסקת במיקרו אלקטרוניקה והעולם הדיגיטלי ו"צופן החיים" - כל מה שמעניין בגנטיקה שלנו. לטובת זאטוטי המשפחה פתחו את ה"אטיטק" - תערוכת מדע צבעונית ופעילה.

פארק קרסו למדע. באר שבע, 08-6252600, בתשלום.

מוזיאון המדע ע"ש קרסו באר שבע. אריאלה אפללו,
מוזיאון שנמצא בבית הספר לשייח'ים בעיר העתיקה. פארק קרסו למדע בבאר שבע/אריאלה אפללו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully