וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו אזור החופשות הכי מזוהם בישראל?

24.8.2014 / 10:55

יוצאים לחופשה בגליל המערבי? או אולי באזור ירושלים? חשבו שוב. שני מהנדסים ישראלים פיתחו אפליקציה חינמית שממפה את אזורי הנופש של ישראל לפי זיהום אוויר. ומה עם חיפה והכרמל? דווקא תתפלאו לדעת כמה האוויר נקי שם

זיהום אוויר בחופשה. ShutterStock
זיהום אוויר בחופשה/ShutterStock

בחופשה, הראש נקי, אך מה לגבי האוויר שאתם נושמים?

למרות שזיהום אוויר נחשב כאויב שקט - בלתי נראה ובלתי מורגש - חשוב לדעת כיצד ניתן להתגונן מפניו גם כשמתכננים את החופשה הבאה. מיקום הנופש מחייב בדרך כלל סביבה שלווה ושקטה, שתתאים למנוחה והטענת מצברים ולכן בבואנו לבחור את אזור החופשה אנחנו בוחרים גם מקום שיש בו נוף, טמפרטורה נעימה ושאר פרמטרים שחיוניים למיקום, אך מה לגבי זיהום האוויר?

זיו לאוטמן ורן קורבר הם שני מהנדסי סביבה בוגרי הטכניון, שפיתחו, ביחד עם אמיל פישר, עמית גל ורויטל הנדלר, אפליקציה חינמית בשם "ב??ר?יזומטר", הממפה את אזורי הנופש של ישראל ומראה איפה הכי נקי לנפוש. לדבריהם, דווקא האזורים המוכרים לנו כפסטורליים (גליל, היר ירושלים ואחרים) סובלים הכי הרבה בקיץ מזיהום אוויר קבוע ברמת בינונית, שמקורו בחלקיק רעיל הפוגע בבריאות הידוע גם בשם אוזון, שנוצר על-ידי קרינת שמש גבוהה. "מאחר וזיהום האוויר נישא עם הרוח לאזורי פנים הארץ, הרחוקים מתעשייה או מטרופוליטניים גדולים, הופעת האוזון הולכת וגדלה", הם מוסיפים.


עוד על החופשה שלכם בארץ:
למה לשלם הרבה? צימרים בארץ עד 500 שקל
אילת שלא הכרתם: המהפך של עיר הנופש של ישראל
כדור צינון: 10 מעיינות יפהפיים וללא תשלום


את "ב??ר?יזומטר" פיתחו השניים כשרן, מהנדס בעל ניסיון של עשר שנים, רצה לקנות דירה בחיפה. "ביקשתי לבדוק את איכות האוויר באזורים שבהם חיפשתי דירה", אומר רן, "ולי, כמהנדס, לקח כחמישה חודשים לבדוק את הנושא - אז חשבתי כמה זמן יקח לאדם שהוא לא בקיא בתחום?"

לאחר מכן הוא חבר לזיו וביחד פיתחו אלגוריתם, שמאתר מידע מ-303 תחנות ניטור על ישראל ומטאורולוגיה. "על ידי עיבוד של המידע, אנחנו יכולים לומר מה זיהום האוויר בתחנות מסוימות וגם בכל מדינה ומדינה", מסביר רן. "פיתחנו אפליקציה שבה המשתמש מכניס נתונים לגבי רגישות שיש לו, מחלות ושאר פרמטרים שחשובים לו וכך אנו מספקים המלצות אישיות לגבי מהי רמת הזיהום ואיכות האוויר והמלצות מותאמות אישית לכל משתמש. למשל, לילדים, למבוגרים, או דברים נוספים שמשפיעים על הנופש".

חוף זיקים תחנת כוח רוטנברג זיהום אוויר. ShutterStock
איפה שיש תעשייה כבדה - יהיו מרבית הפליטות. תחנת הכוח רוטנברג ליד חוף זיקים/ShutterStock

דווקא המקומות הכי פסטורליים סובלים מזיהום אוויר

לדידם, חופשות בעונות הקיץ (יוני- ספטמבר) מגבירות את החשיפה לאוזון הרעיל, משום שהוא מופיע בעיקר בעונה החמה, כשהשמיים בהירים והשמש במרכז השמיים. וכאן באה לידי ביטוי האפליקציה, שמראה איפה הכי נקי לנפוש. כרגע ניתן להוריד את האפליקציה ללא תשלום וללא הרשמה רק במכשירי אנדרואיד בישראל, אולם בעתיד מקווים השניים להשתלב באפליקציות נדל"ן, שתעזור לרוכשי דירות ללמוד על זיהום האוויר בטרם קונים בית.

אז באיזו חופשה תוכלו באמת לנשום לרווחה - מלון בהרי ירושלים או דווקא צימר בכרמל או בגליל? ובכן אזור חיפה והכרמל, למשל, שנחשב כמזוהם עקב בתי הזקוק והמפעלים הכימים, דווקא נקי בקיץ, היות והזיהום שנוצר שם נודד מזרחה עם הרוח המערבית האופיינית לישראל ומגיע לעפולה, כרמיאל ואפילו לירדן. דוגמה נוספת היא גוש דן, שבו העשן שמתמר מארובת רידינג בתל אביב מגיע עם הרוח בעצם לירושלים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בתי הזיקוק בחיפה זיהום אוויר. ShutterStock
הארובות והרוחות המערביות מפזרות את הזיהום מזרחה. בתי הזיקוק בחיפה/ShutterStock

חיפה: למרות התדמית המפוקפקת - רמת הזיהום הפחותה ביותר

אזור השרון הצפוני והמרכזי - (הצפוני - פרדס חנה וקיסריה. המרכזי - אזור מגל, המעפיל, אליכין ובית אליעזר). מומלץ ביותר, רחוק מכל מזהם אפשרי של תחבורה וגם הפליטות של התחבורה הצפופה מגוש דן אינה מגיעה לשם, בעקבות רוחות מערביות ש"מזיזות" את זיהום האוויר לכיוון השפלה ומרכז הארץ ופוסחות על יישובי השרון.

מישור החוף הצפוני - (הכולל את אזור נהריה, רגבה, שבי ציון ועד ראש הנקרה) נהנה מאיכות אוויר גבוהה ובריזה נהדרת מהים. לעומת זאת, לא רחוק משם, אזור הגליל המערבי בקרבת כרמיאל, סובל מזיהום אוויר בינוני כתוצאה מריכוז אוזון גבוה במיוחד בשעות הצהריים, המגיע מפליטות חנקן ו-VOC שמקורם במטרופולין חיפה, ביחד עם רוחות מערביות שנעות לאזור.

חיפה והכרמל - למרות התדמית המפוקפקת של אזור זה, הן הערים עם חריגות זיהום אוויר הפחותה בישראל. הארובות הגבוהות והרוחות המערביות מפזרות את זיהום האוויר מזרחה לכיוון ערים סמוכות, כמו קריית טבעון ועמק יזרעאל, וכך רוב הזיהום נע מאזור חיפה לאזורים אחרים בארץ.

לעומת זאת אזור ירושלים ואזור גוש עציון, שבו האוויר נחשב לצלול כיין בגלל גובהו ומיקומו הגיאוגרפי ההררי, סובל מזיהום אוויר בינוני בעונת הקיץ שמקורו בגוש דן. זאת בעקבות רוח מערבית המסיעה את המזהמים הללו מזרחה ותוך כדי כך נוצר האוזון, המגיע לרמות שעלולות לפגוע בבריאותנו, בעיקר בשעות הצהריים.

קיסריה, זיכרון יעקב, יוקנעם המושבה - אזורים אלה נהנים מאיכות אוויר גבוהה בימי הקיץ, מאחר ואין שם תנועה צפופה, האוויר נע לפנים הארץ בלי הפרעה ועשן הארובות של חדרה נע מזרחה לפנים הארץ ואף מגיע לאזור בקעת הירדן.

בת ים, הרצליה ונתניה - מי שלא רוצה להתרחק מהעיר הגדולה, אבל גם לא לסבול מתנועה צפופה שמגבירה את זיהום האוויר, יכול להנות מנופש עם נוף לים ובריזה מערבית נקייה. לעומת זאת, למרות קרבתם לים, מומלץ להתרחק מאזורים צפופים בגוש דן כמו תל אביב או יפו, מאחר וזיהום האוויר הנפלט מהתנועה הערה, גבוהה מאוד.

זיו ורן אומרים, כי יש להבהיר שמקורות הזיהום העיקריים בארץ יוצאים מכיוון מפרץ חיפה, אשדוד ובאר שבע - שם יש פעילות של תעשייה כבדה בישראל ומרבית הפליטות. אך אין זה אומר שזיהום האוויר מתרכז בערים אלה בעקבות פעילות התעשייה. לראייה הנתונים המפתיעים על מפרץ חיפה המצוינים לעיל. ניתן לומר, שבעיקר באר שבע סובלת מזיהום אוויר בעצימות גבוהה בחודשי הקיץ, משום שיש כמות גדולה של אבק וסופות חול בחודשים הללו.

כמו כן, מטרופולין גוש דן, אזור באר שבע, אשדוד, אשקלון, חיפה וירושלים הם מטרופוליטניים גדושי תנועה עם עומסי תחבורה גדולים ולכן זיהום האוויר באזורים אלה יהיה בינוני עד גבוה בתקופה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully