וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרני חיטין: טיול אל הקרב הגורלי של ארץ ישראל

ד"ר רפאל לואיס

3.7.2014 / 20:57

הקרב המפורסם בין הצלבנים למוסלמים, שהתרחש ביולי 1187, משוחזר על-ידי מועדון אבירים ישראליים, שעוטים שריון בחום הקיץ, רוכבים על סוסים ומשחזרים את אחד הקרבות החשובים שהשפיעו על גורל ארץ ישראל. מסע לימי הביניים

מועדון אבירי ירושלים קרב קרני חיטין. אליסה סתיו,
מסע לימי הביניים. מועדון אבירי ירושלים משחזרים את קרב קרני חיטין/אליסה סתיו

באזורנו, כידוע, אין מחסור בהתנגשויות אלימות מתקופות שונות ומדרגות שונות של אלימות. קרב קרני חיטין שניטש היום לפני 827 שנים (4-3 ביולי 1187 לספירה), הינו מבין האירועים הדרמטיים שידעה ארצנו ושזיכרונו עודנו מהדהד למעשה עד לימינו.

זיכרון היסטורי זה הוא המנוע העיקרי העומד מאחורי קבוצה של כ-50 "אבירים על סוסיהם" ו"נושאי כליהם", העושים את דרכם מעיינות ציפורי שבגליל התחתון לעבר העיר טבריה. מובילי המסע אינם רוחות רפאים מהעבר, אלו הם חברי "מועדון אבירי ירושלים", קבוצת שוחרי היסטוריה העוסקים ב"היסטוריה חיה" (Living History). מסעם של האבירים הללו, שכאילו זינקו מספרי ההיסטוריה והתעודות הקדומות, יוביל אותם למרגלות הרי נצרת, לאורך בקעת טורען, צומת גולני ויסתיים לאחר יומיים למרגלות הר הגעש "קרני חיטין".

אנשי המועדון וחבריהם שמו להם למטרה לשחזר את תרבותם של אנשי ממלכת ירושלים, המכונים פרנקים/צלבנים. הללו חיו ושלטו בארץ לאורך תקופה של קרוב ל-200 שנים (1291-1099 לספירה). קרב קרני חיטין שנערך 88 שנים לאחר כיבושה של ירושלים בידי הצלבנים, הינו אירוע מכונן, המסמל את סופו של הפרק הראשון בתולדותיה של הממלכה.

אבירים קרני חיטין. מועדון אבירי ירושלים,
בחופ הקיץ של יולי יצאו הצלבנים להילחם עם המוסלמים. כך גם מועדון האבירים/מועדון אבירי ירושלים

המטרה: שחרור מצודת העיר טבריה

בשלישי ביולי 1187 יצאו מעיינות ציפורי לוחמי ממלכת ירושלים (הידועה גם כממלכה הצלבנית) לצעדת קרב. מטרת מסע המלחמה היתה שחרור מצודת העיר טבריה, שבה הייתה נצורה נסיכת הגליל "אשיב" (Eshive) ובני פמלייתה בידי לוחמיו של צלאח א-דין. האבירים ונושאי כליהם נאלצו לעבור בדרכם בשטח שנשלט ברובו על ידי לוחמים מוסלמים, להם הייתה עדיפות מספרית.

לאחר יומיים של קרבות מתישים הצליחו המוסלמים בסיועו של החום הכבד לנתק בין הכוחות הנוצרים השונים, דבר שהוביל למפלתם. שיאה הדרמתי של התבוסה הנוצרית התרחש למרגלות הר הגעש "קרני חיטין" הצופה על ימת טבריה. במהלך הקרב נלכד גם השריד הקדוש של "הצלב האמיתי" בידי הלוחמים המוסלמים.

את ניצחון המוסלמים בקרב מסמלת הפיכתו על פניו של אוהלו (האדום) של המלך הפרנקי גי דה ליזיניאן. המפלה הנוצרית בקרב קרני חיטין הובילה לכיבוש הממלכה ובירתה ירושלים (באוקטובר 1187) בידי צאלח א-דין. אירועים אלו חותמים למעשה, בעיני חוקרים רבים, פרק בדברי הימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מועדון אבירי ירושלים קרב קרני חיטין. אליסה סתיו,
שחזור הקרוב הפך מסורת. משתתפי מועדון אבירי ירושלים בקרני חיטין/אליסה סתיו
אבירים קרני חיטין. מועדון אבירי ירושלים,
שיאה הדרמתי של התבוסה הנוצרית התרחש למרגלות הר הגעש "קרני חיטין"/מועדון אבירי ירושלים

שדה הקרב הראשון בארץ שנחקר מבחינה ארכיאולוגית

שדה הקרב של קרני חיטין הינו שדה הקרב הראשון בארץ שנחקר מבחינה ארכיאולוגית. קרב קרני חיטין היווה את מקרה המבחן העיקרי לבחינתו של מודל מחקרי שהצעתי לשיטת מחקר המכונה "ארכיאולוגיה של שדות קרב" (Battlefield Archaeology/ Archaeology of Conflicts). יישום המודל המחקרי ושחזור של המרחב שבו התרחשה מערכת קרב קרני חיטין, הוביל למציאתם של ממצאים ראשונים משדה הקרב (כראשי חצים, חלקי נשק אחרים וציוד רכיבה), אך חשוב מכך, המחקר הוביל להבנה היכן, מתי וכיצד התרחשו אירועים שונים בשדה הקרב אותם הכרנו עד כה רק ממקורות כתובים.

את חברי מועדון אבירי ירושלים פגשתי לראשונה ב-2007, בעודי שוקד על מחקר זה. אז חיפשתי דרכים ושיטות מחקר שונות באמצעותן ניתן לגשר, במידת מה, על הפער בין העדות ההיסטורית, העדות הארכיאולוגית והאמת ההיסטורית (אם ישנה בכלל אמת שכזו). חברי מועדון ממלכת ירושלים העוסקים בשחזור היסטורי מאפשרים לי ולחוקרים אחרים בעולם לפצות על פערים אלו, באמצעות "ארכיאולוגיה ניסויית".

שיתוף הפעולה לימד אותנו רבות על אמצעי ודרכי הייצור של כלי נשק, על דרכי המיגון והשימוש בהם. לקיחת מדדים פיזיולוגים מהצועדים בצעדת קרב קרני חיטין, כגון: טמפרטורת גוף, דופק, לחץ דם ואחוז נוזלים ביחס למסת גוף, מאפשרת לנו להבין לעומק את אשר עבר על הלוחמים הצלבנים, שצעדו על אותה האדמה הבזלתית בחום הלוהט של קיץ ישראלי מרחק מאות שנים לאחור מהיום.

אירוע שחזור היסטורי של קרב ומסע קרני חיטין החל היום בערב וימשך עד ליום שבת, 5 ביולי, אחר הצהריים. הנה לו"ז לקהל שמעוניין לצפות בשחזור הקרב.

7.3.14 - יום חמישי
17:00 – 18:00: הקמת מחנה צבאי ליד עיינות ציפורי.

4.7.14 - יום שישי - היום הראשון של המסע
07:30-08:30 תחילת המסע, עוזבים את המחנה ליד מעיין ציפורי.
09:00-09:30 תחנה 1 - ליד הכניסה לגן הלאומי ציפורי
09:30-10:00 תחנה 2 - כפר קדם.
12:00 תחנה 3 - כביש 77.
13:30 תחנה 4 - גשר כפר כנא, כביש רומי.
14:00-14:30 תחנה 5 - בית רימון, יער כפר כנא.
16:00-16:30 תחנה 6 - היער בעמק טורעאן, מקום התמקמות המחנה.

5.7.14 יום שבת - היום השני של צעידה והקרב בקרני חיטין
נקודת התחלה - מחנה שני ליד יער לביא וצומת גולני.
09-30 - עוזבים את המחנה תחילת הצעידה.
10:00 תחנה 1 - קיבוץ לביא ליד בית הקברות.
11:00-11:30 תחנה 2 – חווה נקודת תצפית עם נוף.
12:30-14:00 -תחנה 3 - קרני חיטין - הקרב האחרון.

* לתשומת לבכם, לאורך כל הפרויקט יעופו חצים ויהיה שימוש בכלי נשק אותנטיים מפלדה ואבירים דוהרים על סוסים, יש להימנע מלהיכנס למתחם האירועים עצמו ולהסתכן בדריסה על ידי סוסים או פגיעה שנובעת מהפעילות בשטח.

איך להגיע לקרני חיטין:
לקרני חיטין אפשר להגיע בכל רכב בכביש מס' 77, המחבר את צומת גולני לטבריה. בין הקילומטרים 73 ו-74 יוצאת צפונה דרך צרה, מתעקלת מיד שמאלה וימינה ושוב שמאלה, עוברת בקבוצת האקליפטוסים, ומסתיימת אחרי כקילומטר וחצי ברחבת חנייה למרגלות גבעת קרני חיטין.

ד"ר רפאל לואיס הוא ארכיאולוג של מרחב ושדות קרב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully