וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיאורגיה: 6 דברים עבורם שווה לקפוץ למדינה הכל כך קרובה וזולה

כשחושבים על גיאורגיה מיד עולות תמונות של נוף יפהפה, רועי צאן, חצ'פורי וגם כמה קלישאות. גיאורגיה, במרחק שתי שעות טיסה ובמחיר מצחיק, מציעה עוד פינוקים נהדרים

קודם כל האוכל

חצ'פורי בגיאורגיה. ליאב לב, מערכת וואלה!
בטח כבר טעמתם, אבל לא כזה. חצ'פורי/מערכת וואלה!, ליאב לב

נכון שהמטבח הגיאורגי לא זקוק לחיזוקים כדי לשכנע מישהו לטעום ממנו, וישראלים יודעים חצ'פורי וחינקלי מהם, אבל יש עוד כמה מטעמים גיאורגיים שפחות מוכרים בישראל, ובנוסף, דבר לא ישווה למקור. החצ'פורי למשל שונה בטעמו מאזור אחד למשנהו, כשבכל אזור מוכנסת הגבינה המקומית למאפה. לפעמים מתווסף גם תרד או תפוח אדמה. החינקלי המקומי, מעשה ידי סבתות גיאורגיות שמסובבות את הבצק בתנועה הנכונה גם מתוך שינה, הוא מעדן האלים.

אוכל גיאורגי, אוכל גרוזיני, חינקלי, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
נוגסים בבלון, שותים את מיץ הבשר וטורפים. חינקלי/מערכת וואלה!, ליאת לב

המטבח הגיאורגי מתבסס כמעט לגמרי על חומרי גלם אורגניים מאז ומעולם. הסיבה לכך לא בריאותית ובטח לא טרנדית. גיאורגיה, כמדינה חקלאית, נוהגת בדרך הגידול המסורתי ומגישה פירות מתוקים מתוקים, המוגשים כקינוח, וירקות נהדרים. מרכיב דומיננטי נוסף במאכלים המקומיים הוא אגוזים, המופיעים לרוב בצורתם הטחונה וממלאים חצילים, מאפים, גבינות ועוד, ובצורתם השלמה לצד הפירות.

ואם כבר קינוח, אל תוותרו על הצ'ורצ'חלה. מדובר באגוזי מלך המושחלים בעזרת מחט על חוט אריגה פשוט עד אורך של כ-30 סנטימטר. את עבודת היד הזו מטבילים פעם אחר פעם ביין חם עד שנוצרת שכבת יין בעובי חצי סנטימטר, ותולים לייבוש והתקשות. את הצ'ורצ'חלה ניתן לקנות בשווקים ובסופרים במחיר מצחיק של כשני לרי, שהם כארבעה שקלים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
צ'ורצחלה. ליאת לב, מערכת וואלה!
אל תוותרו. צ'ורצ'חלה הום מייד/מערכת וואלה!, ליאת לב

שווקי רחוב

מוכרת בדוכן ירקות ופירות בשוק בטביליסי, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
מוכרים שקטים ואדיבים. שוק האוכל בטביליסי, גיאורגיה/מערכת וואלה!, ליאת לב

שווקים בכל ארץ הם דרך קלה ומהנה לגלות את הסודות האותנטיים המקומיים. שיטוט בשוק האוכל המרכזי בטביליסי, בירת גיאורגיה חושף גבינות לא מוכרות, טעימות ומאוד זולות, זנים לא ידועים של תפוחי אדמה, פירות שמעולם לא ראיתם או טעמתם, וגם ירקות ופירות שראיתם וטעמתם, אבל לא בדיוק כאלה. המוכרים בדוכנים לא מזכירים במאום את אלה משווקי ישראל. הם לא צועקים ולא זורקים עליכם שקיות ניילון. להפך, הם שקטים ואדיבים.

מוכר זקן בדוכן יין בשוק מקומי, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
יין ביתי בבקבוקי פלסטיק. מוכר צ'ורצ'חלה ויין בשוק אוכל מאולתר, גיאורגיה/מערכת וואלה!, ליאת לב

כדאי לעצור גם בשווקים מקומיים קטנים בערים קטנות, המסתתרים במחסנים מקורים כאילו היו אחד הבתים. שם תוכלו לטעום מהיין המקומי ולרכוש אותו בבקבוק פלסטיק, או מהתבלינים והפירות הגדלים בחצרו של המוכר.

כלי בית עתיקים בשוק הפשפשים, טביליסי, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
במקום עודף תקבלו טבעת וינטאג'. שוק הפשפשים בטביליסי, גיאורגיה/מערכת וואלה!, ליאת לב

שוק הפשפשים בטביליסי איננו גדול, מה שהופך אותו דווקא לנעים וביתי. שעה תספיק לכם ללכת בו באיטיות ולהתבונן בכלי האוכל והבית העדינים, בתכשיטים (חובבי וינטאג' ייהנו פה מאוד מהמבחר ומהמחירים - זוג עגילים וטבעת תואמת בני כ-60 שנה יעלו כ-40 שקל), בתמונות הסטילס של גיאורגים שצולמו במאה הקודמת, וחושפות את אופנת הלבוש והתספורות שכיכבו אז. בגיאורגיה פושה מנהג לא מובן לתיירים - לא להחזיר עודף כשמדובר בכסף קטן. עם זאת בשוק הפשפשים מציעים לא פעם במקום עודף פריט אחר. דיל מנצח לשני הצדדים.

טביליסי

: אולם קונצרטים, טביליסי, גיאורגיה. ShutterStock
אובססיית זכוכית של הנשיא הקודם. אולם הקונצרטים של טביליסי, גיאורגיה/ShutterStock

מי שלא ביקר בטביליסי בעבר, יתפלא לגלות שאין הרבה קשר בין העיר שציפה לפגוש ובין זו המציאותית. במילים אחרות, מדובר בעיר הרבה יותר מתקדמת מהמצופה, המעניקה חוויה נעימה ותחושה נעימה ובטוחה לצועד בה.
נכון שאם תחפשו סימנים למיושנות המקומית, תזהו בכל רחוב את שומר המכוניות מטעם עצמו, שגובה כסף מבעליהן תמורת טרחתו - שמירה על המכונית משריטה, גניבה או דו"ח. מצד שני הקניון המרכזי של טביליסי לא מבייש אף עיר מערבית, והקונים מציפים אותו.

גשר זכוכית, טביליסי, גיאורגיה. ShutterStock
מראות מודרניים. גשר הזכוכית מעל נהר מטיקווארי בטביליסי, גיאורגיה/ShutterStock

בעיר כדאי לבקר לפחות יום?יומיים. אם בעצמכם (דוברי רוסית ישתלבו בה ביתר קלות) ואם בעזרת מדריך, אותו ניתן לשכור דרך כל סוכנות נסיעות או דרך המלון בו אתם שוהים. הרחוב הראשי, שדרות רוסטוולי, הוא שילוב של השאנז אליזה בפריז ורחוב אבן גבירול בתל אביב - שילוב של חנויות פשוטות ומכולות, ומבנים מפוארים, מוזיאונים ענקיים וחנויות יוקרתיות. למפונקים מצפה הפתעה קולינרית בצורת מתחם המסעדות FUNICULAR: מתחם מדהים של מסעדות המתמחות במטבח גיאורגי או בינלאומי בסטנדרטים אירופיים גבוהים, הממוקם על ראש ההר טסמינדה (TSMINDA), ומעניק תצפית יפהפייה על העיר.

מלונות מפנקים

מלון Rooms Hotel, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
נוף מטמטם מכל חדר. הלובי של מלון רומס הוטל, צפון גיאורגיה/מערכת וואלה!, ליאת לב

גיאורגיה מפתיעה בתחום המלונאות, ואין ספק שיש לה מה להציע לפיינשמקערים ביניכם. מלון רומס הוטל בקסבגי למשל הוא אחד מהמקסימים בו ייצא לכם לבקר. המלון נמצא מרחק שלוש נסיעה מטביליסי, בצפון המדינה סמוך לגבול רוסיה. המלון מעוצב כבקתת חורף או קיץ - תלוי בעונה - חמימה וביתית ובעיקר מקסימה. במלון בריכה משובחת, ונוף נהדר אל ההרים מכל חלון ממנו תשקיפו ומהמרפסת הבלתי נגמרת אליה ניתן לצאת מהלובי.
מחיר: החל ממאה דולר ללילה.

גיאורגיה. ליאת לב,
הנוף הנשקף ממרפסת המלון ומחדריו. רומס הוטל, צפון גיאורגיה/ליאת לב

מומלץ גם מלון RADISSON BLU בטביליסי - מלון 5 כוכבים מפנק ומפואר. בתחומו מספר מסעדות ובר הצופה על העיר. בקומה ה-18 ספא מודרני וסופר-מפנק.

תרבות היין

מרתף יין, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
סיורים מקצועיים לחובבי יין. הרצאה במרתף יין בעיירה סיגנארי, גיאורגיה/מערכת וואלה!, ליאת לב

הגיאורגים גאים עד מאוד ביין שלהם, בלי קשר ליוקרה, למוניטין או לתארים הנקשרים ליינותיהם. היסטוריונים וארכיאולוגים רבים אף סבורים כי גיאורגיה הינה מולדת היין, ועדיות לכך ניתן למצוא בממצאים כגון כלי קיבול ליין ותוצרתו שגילם כ-8,000 שנה.
יין מהווה חלק מהותי מתרבותה, דתה ומהותה של המדינה. אפילו
המנון הכנסייה מתייחס ליין כמשקה שמיימי שמקומו בסעודות ובחגיגות, בעתות שמחה ועצב. פולחן היין מוזכר אף במיתולוגיה הגיאורגית - נינו הקדושה, מביאת הנצרות לגיאורגיה, הגיעה לאיזור במאה הרביעית, כשהיא אוחזת בידה צלב העשוי מענפי גפן שזור.

מסעדת פזנטסטירס, סיגנאגי, גיאורגיה. ליאת לב, מערכת וואלה!
מסעדה נפלאה מעל מרתף היין. מסעדת פסנטסטירס/מערכת וואלה!, ליאת לב

לתייר מוצעות אינסוף אפשרויות לסיורים בעקבות תרבות היין הגיאורגית. בעיירה סיגנארי למשל, עיירה מתוקה ויפה, בה מלונות בוטיק רבים, יש אפשרות לשלב חופשה של כמה ימים נעימים עם ביקור במרתף יין עשיר שמעליו פועלת מסעדה נפלאה השייכת גם היא לבעל המקום.

חובבי יין עשויים להתעניין במסעות יין במחוזות גידול הגפנים והמטבח הגיאורגי המסורתי - היכרות עם זני ענבים מקומיים, שיטות הייצור המסורתיות ויינות ייחודיים.
מחיר: 1,270$ כולל מע"מ בקבוצה של כ-20 איש. לפרטים באתר TRAVEL TO GEORGIA.

נופים

כנסייה עתיקה, קסבגי, גיאורגיה. ShutterStock
הכנסייה העתיקה בקסבגי, גיאורגיה/ShutterStock

הנופים הגיאורגיים הם הסיבה המובנת מאליה לבקר במדינה. בחרו אחת משתי האפשרויות - שכירת מכונית וקניית מפה מדויקת או שכירת מדריך שייקח אתכם ביד, ויחסוך לכם הרבה כאב ראש והליכה לאיבוד.

נהר מטיקווארי, טביליסי, גיאורגיה. ShutterStock
נהר מטיקווארי בטביליסי, גיאורגיה/ShutterStock
גיאורגיה. ליאת לב,
גיאורגיה/ליאת לב

הכותבת היתה אורחת של משרד התיירות הגיאורגי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully