יום כיפור 2013: ארבעה מקומות לחשבון נפש מבודד

13.9.2013 / 9:08

יום כיפור מיועד לחשבון נפש של אדם עם עצמו, להרהור במעשיו לאורך השנה שחלפה. חשבון נפש ניתן לעשות בכל יום ובכל מקום, ועדיין הוא אפקטיבי יותר במקום שקט. 4 מקומות כאלה

יום כיפור הוא יום סימבולי, כי חשבון נפש אפשר ורצוי לערוך בכל יום בכל מקום, אם אתם דתיים ואם לא. חמשת המקומות שלפניכם מצוינים למחשבות עמוקות, אם כי כדי להגיע אליהם דרוש רכב או נכונות למסע רגלי, כך שיום כיפור הוא לאו דווקא היום הכי מוצלח למטרה זאת. סורו אליהם בכל יום אחר, ותזכו למחשבות צלולות וזכות.

קיבוץ מעיין צבי: חוף מעיין צבי

חוף מעיין צבי. אתר YAMAS חוף דור,
בדידות מזהרת. חוף מעיין צבי/אתר YAMAS חוף דור

חוף מעיין צבי החולי והשקט בדרום חוף הכרמל (ממש מול זכרון יעקב) הוא רצועת חוף ישרה כסרגל. הוא גובל בדיונות חול ובצמחיית חוף, ומעניקה תחושה של בדידות אמיתית. מותר להקים אוהל ולבוץ בו כמה שתרצו. אם הליכה לאורך החוף מזרזת לכם את המחשבות, דעו שמול קיבוץ מעגן מיכאל יש כמה איים, המוגדרים כשמורת טבע ימית. לבאים בימי חול - הכניסה בחינם.

איך מגיעים: כניסה ברכב דרך בריכות הדגים של קיבוץ מעיין צבי.

ירושלים: כנסיית יוחנן בהרים

שקט ושלווה למירוק הנפש. כנסיית יוחנן בהרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלב השכונה הירושלמית המקסימה עין כרם שבמורדות המערביים של העיר נמצאת כנסיית יוחנן בהרים המפורסמת, הנקראת גם כנסיית יוחנן המטביל. הכנסייה נחשבת כמקום בו נולד אותו יוחנן, שהיה בן דודו של יהושוע מבית לחם, לימים ישו, מוליד הנצרות. לאור השחתת המידות שרווחה בין המנהיגים באותה תקופה צמח יוחנן להיות מנהיג משיחי וכריזמתי. נראה כי המקום בו צמח איש שהתנגד להתנהגות מסואבת ומושחתת הוא בדיוק המקום לחרטה על חטאים ומעשים רעים.

בזמן מלחמת העולם השנייה השתלט הצבא הבריטי על מתחם הכנסייה, והכניס לתוכה כלי נשק כבדים. אחד התותחים גרם לקריסת רצפת החצר, ועתיקות ופסיפסים נחשפו מתחת לפני השטח.

איך מגיעים: יורדים מהכיכר המרכזית בעין כרם עד רחוב מבוא השער, בו עולים עד שמגיעים לכנסיית יוחנן המטביל.
הכנסייה פתוחה כל יום, 08:00-12:00, 14:30-18:00. בחורף ובימי ראשון סגירה ב-17:00.

צפון מדבר יהודה: עין מבוע

מעיין חמוד. עין מבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

עין מבוע שעל נחל פרת הוא מעיין פועם, כלומר מתמלא ומתרוקן לסרוגין, כתוצאה מהתנאים ההידרולוגיים בסביבתו. לצד המעיין נמצאים שני מבנים ישנים, ששימשו כתחנת שאיבה בתקופת המנדט הבריטי ונטועה חורשה קטנה של עצי אורן ואקליפטוס. ניתן לרחוץ במעיין, אך אין בו שירותי הצלה. מהמעיין כדאי ללכת עוד כמה עשרות מטרים במורד הנחל, להתרשם מהמים הנופלים מהאמה אל הנחל במפלונים קטנים ולהלקות את עצמכם (לא מילולית) על התנהגותכם הקלוקלת, אם היתה כזאת, לאורך השנה.

איך מגיעים: נוסעים בכביש מס' 1 לכיוון ים המלח. עוברים את מחסום א-זעיים, ממשיכים דרך מחלף אדומים וצומת מישור אדומים. בצומת כפר אדומים פונים שמאלה (צפונה) ומיד ימינה לכיוון אלון. כעבור שני קילומטרים מגיעים לכניסה ליישוב אלון. ממשיכים בכביש עוד 1.2 קילומטר, ולאחר עיקול חד בכביש חונים במגרש חניה שמימין. מומלץ לא להשאיר את הרכב ללא שמירה.

יער עמינדב

להשתגע ביער. יער עמינדב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסיפורים, באגדות ובמדרשי התורה היער הוא המקום בו מתרחשים דברים מוזרים ובו אנשים לעתים משתגעים. יער עמינדב יכול להיות מקום כזה, בו מחשבותיכם יכולות להתפרץ. זהו אחד היערות היפים והגדולים הנושקים לירושלים. היער משתרע על פני 7,000 דונם של עצים נטועים המתמזגים עם חורש טבעי. מומלץ להתבודד באחת מנקודות התצפית המשקיפות מגבוה אל ערוצי נחלים שורק ורפאים ויישובים קטנים נוספים. אם הייתם רוצים לחלץ עצמות ולהתחבר לטבע, מומלץ ללכת במסלול "שביל המעיינות", החולף לצד כמה קווי מים ומעיינות שבחלקם אף ניתן לטבול (תלוי בעונה). למטיבי הדיווש, היער מתאי בחלקו גם לרכיבת אופניים.

איך מגיעים: לבאים מירושלים - חולפים על פני הר הרצל וכביש הגישה לעין כרם ופונים מערבה בפנייה למושבים אורה ועמינדב. לבאים מתל אביב - פונים במחלף הראל מערבה (ימינה) מכביש מס' 1, ממשיכים לכיכר הסטף עד לביה"ח הדסה עין כרם ומשם לכניסה למושב אורה.