וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטרקציות לחג הסוכות בצפון הארץ

27.9.2012 / 10:33

עולים צפונה: פעילות מהנה לסוכות בגנים ובשמורות, פוגשים בטבע פראי, חופים ומקווי מים ייחודיים

גן לאומי יחיעם. רשות הטבע והגנים
גן לאומי יחיעם/רשות הטבע והגנים

צלבנים, עות'מנים ומתיישבים עבריים במבצר יחיעם

מבצר יחיעם נמצא בתחום קיבוץ יחיעם, בגליל המערבי. ראשוני המתיישבים, שעלו על הקרקע בשנת 1946, התגוררו בחורבות המבצר. הקירות העצומים שימשו להם מגן במלחמת העצמאות, כאשר היו נתונים במצור, ועמדות המגינים שוחזרו וניתן לסייר בתוכם. אין יודעים מתי בדיוק נבנה מבצר יחיעם. כפי הנראה היה תחילה חלק מהנחלה של "מבצר המלך" במעיליא. מאוחר יותר נמכר למיסדר הטבטונים, שרכש את הנחלה ביחד עם מבצר מונפור הסמוך. הסולטן הממלוכי בייברס כבש את המבצר והרסו בשנת 1265.

רוב המבנים הנראים כיום הם מתקופתו של ד’אהר אל-עמר, שייח' בדווי שהשתלט על הגליל בשנות ה- 60 של המאה ה- 18. ד'אהר אל-עמר בנה חומות חדשות, הקים מגדלים וחפר סביב המבצר. בתקופה זו כונה המקום בשם ג'ידין.

הביקור בגן הלאומי יחיעם מתאר את מאבק אנשי קיבוץ יחיעם במלחמת העצמאות ומראש המבצר נראים הנופים היפים של הגליל המערבי. מפעם לפעם נערכים במבצר מופעים אמנותיים, ביניהם פסטיבל רנסאנס הנערך בחופשת סוכות

כבכל שנה, כל אווירת הפסטיבל, התפאורה, התלבושות, העיצוב ואירועי החוצות יהיו בהשראת תקופת הרנסאנס. מופעי הפסטיבל יתקיימו באולמות ההיסטוריים של המבצר הצלבני שקסמם הארכיטקטוני מעניק נופך אותנטי לאירועי הפסטיבל. במהלך שעות היום, תהפוך חצר המבצר לממלכה פעילה כמו בימי המלוכה. באולמות המבצר יתנגנו קונצרטים של מוזיקה מהמאות ה-12-18 בכלים מקוריים ומשוחזרים מהתקופה, מוזיקה אתנית- יהודית לצד ערבית, מוזיקה איטלקית ומוזיקה מספרד של ימי הביניים, מוזיקה מבית מלכים, לצד מוזיקה קלאסית חדשה.

לצד הופעות של אומנים רבים ומגוונים יוכלו באי הפסטיבל להנות מהצצה לעולמם של בעלי המלאכה העוסקים באומנות מסורתית, ממש כמו פעם: בניית חלילים, ועבודה בעץ. מעולם המלאכה המודרני יגיעו אומן קריקטורות, ותכשיטנית שתעצב תכשיטים עתיקים. בחצר המבצר תוכלו להנות מסדנאות יצירה בדלעת, פיסול בחימר וסדנת שוקולד שיחכו לילדים. דוכני מכירה של גבינות, מאפים, צעצועי עץ וערסלים יעמדו לרשות החוגגים.

מחיר כניסה לאדם - 35 שקלים. הכניסה עד גיל שלוש ללא תשלום. המחיר כולל כניסה לכל מופעי היום. למנויי רשות הטבע והגנים – 50 שקלים, למשפחה לבעלי מנוי משפחתי - 35 שקלים לזוג לבעלי מנוי זוגי

לפרטים והזמנות באתר ובטלפון 04-9521175

מטיילים בציפורי, אפריל 2011. רשות הטבע והגנים
גן לאומי ציפורי/רשות הטבע והגנים

בתי כנסת עתיקים בגליל

בגליל עדיין מנשבות רוחות של תפילות קדומות. בין בתי כנסת עתיקים וישובים יהודיים קדומים ניתן להסתובב ולהתרשם מבניה מפוארת ומסורת עתיקה של תפילה. בחלק מהאתרים אפשר לערוך סיור עצמי מונחה ובשאר- לסייר באופן חופשי ולנסות לדמיין את קולות התפילה הבוקעים מהאבנים הגדולות.

גן לאומי בית אלפא
רצפת הפסיפס המוצגת באולם המרכזי של בית הכנסת הקדום בבית אלפא היא מהחשובות שהתגלו בארץ ישראל. אבני הפסיפס הקטנטנות מצטרפות ליצירת אמנות מרהיבה ואפשר לצפות כאן בתיאור יפהפה של פסיפס גלגל המזלות. הפסיפס נעשה אמנם לפני כ- 1,500 שנה, אבל עדיין אפשרי לקרוא בעברית את שמות 12 המזלות. במרכז הפסיפס מתואר הליוס, אל השמש, דוהר במרכבה רתומה לארבעה סוסים וארבע דמויות נשים בפינות הפסיפס מייצגות את ארבע עונות השנה. תיאור נוגע ללב מראה את אברהם אבינו אוחז במאכלת, בעוד יצחק בנו עקוד בחבלים. מתחת לפסיפס הנראה כיום היה פסיפס קדום יותר שממנו נותר עיטור בדמות ראש נחש, אולי שריד לתיאור פרשת הנחש המפתה את חווה בגן עדן.

יוצרי הפסיפס, מריאנוס ובנו חנינא, היו מרוצים ממעשה ידיהם ולכן הותירו בו כתובת בשפה היוונית, המנציחה את זכרם. בכניסה לבית הכנסת, על גבי הרצפה, התגלו שתי כתובות כשהכתובת הארמית מציינת כי הפסיפס נעשה בימי יוסטינוס, כנראה הקיסר יוסטינוס הראשון, ששלט בשנים 527-518. בית הכנסת שכן בין בתי יישוב יהודי, ששרידיו התגלו מסביב אך לא נזכר במקורות. באתר מוקרן מיצג הממחיש את הווי החיים בכפר העתיק ואת יצירת הפסיפס. המיצג מוקרן בשפות עברית, אנגלית, גרמנית.

מיקום: קיבוץ חפציבה, למרגלות הגלבוע. גישה מכביש עפולה – בית שאן (כביש מס' 71).

גן לאומי ציפורי
ציפורי נבנתה בראש הר בגליל התחתון, במקום הגבוה ביותר באתר מתנשא. ציפורי העתיקה הייתה בתקופה הרומית העיר המרכזית באזור. ההיסטוריון בן התקופה, יוסף בן מתתיהו, כינה אותה "פאר הגליל כולו". בציפורי התגורר תקופה מסוימת רבי יהודה הנשיא, שאף העביר אליה את הסנהדרין מבית שערים וכאן ערך את המשנה (220 לספירה). חכמי ציפורי גם היו שותפים ליצירת התלמוד הירושלמי, שנחתם במאה הרביעית לספירה.

האתרים המרכזיים בציפורי הם התיאטרון הרומי, המשקיף על נופי בקעת בית נטופה והרי הגליל העליון. יציעיו כוללים כ-4,500 מושבים. ברובע המגורים מתקופת המשנה והתלמוד נחשפה וילה שנבנתה בראשית המאה השלישית לספירה ובה רצפות פסיפס מפוארות המתארות תיאורים מחיי דיוניסוס, אל היין במיתולוגיה היוונית. בפסיפס זה מתוארת דמות אישה, שזכתה לכינוי "המונה ליזה של הגליל. לצד אלה, נחשף בעיר התחתית מערך שתי וערב של רחובות מרוצפים וגם בניין חג הנילוס, מבנה גדול מהמאה החמישית לספירה ובו רצפת פסיפס מפוארת המתארת את חגיגות עליית מפלס מי הנילוס. על יסודות של מבצר צלבני ומבנה מבוצר רומי, נבנה מחדש במאה ה-18 מבנה מבוצר, על ידי ד'אהר אל-עמר, השליט הבדווי של הגליל, העיר נחפרה ונחשפו בה ממצאים מרתקים.

בנוסף לכל אלה, אפשר לבקר באתר מפעל מים תת-קרקעי ענק, הממוקם כקילומטר וחצי ממזרח לציפורי. המבנה נחשף במאה הראשונה לספירה ופעל עד המאה השביעית. מפעל המים כולל מאגר באורך כ-250 מטרים ובנפח של כ-5,000 מ"ק.

מיקום: גישה מכביש צומת המוביל – נצרת (כביש מס' 79), בין סימני ק"מ 22-23.

פסטיבל מוריד הגשם בבתי כנסת עתיקים בגליל
אירוע ייחודי לכבוד סוכות יתקיים זו השנה הרביעית בבתי כנסת עתיקים בגליל, ובו תינשא תפילה חדשה – עתיקה לגשם. האירוע ילווה בדברי טעם, ניגונים והופעות מוזיקליות מרגשות.

היכן: גן לאומי בית אלפא, גן לאומי ציפורי
מתי: ימים ג' 2.10, ד' 3.10 ,15:30-17:30

שלישי, ט"ז תשרי תשע"ג, 02.10.2012 בגן לאומי בית אלפא, התכנסות בשעה 15:30

16:00-16:30 – פתיחה, תפילת הגשם ודברי טעם הרב בר-טוב

16:30-17:30- מופע מוסיקלי באווירת החג במיטב שירי המסורת היהודית מפי מימון בן שושן בליווי הקלידן עידן שרון.

רביעי, י"ז תשרי תשע"ג, 03.10.2012 בגן לאומי ציפורי
בשעות 15:30-17:30. התכנסות בשעה 15:30

16:00-16:30 – פתיחה, תפילת הגשם ודברי טעם הרב הלפרין

16:30-17:30 - מופע מוסיקלי של הנגנים שיר סופר ושלמה עוז המשלב שירי תפילה ושירים מהמקורות בביצועים מיוחדים בכלי מיתר מתרבויות שונות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נחל מערות. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
נחל מערות/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

פעילויות נוספות בצפון

שמורת עין אפק
שמורת טבע עין אפק היא שריד אחרון לנופי ביצות נחל נעמן, שמילאו בעבר בעמק עכו. שביל עץ הנטוי מעל לביצה עובר בין צמחי גדות כגון עצי אשל, משוכות פטל קדוש, קנה מצוי וסוף מצוי. בתוך המים צפים צמחי מים כגון עדשת המים הגיבנת ומיני נהרונית. בחורף מוצאים בשמורה מקלט עופות רבים, ביניהם שקנאים, עגורים, קורמורנים גמדים, אנפות אפורות, סופיות, אגמיות ותמירונים. בחורף ובאביב מתמלאים המדרונות של תל אפק, המשקיף על השמורה, במרבדי פריחה ובשמורה חיים כמה תואים (ג'מוסים), שהובאו לכאן משמורת החולה.

סמוך לאגם, במורד הצפוני של תל אפק, שוכן מבנה מבוצר בן שתי קומות מהתקופה הצלבנית. הקומה התחתונה שימשה כטחנת קמח כשגג המבנה הוא נקודת תצפית מרשימה על הסביבה. בשמורה פועל מרכז הדרכה וקיימת נגישות חלקית לנכים המרותקים לכיסאות גלגלים. ובמבנה הטחנה מוקרן מיצג המתאר את הטבע בשמורה.

מיקום: גישה מצומת כורדאני שבקרית ביאליק (כביש מס' 4).

שיקוי החיים –ד"ר מולקולה בשמורת טבע עין אפק
ד"ר מולקולה עורך ניסויים מדעיים מפתיעים בשמורת הטבע עין אפק ומספר על בעיות המים בישראל, השפעת האדם על הסביבה, חיוניות המים לחיים, מדע ותופעות טבע מרתקות. בנוסף, הדרכות ומפגש עם הנימפיאה התכולה, חווית טיבוע ציפורים, תערוכת אומנים בנושא צלבנים בטחנת הקמח וסרט אורקולי

היכן: שמורת טבע עין אפק
מתי: שבת 6.10

חוף הבונים
שמורת חוף הבונים היא מיוחדת ושלווה ובעונות המתאימות יש בה פריחה מדהימה וגם תופעות גיאולוגיות מעניינות: הגלים המתנפצים "השטיחו" חלק מהחוף, והנוף שהתקבל דומה לשולחנות שטוחים ושמו המקצועי הוא "טבלאות גידוד". ב"שולחנות" אלו קיים עולם ייחודי של צומח מימי כגון אצות ושושנות ים, בעלי חיים רבים כסרטנים, דגים, תמנונים ועוד.
השמורה כולה מעוטרת במפרצים ציוריים, שחלקם מרופדים בצדפות. חובה לבקר גם ב"מערה הכחולה" שהיא סדק שנפער שנוצר מבליית רכס הכורכר על-ידי גלי הים. בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות השקיעה ניתן לראות את הצבע הכחול שהמים מקבלים במערה.

התהליך שבו נוצרו חופי הכורכר בשמורה מתחיל בדיונות של חול, בתוספת חומרי גיר ומינרלים, אשר יצרו את רכסי הכורכר. מישור החוף של ישראל מעוטר ברכסי כורכר, שמספרם הולך וקטן ככל שמצפינים. רכסים אלו הן עדות למפלסים השונים של הים התיכון בעבר. שמורת חוף הבונים מייצגת את עולם הטבע של רכסי הכורכר, שזהו נוף שכמעט ולא נותר לו שריד בארצנו.

מיקום: על כביש 2 באיזור נחשולים

פסטיבל יורדי ים בחוף הבונים
בימי החג ניתן להגיע עם הילדים לפסטיבל יורדי ים בחוף הבונים ולהיות פיראטים ליום אחד. להילחם בסכנות האורבות לצבי הים ולהגן על הצדפים עד טיפת החול האחרונה. פסטיבל ססגוני הכולל סיורי פיראטים, משימות ואוצרות בחוף, עמדות יצירה והסברה, מספר סיפורים ועפיפוניאדה ענקית. ערכות עפיפונים אישיות ניתן לרכוש בתשלום נוסף.

היכן: שמורת טבע חוף הבונים
מתי: שבת 6.10, 10:00-16:00
עוד בשמורה: עמדת ההסברה על פעילות שמירת הטבע בחופים ובים ועל פרויקט חוף נקי, עמדת יצירה לילדים יום ו', 5.10, 10:00-15:00


שמורת נחל מערות
הכרמל התפרסם בעולם כולו בשרידים מרשימים המעידים על פעילות האדם הקדמון באזור. בגדה הדרומית של נחל מערות התגלו מערות שבהן התגלו ממצאים המעידים על קיומו של רצף יישובי שנמשך 200 אלף שנים, תופעה נדירה בעולם.

במהלך הסיור בשמורת נחל מערות יכולים המבקרים להתרשם ממערת התנור הגדולה, שבה התקיימו שלוש תרבויות אנושיות. המסלול ממשיך למערת קטנה יותר, מערת הגמל, שבה קיימת תצוגה של כלים שהיו בשימוש האדם הקדמון. במערה השלישית, מערת הנחל, שעומקה כ- 70 מטרים, מוצג חיזיון אור-קולי הממחיש את אורח החיים של האדם הקדמון.

באביב מלאים מדרונות השמורה בפריחה אביבית ססגונית. מרחבת החנייה של השמורה יוצאים שבילים מסומנים שמגיעים לפינות חמד בכרמל ובמרכז ההדרכה שבשמורה ניתן לרכוש ספרות עזר למטיילים ומפות, ולהיעזר בעצות הפקחים.

שרידי התרבות הנטופית התגלו בפתח מערת הנחל, שם התקיים אז כפר קטן כיישוב קבע. סוכה המוצגת במקום ממחישה את אופי מגורי האדם באותה תקופה, שבה עבר האדם לציד ולליקוט מזון מאורגנים, צעד ראשון לקראת ביות צמחים ובעלי חיים. מחוץ למערת הנחל מוצג דגם של שלד הממחיש קבורה שרווחה בקרב אנשי אותה תרבות.
מיקום: כביש תל אביב – חיפה הישן (מס' 4), בין סימני ק"מ 186-187


פסטיבל קדמונים בשמורת הטבע נחל מערות
בפסטיבל הקדמונים בנחל מערות ניתן יהיה להתלבש ולהתאפר כמו הקדמונים, לבנות כלי נגינה קסומים מימי קדם, ליצור אומנות פרהיסטורית מחומרים טבעיים ולגלות את השכנים ממול– העטלפים שוכני המערות. סיור "קדמונים ומאובנים", מתחם יצירה ואומנות, שעת סיפור לקטנטנים ודמויות מומחזות מהעבר הפרהיסטורי.
ניתן לרכוש ערכות עפיפונים אישיות בתשלום נוסף

היכן: שמורת טבע נחל מערות
מתי: יום ה' 4.10, 10:00-15:00
עוד בשמורה:
סיורים מודרכים במערות האדם הקדמון שבת 6.10, 10:00, 12:00, 14:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully