וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילות בחג לכל המשפחה במרכז הארץ

24.9.2012 / 22:26

לא חייבים להצפין או להדרים כדי לטייל בארץ: סיורים והרצאות בגן לאומי אשקלון והשתתפות ביום בחיי שומרי הטבע של ישראל בגן לאומי ירקון

גן לאומי אשקלון. חנן לבבי, רשות הטבע והגנים
גן לאומי אשקלון/רשות הטבע והגנים, חנן לבבי

גן לאומי אשקלון

אשקלון היא עיר השוכנת בסמוך לים, אך מומלץ שלא לערוך את התצפית בגן לאומי אשקלון מהחוף הצמוד אליו, אלא באחד משני אתרים מעניינים. אוהבי הגובה והקרבה לים יבחרו במצוק הכורכר הגבוה הנמצא דרומית לשער הכנעני הקדום ואילו הרומנטיקנים יותר וחובבי התצפיות המהורהרות, יבחרו בחומת אשקלון ובשביל החומה בחלק המזרחי של הגן הלאומי. כאן רואים פחות ים, אבל יותר היסטוריה. ובכלל, הגן הלאומי הזה יודע לשלב היטב בין היסטוריה, ארכיאולוגיה ופיקניקים מושקעים.

אשקלון הקדומה, עיר נמל חשובה שנהנתה משפע של בארות ומקרקעות פוריות. ערכה האסטרטגי של אשקלון לא סולא בפז. מי ששלט בעיר, חסם את הגישה לארץ ישראל מסיני וממצרים.

סוללת עפר אדירה תוחמת את פארק אשקלון. הסוללה הזו, שאורכה כ- 2,200 מטרים, נערמה לפני יותר מ- 4,000 שנה והיא הגנה על העיר בתקופה הכנענית התיכונה (1,550-2,200 לפני הספירה). החפירות בסוללה חשפו תגלית מסעירה - שער קדום, שאבני המשקוף שלו יוצרים צורת קשת. אם נכונות מסקנות החופרים, זהו מבנה הקשת הקדום ביותר שהתגלה מאז ומעולם. בראש הסוללה מתנוססות החומות שבנו במאה ה- 12 המוסלמים הפטימים כמתחם מבוצר נגד הצלבנים.

במרכז הפארק נמצאים עוד שרידים קדומים מרשימים. יש מבנה עמודים מהתקופה הרומית, שאורכו המקורי עמד על 110 מטרים, עדות לפארה של העיר. לידו מצא גן הפסלים, שבו נאספו פריטים ארכיטקטוניים ופסלים שהתגלו באשקלון, רובם מהתקופה הרומית.


רשות הטבע והגנים טיפחה את הגן הלאומי כאזור בילוי בחיק הטבע. ניתן למצוא בו מדשאות גדולות, עצים עתירי צל ושולחנות לפיקניק. לגן הלאומי יש חוף יפה משלו ובתחום הפארק שוכן האמפיתיאטרון העירוני, המכיל 10,000 מקומות ישיבה.

מיקום: בדרום העיר אשקלון.

שיגעון באשקלון - סיורים, הרצאות, סרטים וחגיגת תופים לכבוד החג

• אל החולות האבודים - החי והצומח של חולות מישור החוף, בהם הקהל מוזמן לאתר בעלי חיים מעניינים ולקינוח לשכשך רגליו במי הים. ימים ג'-ה' 2-4.10 בשעה 11:00

• אקדמיה בטבע לכל המשפחה - הרצאות מרתקות בנושאי טבע וסביבה לכל המשפחה של מיטב המומחים ברשות הטבע והגנים. מיד לאחר ההרצאה יוקרן סרט הטבע הישראלי "ארץ בראשית". מומלץ לשלב עם לינה בחניון הלילה. ימים ג' 2.10, ה' 4.10 בשעה 19:00

• התופ-עה בשקיעה - סדנת דרבוקומניה פעילה וחווייתית לכל המשפחה ומופע "התופ-עה". יום ד' 3.10 בשעה 17:00

• ככה כן בונים חומה - 5000 שנות היסטוריה בסיור עם מדריך שאורכו שעה וחצי. סיפור מורכב בנוף מיוחד של מצוקים וים, חומה ושרידי היסטוריה. ימים ג'-ה' 2-4.10 בשעה 13:30

פרטים והרשמה ניתן לקבל בכוכבית 3639, או באתר

הגעה: נכנסים לאשקלון מכביש 4 ונוסעים מערבה בשדרות בן גוריון. בסופן פונים דרומה, לפי השילוט.

גן לאומי ירקון, מתחם אפק – אנטיפטריס. רשות הטבע והגנים
גן לאומי ירקון/רשות הטבע והגנים

פקחים צעירים בגן לאומי ירקון

תכנית "פקחים צעירים" נועדה ליצור תחושת שותפות של הילדים עם הטבע והמורשת הישראליים, שחשובים לכולנו. מעבר לתחושת השותפות והביקור הכיפי והפעיל בטבע, הילדים מועצמים באופן אישי- מעודדים אותם לפעול למען שמירה על הטבע ברמה האישית, המשפחתית והחברתית. הם לומדים, למעשה, מה הם, כילדים, יכולים לעשות כדי לשמור על הטבע ובעלי החיים, אילו פעולות פשוטות ברמה היומיומית ניתן לבצע כדי לחולל שינוי. בנוסף הם עוברים טקס השבעה ע"י פקחים של רשות הטבע והגנים ואף מקבלים תג מיוחד של "פקחים צעירים".

התוכנית פועלת באמצעות חוברת משימות, שמטרתה לאפשר לילדים ולמשפחות לחקור ביחד, להתבונן בפרטים הקטנים ובעיקר לחוות ביחד את האתר המבוקר. החוברת מספקת שאלות לילדים ולמבוגרים בדבר הערכים המיוחדים אותם הם רואים במהלך הסיור.

כדי לענות על השאלות ולבצע את המשימות, נדרשים הילדים להבין ולחשוב ותפקידם של ההורים לסייע בעזרת שאלות מכוונות ורמזים. מטרה נוספת היא ההבנה שהשפעתו של המטייל על הטבע יכולה להיות חמורה ויכולת הילדים לסייע בשמירה על אוצרות הטבע והמורשת של ישראל.

המשפחות יצטרפו לקהל הולך ורב של מטיילים השואפים להבין כיצד ניתן לטייל נכון יותר בלי לפגוע במורשת (בערכי ההיסטוריה) ובטבע. לשם כך, יצטרכו הילדים לחפש סימנים שהותיר האדם ולהבחין בין השפעות של התושבים הקדומים וההשפעות השליליות של המבקרים היום, כמו לכלוך וכו'.לאחר שהילדים משלימים את כל המשימות בחוברת, הם מוזמנים לעבור טקס הסמכה על ידי פקח של רשות הטבע והגנים. בתום הטקס, הם מקבלים תג מיוחד ותעודת הסמכה.

"ילדים אשר סיימו את חוברת הפעילות בהצלחה מוזמנים להשתתף בטקס מיוחד שאנו עורכים במקום" מסביר אייל מטרני, עובד רשות הטבע והגנים העורך טקסי הסמכה רבים לפקחים צעירים ברחבי הארץ. "אנו מתקבצים יחד ומדברים על המשמעות של להיות פקח צעיר ומה הם יכולים לעשות כדי לעזור לשמור על הטבע. לאחר מכן אנו קוראים יחד את אמנת הפקחים הצעירים, הקוראת לשמירה על הטבע. בתום הטקס כל ילד מקבל תג מיוחד של פקח צעיר ותעודה המסמיכה אותו לפקח צעיר. אני תמיד שמח לשמוע מהם כמה הם רוצים לעזור ולתרום כי חשוב להם לשמור על הטבע. הרבה פעמים הם שואלים אותי שאלות על העבודה שלנו ברשות הטבע והגנים והכי חשוב להם לדעת מה כדאי לעשות ברגע שהם רואים פגישה בטבע או בבעלי החיים".

פקחים צעירים - יום בחיי הפקחים שומרי הטבע
באירוע מיוחד יוכלו הילדים שלכם להצטרף ליום בחיי שומרי הטבע של ישראל, להכיר וגם לעשות: לספור צבאים, לזהות ציפורים, למדוד איכות מים, להכיר את הציד ופגיעתו, לראות פעולת כיבוי שריפת יער, ללמוד מהו סחר לא חוקי בחיות בר, איך מצילים חיות בר ועוד.

האירוע יוקדש לכל הילדים שמילאו את חוברות "הפקחים הצעירים" בשנים האחרונות בגנים ובשמורות שישתתפו ללא תשלום (בהצגת תג פקח צעיר). בסיום הפעילות יושבעו המצטיינים על ידי מנכ"ל רשות הטבע והגנים בנוכחות כלל המבקרים וכן יוכרזו המצטיינים שצברו את מירב התגים

היכן: תל אפק - אנטיפטריס (גן לאומי ירקון)
מתי: יום ד' 3.10, 14:00–10:00. בשעה 14:00 יתקיים טקס ההתחייבות החגיגי
פרטים: 03-9348462

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully