וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל חלילים: טיול קייצי לכל המשפחה

15.7.2012 / 10:54

גיא הררי, בוסתנים ומערכת מערות מרשימה בין שכונות מבשרת-ציון. אוהבי ההליכה יוכלו לסור גם למקבץ מעיינות קטנים באיזור. טיול קיץ משפחתי

נחל חלילים הוא מסלול נעים וקל במגמת ירידה. השביל המסומן בירוק מתחיל כמאה מטר ממזרח לכיכר חלילים במבשרת ציון. תחילתו בדרך עפר בשולי השכונה הסמוכה, ובקרבת בית הספר "השלום" פונה השביל ויורד לאפיק הנחל. לצד מספר עצי שקד יש שילוט הסבר. מכאן יורד השביל במתינות בעמק הנחל, ולאורכו ובגדותיו יש שרידי חקלאות הר - בוסתני זיתים ושקדים, וטראסות אבן.

מסלול טיול: בין חלילים ובוסתנים

מערת חלילים. נעמה נווה, רשות הטבע והגנים
מערת חלילים/רשות הטבע והגנים, נעמה נווה

סימון שבילים של שני פסים לבנים מכוון למערת קבורה מרשימה החצובה בסלע מעט מצפון לשביל, ובפתחה גדל עץ שקד. המערה המרשימה מנוקה אחת לתקופה על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, אך לא תמיד המבקרים מקפידים לשמרה. בקרבת המערה, מעל למסלול, נמצאים שרידי יישוב עתיק - חורבת המוצה. השביל המסומן יורד בין שטחי חקלאות הר שנעזבו לפני עשרות שנים. באזור יש פריחה מגוונת בחורף ובאביב.

לאחר הליכה לא רבה, מגיעים לקטע מצוקי של הנחל, בו פעורות מערות מרשימות - מערות חלילים. השביל חולף לצד המערות שבגדה הדרומית. מומלץ להיכנס ולהביט במערכת המרשימה של חללים שנוצרו בתהליכי המסה קארסטית. זוהי פינה נעימה למנוחה בצל. בגדה הצפונית של הנחל נמצאות מערות נוספות, אולם הגישה אליהן קשה.

לאחר מנוחה יורדים ממערות חלילים חזרה לערוץ הנחל, והולכים בין בוסתנים נטושים, חורש טבעי ויער אורנים, ויוצאים לאזור של שדות נטושים במוצא הנחל לכיוון עמק הארזים. דקות מעטות לפני שמגיעים לאפיק נחל שורק, מגיעים לחורשה קטנה ויפה של ברושים עתיקים ועץ אורן בודד - פינה נוספת המומלצת למנוחה. יש לשמור על הניקיון ולא להשאיר דבר.

לאחר חורשת הברושים מגיעים לצומת שבילים ירוק-כחול לפני אפיק נחל שורק (2 ק"מ מנקודת ההתחלה). מכאן ניתן ללכת ישירות לנקודת הסיום (על ידי פנייה ימינה והמשך לפי הסימון הכחול, עוד כ-700 מטר), או להמשיך במסלול הליכה ארוך יותר - קווי - לעינות תלם (תוספת הליכה של 300 מטר לכל כיוון), אליהם יש לפנות שמאלה לפי הסימון הכחול.

טיול מרתק אל חיי הערב של הטבע שצמוד לעיר.
מתחילים את הטיול בשכונת קריית מנחם שבירושלים, ואז יוצאים מהעיר ומתמזגים עם הטבע. בדרך לעין לבן ינסה המדריך להפגיש את המטיילים עם בעלי חיים שהתחבאו בשל שעות החום של היום, להשמיע להם יללות ולהתחקות אחר עקבותיהם.

היכן: גן לאומי עין לבן (ירושלים)
מתי: רביעי 18.7
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" *3639

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully