וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול לשבת, 16 ביוני 2012: גן לאומי ירקון

14.6.2012 / 16:34

במקום לנסוע רחוק, לפעמים המקומות ליד הבית, מתחת לאף, מזמנים סיפור מרתק והרפתקה מהנה. מקום כזה הוא גן לאומי תל אפק המכונה בטעות "מבצר אנטיפטרוס"

מערכת וואלה!

משמעותו של "תל" הוא למעשה אתר ארכיאולגי הבנוי שכבות, כשכל שכבת עתיקות מייצגת תקופה אחרת בהיסטוריה.
גן לאומי תל אפק, מקורות הירקון שימש לאורך התקופות מקום יישוב חשוב על ה "ויה מאריס" - דרך הים העתיקה. כל מי שחצה את הארץ מדרומה לצפונה נתקל בביצות ובסבך הירקון ונאלץ להאריך את דרכו ולעבור, ממש בתחום הגן הלאומי, ב"מעבר אפק", סמוך למקום בו נובעים אלפי מעיינות הירקון. תוואי הדרך הקדומה משמש גם בימנו צירי תחבורה ראשיים ביניהם כביש 6.

מסעות חלפו כאן, ממצאים מרתקים נמצאו בין גלי אבנים ומאורעות היסטוריים עיצבו את פני המקום. באפק חנו הפלשתים בזמן שהמתינו לקרב אבן העזר, בו נפל לידיהם ארון הברית. המלך הורדוס בנה במקום זה עיר רומית וקרא שמה אנטיפטריס על שם אביו. שריד בולט מעיר זו הוא הקארדו, רחובה הראשי וההומה של העיר ואודיאון (תיאטרון קטן ששימש למופעי תרבות ומוזיקה). מעניין לדעת גם כי השליח פאולוס התעכב כאן כאשר הנציב הרומי בקיסריה ציווה להביאו אליו מירושלים.

דגל ישראל מתנוסס מעל מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון. ShutterStock
מבצר אנטיפטרוס/ShutterStock

אך אין לטעות, המבצר המתנשא בראש התל נבנה על ידי הטורקים בתקופה העותמאנית, ונקרא בינאר באשי, שמשמעותו "ראש המעיין", שם הנשמר בשמה של העיר השוכנת ממזרח – ראש העין. המבנים הבולטים ביותר במתחם זה הן חומות המבצר העותמני, ומגדלי השמירה הממוקמים בזוויותיהן.
במדרון המזרחי של התל נמצאים מתקני שאיבה נטושים מתקופת המנדט הבריטי, שבעת ההיא הוליכו מכאן את מי מעיינות הירקון לירושלים.

לא רק עתיקות יש בגן לאומי אפק. למרגלות המבצר אגם מלאכותי יפהפה. האגם היה חלק ממקורות הירקון כבר בשנות ה-60, אז הוקם סכר שיצר את האגם במטרה להופכו למוקד לקהל המבקרים. משך שנים הוזנח השטח, ויבש. לאחרונה החזירה רשות הטבע והגנים עטרה ליושנה על ידי חיבור מערכת ההשקיה של הגן הלאומי אל האגם כמקור מים, כך שמי ההשקיה ממלאים את האגם ומוזרמים ממנו להשקיה באמצעות משאבות. כאשר השטח יתמלא בצמחיית נחלים וגדות אגמים יתקבל בית גידול טבעי, שלם ומרשים.

אגם אפק. רשות הטבע והגנים
אגם מלאכותי יפהפה. תל אפק/רשות הטבע והגנים

בנוסף, תל אפק הוא מקום קלאסי לבילוי משפחתי בטבע: מומלץ לערוך טיולי אופניים בשבילים. באתר ישנם גם מתקני שעשועים וספורט, מדשאות נרחבות והרבה הרבה שלווה.

איך מגיעים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איזור גן לאומי ירקון/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך מגיעים: גן לאומי תל אפק נמצא בין צומת גנים שבפתח תקווה (כביש פתח תקווה - לוד) לראש העין, כביש מספר 483 בין הקיבצים גבעת השלושה ועינת מצפון.

עונות מומלצות: חורף, אביב, קיץ

נגישות: בגן הלאומי קיימים שבילים נוחים להליכה עם עגלות וכן גישה ליובלי מים קטנים

מידע

סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: חניון הגן הלאומי
נקודת סיום: חניון הגן הלאומי
אורך המסלול: כמה שמתחשק ק"מ
משך הטיול: 1-3 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: שמיכה או מחצלת, ציוד לפיקניק לכל המשפחה
עונות מומלצות: קיץ, סתיו, אביב
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: יש
מתאים לכלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully