וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזיכרון ויום העצמאות בגנים ובשמורות: סיורים לכל המשפחה

25.4.2012 / 11:47

בואו לשמוע סיפורים מרתקים של גבורה, העפלה וקרבות של ראשית המדינה, ולחלוק כבוד למייסדים. פעילויות מיוחדות יתקיימו בגנים ובשמורות ביום הזיכרון ויום העצמאות - חינם

מבצר אפולוניה גן לאומי. רשות הטבע והגנים
על צוק פסטורלי המשקיף אל הים. גן לאומי אפולוניה/רשות הטבע והגנים

אפולוניה שלא הכרתם

על צוק פסטורלי המשקיף אל הים נמצא גן לאומי אפולוניה, שכדרכם של מקומות היסטוריים, טומן בחובו סיפורים מרתקים, גם כאלו הקשורים למדינת ישראל הצעירה בראשית ימיה.

בסיפור אפולוניה שלושה מתחמים קשורים זה בזה:
מסגד סידני עלי - המסגד נוסד בתקופה הממלוכית. בחצר המסגד קבור הגיבור המוסלמי עלי אבן-עלם, שנהרג בקרב לכיבוש ארסוף מידי הצלבנים. המסגד והקבר שימשו מקום לעולי רגל במיוחד בסתיו, עת בה נהגו החקלאים הערביים לחוג את חג האבטיחים. במסגד מתגוררת כיום משפחה ערבית המתחזקת את המסגד ושומרת עליו.

מצפה ים - בתקופת המנדט היווה תחנה של משטרת החופים הבריטית, עליה הוטל לאתר אוניות מעפילים, ואכן אוניית המעפילים "ברל כצנלסון" בהמשך נתפסה על ידי תחנה זו. בליל ה-26 בנובמבר 1945 תקפו אנשי הפלמ"ח את התחנה במגמה להשבית את פעולתה. היום משמש המקום כמוסד לנוער.

גן לאומי אפולוניה - ראשיתה של העיר בתקופה הכנענית, אז נקרא שמה רשף, על שמו של אל האש. בתקופה היוונית נקראה העיר אפולוניה על שם האל אפולו, ועל חורבותיה צמחה עיר רומית ביזנטית. בתקופה הערבית נקראה העיר המבוצרת ארסוף, ולחופה הוקם נמל. הצלבנים כבשו את המקום בימי הביניים והפכו אותו לנמל מרכזי. עיר זו החליפה ידיים מספר פעמים בקרבות בין הצלבנים לערבים, וסופה שנכבשה ונהרסה כליל במאה ה-13 על ידי הממלוכים. במקום קיימים ממצאים, שנחשפו לאחרונה בעת חפירות ארכיאולוגיות שבוצעו במקום
בעקבות אוניית המעפילים "ברל כצנלסון".

סיור בעקבות אוניית המעפילים "ברל כצנלסון"

מבצר אפולוניה גן לאומי. רשות הטבע והגנים
סיפור ההעפלה הבלתי חוקית לארץ ישראל. גן לאומי אפולוניה/רשות הטבע והגנים

בסיור יסופר סיפורה של אוניית המעפילים "ברל כצנלסון" שנחתה בחוף סידני עלי, סיפור ההעפלה הבלתי חוקית לארץ ישראל ויתואר הקשר בין המבצר הצלבני למסגד המוסלמי והמשטרה הבריטית.

היכן: גן לאומי אפולוניה
מתי: חמישי ה-26 באפריל 2012 (יום העצמאות) בשעה 11:00
מתאים למשפחות
כמה:
הפעילות ללא תשלום למעט דמי הכניסה לאתר. חינם למנויים

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

סיפורי גבורה בדרך לירושלים

כלי רכב משוריינים של חטיבה שמונה, מלחמת העצמאות, אוקטובר 1948. קלוגר זולטן, לשכת העיתונות הממשלתית
שיירת משוריינים של חטיבה 8, אוקטובר 1948, מלחמת העצמאות/לשכת העיתונות הממשלתית, קלוגר זולטן

בנסיעה לירושלים על כביש 1 ניתן להבחין מהכביש במשוריינים ובשילוט לאתרים ולמקומות שפעם ניטשו בהם קרבות עזים על השליטה לדרך לירושלים, אותה דרך שרואים היום כמובנת מאליה. מעניין להיזכר בסיפורם של כמה מהאתרים האלו ובחשיבות שנודעת להם עד היום.

בתקופת מלחמת העצמאות שימש המשלט "קו חסימה" בדרך לירושלים כנקודת שליטה על הדרך מן השפלה לעיר הבירה. קרבות קשים וסיפורי גבורה כרוכים במאבק השליטה שהתקיים במקום. בשנת 1948 היתה על ראש גבעה זו עמדה ערבית, שחלשה על הדרך לירושלים ואיימה לנתק את העיר משאר היישוב בארץ.

בחודש מרץ 1948 התקבלה החלטה לכבוש את הקסטל בכל מחיר, ולאחר קרבות קשים, רצופי אבידות לכוחות ההגנה והפלמ"ח, ולאחר שבאחד הקרבות נהרג מפקד המחוז, עבד אל-קאדר אל-חוסייני, ניתנה פקודת נסיגה. ב-9 באפריל 1948 יצאה שוב פלוגת פלמ"ח לכבוש את הקסטל ויהי מה, אך להפתעתה מצאה אותו ריק, משום שהלוחמים עזבו אותו כדי לקחת חלק בהלוויית מפקדם, ולוחמי הפלמ"ח השתלטו על הקסטל.

מגינים על ירושלים: זיכרון ועצמאות בגן לאומי קסטל

קסטל. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
במרץ 1948 הוחלט לכבוש את הקסטל בכל מחיר/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

"הטוראים נסוגים והמפקדים מחפים", ממשפטי המורשת המובילים שלצה"ל נכתבו בדם לוחמי הקסטל במלחמת העצמאות. בסיור המודרך עם אנשי רשות הטבע והגנים מעפילים אל ראש ההר בו התרחש קרב חשוב שהביא לאחת מנקודות המפנה במלחמת העצמאות. צופים אל המרחב על מנת להבין את חשיבות המקום בשמירה על הדרך לירושלים, הולכים בתעלות ומקשיבים לסיפור הנחישות והאחריות של הלוחמים והמפקדים בסיפורים קטנים ומרגשים.

היכן: גן לאומי קסטל
מתי: 25.4, 26.4 (יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות). סיורים ייצאו כל שעה עגולה החל מהשעה 09:00 ועד השעה 16:00 (סיור אחרון)
הערות: האתר פתוח בשעות 8:00 עד 17:00, יש להצטייד בנעליים נוחות, כובע ומים
כניסה וסיורים מודרכים ללא תשלום ביום הזיכרון וביום העצמאות 2012, 25-26 באפריל

גבעה אסטרטגית בקבר הנביא שמואל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קבר הנביא שמואל/מערכת וואלה!, צילום מסך

האתר נבי סמואל מוכר מהמקורות היהודיים ומשוייך במסורת לשמואל הנביא. גם צלבנים ועות'מאנים היו פה ובעצם, מי לא? על הגבעה האסטרטגית עברו תקופות רבות והיסטוריה מורכבת. אחד הקרבות הקשים בתקופת קום המדינה, "קרב נבי סמואל", התחולל שם. במלחמת העצמאות ניסה דוד "הפורצים", הגדוד הרביעי החטיבת הראל של פלמ"ח, לכבוש את הכפר. פלוגה בפיקודו של חיים פוזננסקי הסתערה במעלה הגבעה אך נבלמה באבידות כבדות.

בשנות ה-50 פעל מהמקום השודד והרוצח מוסטפא סמואלי - בשנת 1953 בוצעה פשיטה על הכפר על ידי אנשי יחידה 101 במטרה לפגוע בסמואלי, וביתו פוצץ. האתר נכבש על ידי חטיבת הראל (צה"ל) בפיקוד אורי בן ארי במלחמת ששת הימים מידי הלגיון הירדני. בשנת 1971 פונו תושבי המקום הערבים הרחק מן המצודה, ונבנתה במקום רחבה. במקביל, החלה ירושלים להתרחב צפונה, ובקרבת מקום נבנתה שכונת רמות, המשמרת בשמה את "רמה".

בעקבות הקרב על נבי סמואל

נבי סמואל. דורון ניסים
סיפורי גבורה על קרבות אמיצים שהתחוללו במקום ב-1948. קבר הנביא שמואל/דורון ניסים

סיור בקבר הנביא שמואל - שתי דקות משכונת רמות בירושלים.
מקום קבורתו המסורתי של שמואל הנביא, אתר ארכיאולוגי של עיירה הלניסטית ומקום חניית הצלבנים של ריצ'רד לב הארי. מכאן נשקף נוף מרהיב של ירושלים רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לסיור ללא תשלום (גם הכניסה לאתר חינם) ביום הקרב על נבי סמואל משנת 1948 נסייר באתר הרווי סיפורי גבורה על קרבות אמיצים שהתחוללו במקום. סיור בקבר הנביא שמואל והתרשמות מתצפיות הנוף המרהיבות וממעיין חנה.

היכן: בגן הלאומי נבי סמואל
מתי: חמישי 26.4, שישי 27.4 בשעות 10:00, 12:00.
כמה: הסיור והכניסה חינם יש להירשם לסיורים במוקד המידע 3639*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully