וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי ירקון: לא רק פיקניקים

9.4.2012 / 9:44

יותר ויותר מטיילים מגלים את נפלאות השיטוט לצד הירקון והאתרים הרבים שפזורים לצדו. בהחלט יש מה לראות ב-13,000 דונם של טבע, מורשת, היסטוריה וארכיאולוגיה

גן לאומי ירקון, על שני מתחמיו הגדולים (מקורות הירקון ותל אפק) מארח מטיילים שמגיעים הנה בכדי לצעוד בין מופעים מענגים של טבע, מורשת, היסטוריה וארכיאולוגיה. כל אלו פרושים על שטח עצום של כ-13,000 דונם. ועוד לא דיברנו על טיולי האופניים השווים, שמתחילים באזור נמל תל אביב ומגיעים עד אזור ראש העין, כאשר הנחל המתפתל הזה מלווה את הרוכבים כל העת.

דגל ישראל מתנוסס מעל מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון. ShutterStock
מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון/ShutterStock

בקיצור, הפיקניק, הזו?לה והסתלבט יחכו. מקומם מובטח, זה ברור, אבל כעת לענייני טיולים רגליים. דוגמה מצוינת מספק מסלול הליכה חדש, קצר ומהנה במתחם תל אפק. במקורו, הוא הוכשר לטובת חוברת המשימות החדשה המיועדת למשפחות, העונה לשם "פקחים צעירים", ומוצעת בכמה וכמה שמורות טבע וגנים לאומיים ברחבי הארץ (חוויה מומלצת בפני עצמה). אך כולם מוזמנים כמובן לעשות שימוש בשביל, שחלקו הוכשר באפריל 2012.

הוא מתחיל את חייו לא הרחק מהכניסה לגן הלאומי, בקרבת בריכת החורף. משם הוא מטפס מעלה, מתעקל על גבעה נמוכה ומגיע עד תיאטרון רומי קדום. רוב הסיכויים שמרבית המבקרים באתר, בעודם שרועים על מחצלותיהם לצד המים, לא מודעים לקיומו. מומלץ לשים את הילדים במרכז התיאטרון, לטפס אל המושבים הגבוהים ולתת להם לשיר ולהעלות מחזה. זה כיף אדיר להם ולכם. לאחר מכן צועדים בקארדו – רחוב מימי הרומאים, שעדיים ניכרים בו "מזכרות" מן העבר – תוואי מעוגל של בסיסי חביות שהכילו סחורות ושרידי מבנים וחנויות.

מכאן מגיעים אל היהלום שבכתר – מבצר אנטיפטריס העצום, המשקיף אל נופי מישור החוף והשפלה, ומספק לילדים מסגרת הולמת למשחקי אבירים, כובשים ומה לא. במתכונתו הנוכחית, הוא נבנה על ידי הטורקים, בשנת 1571, אך יש לו היסטוריה קדומה יותר, עוד מימי הורדוס ואף לפניו (אנטיפטריס, אגב, הוא שמו של אביו של הורדוס).

סיבוב קטן, מקיפים את המבצר ויורדים לכיוון האגם המלאכותי הגדול המנצנץ בשמש. זהו רמז לבריכות החורף המפוארות שעיטרו את האזור בימים לא כל כך רחוקים. את מימיו הוא מקבל מערוץ צר ומקסים שכיף לשבת לצדו ולהשיט אוניות בדמות עלים שנשרו אל הקרקע.

אם חילוץ העצמות הזה עדיין לא הספיק לכם, אתם מוזמנים לעיין במפה ובדפדפת שקיבלתם בכניסה לאתר, ולבנות לעצמכם מסלול מודולרי. מומלץ לפקוד את בריכת הנופרים, השוכנת בין שני המתחמים ועטופה בצמחייה עשירה ותמיד מפתיעה מחדש. ויש את בית הבטון ההיסטורי, מפעלי המים המנדטוריים, בריכת לבנון הירקון, שחושפת ערכים אקולוגיים מעניינים, טחנת הקמח הנושנה אל-מיר, גשר הרכבת ומבנה הפילבוקס הדומם והמרשים, ושלל הפתעות נוספות.

טיול לצד הירקון גם יבאר היטב מדוע קרוי הנחל הזה "אל-עוג'ה", כלומר, "המפותל". ועבורכם, פיתולים משמעם גילויים מפתיעים כל העת, נופים משתנים, פרדסים, בריכות מים ומה לא. והכל עטוף במגוון עשיר של צומח ובעלי חיים (בחלקו העליון של הנחל – במקום בו משתרעים מתחמי הגן הלאומי – מימי הירקון נקיים). כך או אחרת, פה ושם קל לשכוח שמדובר בנחל שזורם ממש במרכז הארץ, בלב השאון. וזה אולי סוד קסמו הגדול.

הגעה לתל אפק: מכביש 483, הגעה למקורות הירקון מכביש 40. כרטיס הכניסה לגן הלאומי תקף לשני המתחמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מיוחד לפסח: אולימפיאדה קדמוניאדה

משט לקידום מכירות כרטיסים לאולימפיאדת לונדון 2012 חולף מתחת לגשר מצודת לונדון. פברואר 2012. רויטרס
גן לאומי ירקון מתכונן לאולימפיאדת לונדון 2012/רויטרס

לכבוד אולימפיאדת לונדון 2012 יתקיים במבצר שבתל אפק אירוע ספורטיבי משפחתי. משפחות יתחרו זו בזו במגוון תחרויות בקריצה אל העבר. בין התחרויות השונות:
• בניית אובליסק: בניית עמוד מחלקים שונים. המשפחה שתבנה את העמוד הגבוה ביותר בזמן הקצר ביותר ובצורה היציבה ביותר תזכה במרב הנקודות.
• בניית קשת רומית: בניית קשת של בניין מחלקים שונים. רק בטכניקה מסוימת אפשר לבנות את זה נכון, והמשפחה שתבין את הטכניקה תזכה במרב הנקודות.
• באולינג חרסים: כדור ברזל שצריך לגלגל, לפגוע בצלחות חרס ולשבור אותן.
• הדיפת סלע למרחק.
• השחלת פרסות: זריקת פרסות סוס לעבר עמוד, כאשר המטרה היא להשחיל את הפרסה על העמוד.

בחגיגה ישתתפו להטוטנים, נגנים ומדריכים, ודוכני מזון ויצירה (בתשלום) ישלימו את האירוע.

היכן: גן לאומי ירקון מתחם תל אפק - אנטיפטריס.
מתי: שלישי 10.4 בשעות 11:00-15:00.
ללא תשלום, למעט דמי הכניסה לאתר/חינם למנויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully