וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי כוכב הירדן

21.7.2011 / 0:25

מבצר כוכב הירדן, שאין לו שום קשר לרוסים, הוא ללא ספק ההשראה לבובת הבבושקה. אתם מוזמנים לבקר במבצר שניצב בתוך מבצר בתוך מבצר בסיור ערב. אל תוותרו על המצפור ועל גן הפסלים

יח"צ - חד פעמי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבצר בתוך מבצר בתוך מבצר. כוכב הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצפון לבית שאן, בקצה המזרחי של רמות יששכר בנקודה הגבוהה ביותר בנוף, 308 מטר מעל פני האדמה, מתנשא המבצר הצלבני המרשים כוכב הירדן, מוקף הוד והדר ונוף משכר. זהו מבצר צלבני שהוקם בשנת 1,140 בערך. בראשית ההתיישבות הצלבנית במקום הוקמה כאן חווה חקלאית מבוצרת.

בשנת 1,168 רכשו אבירי המסדר ההוספיטאלרי את הנחלה, והפכו אותה לאחד המבצרים הצלבניים החשובים ביותר בארץ ישראל - בלוואר (יפה נוף). המבצר, שצפה על הדרך מבקעת הירדן לדמשק ועל הדרך שעלתה מנחל תבור מערבה למישור החוף ול"דרך הים", עמד איתן בפני מלחמות רבות ומעולם לא נכבש בקרב. השרידים המרשימים שנותרו מציינים מעט מהעוצמה שאפיינו את המבצר בתוך מבצר בתוך מבצר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוף של כל עמק הירדן. מצפור דן שומרון בכוכב הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

את כוכב הירדן מקיף שביל הליכה מעגלי היוצא ממרכז הגן הלאומי, אורכו כשני קילומטר. השביל משלב נופים מרשימים, פריחה מגוונת ייחודית ואפשרות נוספת להבין את עוצמתו של המבצר כאשר מביטים על חומותיו מלמטה למעלה.

לשביל המעגלי התווסף קטע שביל שמוביל למעיין "הידיד", שבסמוך לו הוצבה אנדרטה שנחנכה בשנות ה-60 לזכר "הידיד" אורד צ'ארלס ווינגייט שהנהיג באזור זה את פעילות פלוגות הלילה בשמירה על קו צינור הנפט.

בנוסף קיימת בסמוך למבצר תחנת האכלה לעופות דורסים שמאוישת באופן קבוע על ידי זוג נשרים פצועים. התחנה נמצאת מצפון לחפיר הצפוני וניתן לתצפת עלייה מהמבצר עצמו.

בנוסף לשרידי המבצר המרשים שבגן, אנשי רשות הטבע והגנים עוסקים בגידול והעתקת מיני צמחים נדירים וכאלו המצויים בסכנת הכחדה (צמחים "אדומים") בחזרה לטבע. הם מנביטים שני מיני צמחים: אלקנת הגליל ושלהבית הגלגל, שהם צמחים המאפיינים אדמות כבדות. לאחר שהצמחים מגיעים לגודל מתאים, שותלים אותם בחלקה מגודרת כדי שלא ייאכלו בידי דוורבנים, חזירים או יירמסו בטעות על ידי מטיילים. בקרקע מדמים התייבשות אופיינית למינים אלו על ידי הפסקת השקיה הדרגתית. בהמשך, הצמחים הללו יהיו חלק ממקור הזרעים לקבוצה נוספת של צמחים שיגודלו, ויועברו הפעם ישירות לשטח הטבעי. כמו לבעלי החיים, לכל צמח יש תפקיד חשוב בטבע, ואנשי הרשות מנסים למנוע את הכחדתם של הצמחים הנדירים על ידי הגדלת האוכלוסייה שבטבע.

במקום קיים גם גן פסלים של האמן הישראלי יגאל תומרקין הנמצא מדרום למבצר. כמו כן, נחנך לאחרונה מצפור ע"ש דן שומרון, הרמטכ"ל ה-13 של מדינת ישראל. המצפור, המשקיף גם על נתיב פעילותו של אורד ווינגייט, יהווה אתר מורשת ייחודי באזור המשלב נוף עם מורשת צבאית וחברתית בגבולה המזרחי של מדינת ישראל. את המצפור הקימה ומימנה רשות הטבע והגנים, ביוזמת מכון כנרת ועמותה לזכרו של דן שומרון, ובסיוע המועצה האזורית עמק המעיינות.

כוכב הירדן. דורון ניסים
מדרום למבצר. גן פסלים של האמן הישראלי יגאל תומרקין/דורון ניסים

טיול עששיות ב"כוכב הרוחות"

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 (בית שאן-טבריה), פונים שמאלה לכביש 717 כ-15 ק"מ צפונית מבית שאן.

אתם מוזמנים לטיול לילי באווירה קסומה לאור עששיות במבצר כוכב הירדן המרשים ביופיו. המבקרים מוזמנים לתצפת על אורות עמק הירדן ומדינת ירדן. לאחר מכן הולכים בנבכי המבצר, במעבריו הנסתרים ונחשפים לצפונותיו של "כוכב הרוחות".

היכן: גן לאומי כוכב הירדן
מתי: כל חמישי במהלך יולי
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור כוכב הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: מרכז הגן הלאומי
נקודת סיום: מרכז הגן הלאומי
אורך המסלול: 2 ק"מ
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
ציוד דרוש: מי שתייה, נעלי הליכה נוחות, כובע
עונות מומלצות: קיץ, סתיו, אביב
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully