וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ירושלים: 3 מסלולים

24.5.2011 / 13:28

יום ירושלים, המציין את איחודה של העיר לאחר מלחמת ששת הימים, מתקיים ב-1 ביוני (ד') והוא הזדמנות לבקר באתרים בעיר ובסביבותיה הקשורים להיסטוריה שלה

קסטל. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
על פסגת ההר. גן לאומי קסטל/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

האופציה הלילית: טיול עששיות בדרך לירושלים

היכן: שמורת טבע המסרק וגן לאומי קסטל

נקודת התחלה: שמורת המסרק
איך מגיעים? נוסעים בכביש ת"א-ירושלים (מס' 1), בצומת שואבה פונים דרומה לכיוון שורש (כביש מס' 3955). נוסעים בכביש לכיוון מושב בית מאיר. לפני הכניסה למושב פונים ימינה עפ"י השילוט לשמורת המסרק. בסוף העלייה מגיעים למגרש החניה שמתחת לשמורה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור שמורת המסרק/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: שמורת המסרק היא שמורת טבע ובה חורש ים תיכוני מפותח, וממנה ניתן לצפות על השפלה ועל מישור החוף. בסמוך נמצא רכס שיירות שהיה נקודה אסטרטגית חשובה במלחמה על הדרך לירושלים במלחמת השחרור. מהרכס מומלץ לצפות על שער הגיא בנקודות הממחישות את חשיבות המקום במלחמה השחרור.

המסלול: נפגשים אחר הצהריים בשמורת המסרק, עוברים בין המשלטים דרכם עברו שיירות אספקת המזון לירושלים הנצורה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בערב נוסעים לגן לאומי קסטל לסיור לאור עששיות בתעלות הקשר שבאתר.
איך מגיעים? חוזרים לכביש 1 לכיוון ירושלים, ובמחלף הראל פונים ימינה לתוך מבשרת ציון. חולפים בניין המועצה המקומית ומיד פונים ימינה ושוב ימינה ונוסעים עד המבצר. ממשיכים בכביש ונכנסים בשער הגן הלאומי. מחנים ועולים בדרך עקלקלה לפסגת ההר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור גן לאומי קסטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: אזור הקסטל נודע בחשיבותו זה אלפי שנים. בזכות מיקומו האסטרטגי של ההר (הקרוי מעוז, אך מוכר כ"קסטל") קרבות רבים ניטשו עליו, החל מימי דוד המלך, עבור בצלבנים שבנו את מבצר הקסטל וכלה בישראלים שנלחמו עליו במלחמת השחרור ב-48 כדי לשמור על הדרך לירושלים פנויה ובכך לסייע לנצורים.

בקרב על הקסטל נוהל לראשונה קרב בלילה, ונכבש ונהרס כפר ערבי. כמו כן, הפקודה שניתנה בקרבות, "הטוראים ייסוגו והמפקדים יחפו", הפכה לחלק ממורשת הקרב של הפלמ"ח ואחר כך של צה"ל. בתום המלחמה, מחשש כי ירושלים תותקף ע"י ירדן הקרובה, נחפרו רוב התעלות והבונקרים שניתן לראות כיום בקסטל.

מתי: רביעי 1.6
בהרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" 3639*

האופציה הרוחנית: קבלת שבת

היכן: גן לאומי סובב חומות ירושלים

נקודת התחלה: משכנות שאננים.
איך מגיעים? מבנייני האומה בירושלים (רח' שדרות שז"ר 1) ממשיכים ישר על שדרות בן צבי ופונים שמאלה לרח' בצלאל. ממשיכים ישר לרח' אליעזר וחמדה בן יהודה, ופונים ימינה לרח' שמואל הנגיד. פונים שמאלה לרח' בארי וממשיכים איתו ישר לרח' הלל. נצמדים לימין ומשתלבים ברח' בן סירא. שוב נצמדים לימין ומשתלבים ברח' שלמה המלך. ממשיכים ישר לרח' דוד המלך ופונים שמאלה ברח' ז'בוטינסקי. פונים ימינה לרח' הצייר יעקב שטיינהרדט וממשיכים איתו על הנתיב השמאלי לרח' משכנות שאננים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור משכנות שאננים/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: עד אמצע המאה ה-19 השתרעה ירושלים בשטח שבין חומות העיר העתיקה בלבד. שהייה מחוץ לחומות, בייחוד בשעת לילה, נחשבה מסוכנת ביותר בשל כנופיות שודדים. בשלהי התקופה העות'מאנית הגיעה הצפיפות בעיר לממדים בלתי נסבלים.

גורמים שונים, וביניהם הפילנטרופ היהודי-אנגלי משה מונטיפיורי, החלו להתעניין ברכישת קרקעות בשטחים הסובבים את העיר. בביקוריו בעיר הוטרד ממצוקת הדיור של יהודי ירושלים בין חומות העיר העתיקה, מהיעדרם של שרותי רווחה ובריאות הולמים, ומהיעדר אמצעי כלכלה שיאפשרו ליהודים להשתחרר מן התלות בנדבות לקיומם.

ב-1855 החלה בניית משכנות שאננים, שכללה 16 דירות מרווחות יחסית במושגי אותם ימים, כשלכל אחת מהן חלקת אדמה קטנטנה. כמו כן הוקמו שני בתי כנסת, אשכנזי וספרדי, ומקווה. כן פעלו במקום בית מרחץ ובור מים עם משאבה, חידושים של ממש במושגי אותה תקופה. את הדירות ייעד מונטיפיורי לאנשים נזקקים ולתלמידי חכמים, מבני העיר העתיקה.

מסלול: טיול אחר הצהריים לקבל את השבת בירושלים. ממשכנות שאננים וימין משה הולכים בדרכם של עולי הרגל אל העיר העתיקה והרובע היהודי. ממשיכים בשער ציון וברחובות הצרים של הרובע היהודי. עוצרים בשחזורו של בית כנסת "החורבה". מסיימים את הסיור בכותל המערבי עם מתפללי תפילת ערב שבת.

מתי: שישי 3.6
בהרשמה ותשלום ב"כוכבית בטבע" – 3639 *

האופציה החינמית: קבר הנביא שמואל

נבי סמואל. דורון ניסים
תאריך פטירת הנביא שמואל מצוין ביום ירושלים. גן לאומי נבי סמואל/דורון ניסים

היכן: גן לאומי נבי סמואל
איך מגיעים? כשנוסעים על כביש אחד לכיוון ירושלים פונים שמאלה לפני הכניסה לירושלים לכביש שדרות גולדה מאיר. נוסעים איתו כשניים וחצי קילומטרים עד הגן הלאומי נבי סמואל, הנמצא צפונית מערבית לירושלים. חונים לפי השילוט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור גן לאומי נבי סמואל/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת רקע: נבי סמואל או קבר הנביא שמואל או א-נבי צמויל (בערבית) הוא אתר המקודש לשלוש הדתות המונותיאיסטיות כמקום קבורתו של שמואל הנביא, שהמליך את דוד המלך, בונה העיר ירושלים. הוא שוכן בפסגת הר, כשהמבנה הבולט בשטח הוא מצודה צלבנית גדולה, שהשתמרה לגובה של שתי קומות. האתר משמש כבית כנסת, וכן אתר עלייה לרגל עבור היהודים בכ"ח באייר, הנחשב עפ"י המסורת ליום פטירתו של שמואל הנביא.

מסלול: מגיעים בבוקר (יש להגיע בלבוש צנוע) לסיור בגן הלאומי ונכנסים לביקור בקבר הנביא שמואל. לאחר הביקור ניתן להישאר ולהתרשם מתצפיות נוף מרהיבות מההר.
למעוניינים: במורדות ההר שוכנת שמורת הטבע אלוני שמואל.

מתי: שישי 3.6 בשעות הבוקר.
הסיור ללא תשלום. בהרשמה בלבד ב"כוכבית בטבע" - 3639*.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully