וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול השבוע: שבטה

5.1.2011 / 9:11

תושיית הנבטים שהפריחו את הנגב ממשיכה להדהד גם בימינו - בחווה ליד העיר הקדומה שוחזרה שיטת גידול עצים עתיקה ללא תוספת השקייה

רשות הטבע והגנים
שרידי העיר הביזנטית בשיבטה. ShutterStock
שרידי העיר הביזנטית בשיבטה/ShutterStock

מי שבא בשערי שבטה בתקופה הביזנטית דימה בנפשו שהגיע לנווה מדבר גדול, למרות שבאזור כולו אין ולו גם מעיין קטן אחד. בכל גיא מסביב גידלו התושבים כרמים, בוסתנים, חלקות חיטה ושעורה ועדרי צאן. כל זה נעשה בזכות מערכת מתוחכמת של איסוף מי גשם בלבד.

סיור בשבטה מתחיל ליד בית משלחת קולט, שנבנה על ידי משלחת החפירות שחפרה באתר בשנות ה- 30. הבית משמש כיום כמקום לינה ואירוח מדברי. בתוככי העיר יש מבנים רבים. "בית האורווה", למשל, מציג בית מגורים גדול שנבנה סביב חצר פנימית. שתי בריכות אגירה גדולות, בלב העיר, אספו אליהן את מי הגשם באמצעות מערכת תעלות. לידן נמצאת הכנסייה הדרומית, שנבנתה כנראה על מבנה פולחני מהתקופה הנבטית וסמוך לה נמצאים שרידי מסגד, שפעל בעת ובעונה אחת בצד הכנסייה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שבטה. ShutterStock
שערי העיר הנבטית העתיקה בשבטה/ShutterStock

ב"בית המושל" ניתן להתרשם מבית מגורים פרטי, שבו משולב מגדל גבוה, ששרד לגובה של כמעט שישה מטרים. עוד שתי כנסיות מפארות את חורבות שבטה - הכנסייה הצפונית, שקירותיה השתמרו לגובה כ- 10 מטרים והכנסייה המרכזית, הקטנה יחסית בממדיה. בבית הקשתות, הסמוך אליהן, נמצאת הדוגמה המרשימה ביותר בשבטה לקירוי בלוחות אבן. גת גדולה מעידה על ייצור יין שהתנהל בשבטה והיה אחד מענפי הכלכלה החשובים ביישוב.

אין זה פלא שאונסק"ו כללה את שבטה ברשימה המכובדת של אתרי המורשת העולמית.

מיקום: כביש צומת טללים – ניצנה (מס' 211). פונים דרומה בצומת שבטה ונוסעים כשמונה ק"מ עד לאתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שבטה - מפת האזור/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוסתן הנבטי

הבוסתן שוכן כ-700 מטרים מצפון לשבטה. אפשר להגיע אליו ברגל מהכנסייה הצפונית, בשביל המסומן באבני שפה. ניתן להגיע לקרבת הבוסתן ברכב, בדרך עפר המסתעפת מזרחה מכביש הגישה לשבטה, כ-900 מטרים מרחבת החניה.

הבוסתן משחזר חווה חקלאית וממחיש את שיטות החקלאות הנבטית, שהתבססה על איסוף מי גשם. השחזור כולל על מערכת מדרגות חקלאיות קדומות. בבוסתן ניטעו עצי חרוב, תאנה, שקד, שזיף, זית, רימון, אלה, אפרסק, משמש וגפן. לעצים לא ניתנה השקיה והם מקבלים את המים הנחוצים להם ממי גשם שהוטו אל הבוסתן.

מידע

סוג מסלול: מעגלי
אורך המסלול: 1 ק"מ
משך הטיול: 1-1 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
עונות מומלצות: סתיו, חורף
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מחיר: חינם
טלפון לבירורים: *3639

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully