וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול השבוע: גן לאומי הקסטל

1.12.2010 / 20:30

הרומאים והצלבנים שמו עליו עין, אבל מלחמת העצמאות היא זו שהעניקה לו את 15 דקות התהילה. היום, אפשר פשוט לעשות בקסטל פיקניק ולתצפת על ירושלים

רשות הטבע והגנים

כאשר נעמוד בראש האתר נוכל להתבונן מסביב ולנסות לראות את ארון הברית עובר באזור מקריית יערים לירושלים ואת דוד המלך מכרכר בעוז. תוצאת המסע היתה בניית בית המקדש והפיכת ירושלים למרכז שלטוני ורוחני ליהדות, ומאוחר יותר גם לנצרות ולאיסלם. כעת נוכל להביט לכיוון אחר ולדמיין את ההר הצופה אל ירושלים בוכה על כיבושה בידי היוונים ושמח על שחרורה על ידי החשמונאים לאחר הניצחונות בקרבות על הדרך לירושלים.

גן לאומי קסטל הינו אתר המוכר בעיקר בגלל הקרבות שניטשו עליו במהלך מלחמת העצמאות. מעטים יודעים כי סיפורו מתחיל אלפי שנים קודם לכן. חוט השני המוביל בכל ההיסטוריה של האתר מהישראלים של דוד המלך ועד הישראלים של דוד בן גוריון – הוא חשיבותו, שנעוצה במיקומו בסמוך לירושלים.

הרבה לפני גינות סחרוב

גם הצלבנים הבינו את חשיבות המיקום. ירושלים היתה בראש מעיניהם ולכן הקיפוה בישובים ומצודות שיגנו על הדרכים לירושלים. הקסטל היה קרוי באותה תקופה בלוואר (יפה נוף) ומבט מסביב יסביר לנו מדוע לא היו הצלבנים מקוריים בבחירת שמות היישובים. בכל מקרה, כאשר נכנס לחללים הנמצאים כיום מתחת לאדמה, נוכל לראות שרידי קשתות לש, המבנה האדיר שבנו הצלבנים.

גם לממלכה הצלבנית בא הסוף ושנים רבות איננו שומעים על הקסטל. אנו חוזרים אליו במאה ה- 19 בתיאורים קצרצרים המתארים תושבים בודדים בינות עזובה והרס. הדרך לירושלים, הסמוכה לקסטל, נסללה כשביל מרוצף חצץ ב-1869.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

במהלך מלחמת העצמאות התברר כי נסיעת המשוריינים לירושלים גובה מחיר כבד והובן כי להשתלט על צדי הדרכים. כיבוש ההר היה חיוני להצלחת מבצע נחשון. כוח פלמ"ח יצא בתחילת אפריל 1948 מקריית ענבים וכבש את הכפר ללא קרב. מספר ימים אחר כך החלה מתקפה ערבית על כוח שנותר לשמור על הישוב, וזו גברה עם עבור השמועה על מותו של עבדול קאדר אל חוסייני על ההר. הלוחמים היהודים נסוגו תוך ספיגת אבידות קשות, ולמחרת חזרו כוחות הפלמ"ח והשתלטו עליו. סיפור הקרב על הקסטל ארוך, אך נאמר כי יחודו של הקרב היה מכמה היבטים: ראשית, חשיבותו היתה בגלל שמירת הדרך לירושלים פנויה, אקט בעל משמעות מהותית לנצורים, כמו גם פסיכולוגית למוראל העם כולו. שנית, הפקודה שניתנה "הטוראים יסוגו והמפקדים יחפו" הפכה לחלק ממורשת הקרב של הפלמ"ח ולאחר מכן גם של צה"ל. שלישית, בהיבט המלחמתי, לראשונה נוהל קרב בלילה ולראשונה נכבש ונהרס כפר ערבי.

עם תום המלחמה צפה הקסטל מצפון אל גבול ירדן. משום חששם של מפקדי צה"ל כי ירושלים תותקף, נחפרו בקסטל רוב התעלות והבונקרים שניתן לראות עד היום. עם התרחקות הגבול הוקם סביב המבצר ישוב יהודי השומר על הדרך לירושלים ומהווה חלק משרשרת הישובים העוטפים את בירת ישראל. ראו נא איך ההיסטוריה חוזרת כאשר ירושלים במרכזה. שליטים באים והולכים, עצמאות ישראל נגזלת ומתחדשת והקסטל צופה על הכל ואבניו שומרות את סיפוריו.

לגן לאומי קסטל נגיע בנסיעתנו על הכביש המהיר תל אביב–ירושלים. נפנה במחלף הראל דרומה לתוך הישוב מבשרת ציון, נעבור ליד בניין המועצה המקומית ומיד נפנה ימינה ושוב ימינה. אל מולנו יתנשא המבצר. נמשיך בכביש ונכנס בשערי הגן הלאומי. נחנה הרכב ונעלה בדרך עקלקלה לפסגת ההר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בואו להרגיש את הסיפורים!

במיוחד לחג החנוכה נסייר בשמורת טבע המסרק וקסטל לערב שכולו אור וגבורה. מעטים מול רבים נלחמנו במהלך ההיסטוריה בהרי יהודה כדי לשמור על ירושלים הבירה. נשמע את סיפורם של המכבים, שמלחמתם מזכירה את סיפורם של לוחמי הפלמ"ח במלחמת העצמאות, נשתופף בתעלות הקשר בליווי עששיות ונעפיל לראש ההר, שם נצפה בשלל אורות לכבוד חג האורים.

היכן: גן לאומי קסטל ושמורת טבע המסרק
מתי: חמישי, 9 בדצמבר.
בהרשמה ובתשלום מראש - חייגו באותיות *בטבע או 3639*

מידע

סוג מסלול: קווי
אורך המסלול: 0 ק"מ
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מתאים לכלבים
מחיר: מבוגר – 13, ילד – 7, מבוגר בקבוצה – 12, ילד בקבוצה – 6, סטודנט – 12, אזרח וותיק – 7
טלפון לבירורים: 02-5342741

  • עוד באותו נושא:
  • קסטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully