וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ טיול: הסלמנדרות של תל דן

18.6.2010 / 22:20

הסלמנדרות המרהיבות של תל דן מזמינות אתכם לסיור שבת שיספר על חיה בסכנת הכחדה, על המעיין הגדול במזרח התיכון ועל המאמצים לשמר את גן העדן

תל דן, משופע בצמחיה ופלגי מים, שנדמה כאילו צצים ובוקעים מכל עבר, מקנים לשמורה נוף יחודי הנדיר במחוזות ארצנו. נחל הדן, אחד משלושת מקורות המים של הירדן, הנו הקצר ביותר, אך שפיעתו הרבה, כ- 238 מ"ק לשנה, מספקת לירדן כ-50% ואף יותר מספיקת המים הכוללת של הנהר. המים שמקורם בחרמון המושלג מתאפיינים בטמפרטורה קבועה, שגם בימי שרב הקשים עומדת על 14 מעלות צלסיוס.

המקום משלב בתוכו צמחייה של אזור טרופי ואירופאי בתוך אזור ים תיכוני: תאנה ים תיכונית עם מילה סורית (עץ אירופאי שתל דן הוא גבול התפוצה הדרומי שלו), דולב (אירופאי), פטל (אסייתי) קיסוסית (טרופית), צפצפה שהגיעה מאירופה ופליטי תרבות כמו הגפן והתות. הקיסוס וגפן הבר יחד עם השרכים הרבים, משווים לנחל מראה של יער טרופי ויוצרים במקום סבך של ג'ונגל ישראלי. באזור היובשני שולטים האלון, האלה והאשחר.

לכל אלה מתווספים מגוון בעלי חיים: שבלולים, סרטנים ודגים במים, דורבנים, חזירי בר, שועלים ותנים שחלקם הגדול הם אורחי לילה. יש גם ד?ל?קים, גיריות, ולוטרות החיות במים.

שמורת טבע תל דן. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שמורת טבע תל דן/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

פסגת החי היא דווקא הסלמנדרה - אחת מששת מיני הדו-חיים המצויים בישראל (ביניהם הקרפדה, אילנית והטריטון). דו חי זה, הנראה כלטאה שמנמונת שחורה עם כתמים צהובים כתומים, נקשר באגדות עם, שרואות את הגעתו משמים בלילות חשוכים וגשומים במיוחד. באותם לילות, כך מספרות האגדות, חורצים הברקים את גוף הסלמנדרה ויוצרים כתמים בוהקים. מכאן גם, על פי האגדה, צבעיה המיוחדים.

אך במציאות הסלמנדרה מאוד פגיעה וביישנית ושוכנת בעיקר במקווי המים שבשמורה. בשעות הבוקר המוקדמות ניתן לראותה, אם כי באופן נדיר, חוצה את כבישי השמורה בדרכה למטעי האבוקדו של קיבוץ דן. בהעדר בתי גידול מתאימים לסלמנדרה, בתי הגידול הלחים בשמורת תל דן, הם מהמקומות האחרונים בארץ בה מצליחה להתקיים אוכלוסייה יציבה של סלמנדרות. כיום הסלמנדרה נחשבת למין בסכנת הכחדה, וכלולה בספר האדום של החולייתנים.

הביקור בשמורה משופע במסלולי הליכה טבעתיים המתאימים לכל הגילאים ובניהם גם מסלול המותאם לבעלי מוגבלויות הליכה.

איך מגיעים: בכביש 90 צפונה עד לצומת המצודות, מצפון לקריית שמונה. בצומת זו נפנה ימינה (מזרחה) לכביש 99 עד לשילוט המכוון אותנו לשמורה (אחרי הכניסה לקבוץ דן).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גן עדן, סלמנדרה ומעיין בתל דן

מחר (19 ביוני) יתקיימו בתל דן סיורים שיספרו על חיה בסכנת הכחדה, על המעיין הגדול במזרח התיכון ועל המאמצים לשמר את גן עדן.

המסיירים יוכלו ליהנות מפעילות חדשה בשמורה: "פקחים צעירים" - חוברת הפעלה לילדים, הכוללת מסע משפחתי של שאלות ותשובות. טקסי הצהרה ותגים למסיימי כל המשימות.

היכן: שמורת טבע תל דן
מתי: שבת 19.6 בשעות: 11:00, 13:00, 15:00
הכניסה בתשלום.

  • עוד באותו נושא:
  • תל דו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully