וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל אוג

10.6.2010 / 13:13

קניון שקירותיו מתנשאים לעשרות מטרים מוקף בנוף מדברי עוצר נשימה. הצעה לטיול אתגרי לכל המשפחה בשמורה ליד ים המלח

מחפשים מסלול אתגרי המתאים לכל המשפחה? מסתבר שיש חיה כזאת - הליכה קצרה במסלול הטבעתי של שמורת טבע נחל אוג, הכוללת ביקור בקניון מדברי שקירותיו מתנשאים לעשרות מטרים. רק עוברים את ירושלים מזרחה וכבר חשים בנופיו של המדבר. המבט מזרחה מלא בגבעות והרים בהירים ועגלגלים אך ריק מיערות ועצים. ואכן העצים נדירים באזור ואם נמצא אותם – הם יהיו בעיקר בערוצי הנחלים או בסמוך להם. שווה להתבונן בכל אחד מהם - יש להם אופי לעצים במדבר, התנאים לא משהו, המים אינם בשפע, הטמפרטורות באוגוסט לא בדיוק נוחות והקרקע, היא לא בדיוק מצע בחממת גידול. ובכל זאת, הם לא יחליפו את הנוף ואת הסביבה בעד שום דבר אחר.

טיפ - בירידות לים המלח האוזניים נאטמות. לוקח להן זמן להסתגל לעלייה בלחץ האטמוספרי. נסיעה איטית יותר בירידות עם חלון מעט פתוח יכולה להקל או אפילו למנוע את הלחץ באוזניים.

מה במסלול?

אל נחל אוג, הנמצא בסמוך לקיבוץ אלמוג, נגיע לאחר נסיעה מכיוון ירושלים בכביש מספר 1 לכיוון ים המלח. בצומת אלמוג נפנה ימינה לכיוון הקיבוץ. נשאיר את הרכבים בסמוך לשער ונצא לדרך מערבה, במסלול המעגלי שאורכו שעתיים. נפנה שמאלה (דרומה) במקום בו פונה הכביש לכיוון צומת אלמוג ונלך בדרך העפר כ–30 מטרים עד לסימון שבילים כחול הפונה מערבה. נעלה על הדרך ונצעד שוב לכיוון מערב. במקום בו הדרך קרובה לגדת הנחל נציץ על הנוף סביבנו, ונהנה גם מנוף הנחל וים המלח ומנופי ההרים שממזרח לו. אם נעקוב אחר קו המים של ים המלח נוכל לראות את המקום בו נשפך הירדן אליו.

נחזור לצעוד מערבה. ההר הנמצא מולנו נקרא ראס מוחלחל. למרגלות ההר נפגוש בדרך ג'יפים המסומנת בסימון שבילים שחור, ונמשיך בה לכיוון דרום עד למקום בו היא חוצה את ערוץ נחל אוג. אם אתם מזהים בערוץ גשר מתכת המנסה להסתתר בין אבני הערוץ אתם במקום הנכון. פנו מזרחה אל חלקו התחתון של הנחל. מעט הליכה וכבר אתם נמצאים בתוך ערוץ נחל מדברי-קניוני שקירותיו הולכים ומתרוממים מעליכם ויוצרים מעוק מרשים וצר. שווה להרים את העיניים מעת לעת, ולהתבונן בקירות הסלע, בצורתם שגולפה על ידי השיטפונות במשך מיליוני שנים. הביטו גם בצמחייה שעליהם - צלף קוצני, המנצל סדקים בסלע וריכפתן המדבר עם אשכולות תפרחותיו. את המדרונות המתונים צובעים בחורף בירוק מרבדי דשא ירוקים של צמח הנקרא סיסנית הבולבוסין.

הקניון מתפתל ומתעמק. מדי פעם נצטרך להלך בין סלעיו, להיאחז בידיות או להיעזר במדרגות הברזל המעוגנות היטב לסלע, ואולי אפילו לטבול רגלינו במי הגבים הקטנים שלאורכו. לאחר כמה מאות מטרים נגיע למפל שגובהו כארבעה מטרים. אם יש איתנו ילדים קטנים ממש, רצוי להיעזר בחבל ולאבטח את ירידתם. מאה מטרים נוספים ואנו במפל גבוה יותר, כשבעה מטרים גובהו, ואחריו אחד נוסף ואחרון שגובהו כעשרה מטרים. בכולם עגינות וידיות אחיזה ומדרגות. ירידה זהירה ואחראית תבטיח חוויית הנאה צרופה לכולם. כמה מאות מטרים לאחר המפל האחרון נגיע לאזור בו נפרד הנחל ממצוקיו הגיריים. מכאן ואילך, מתחתר הערוץ בתוך חומרי סחף, שנרבדו באזור כאשר ימת הלשון שכנה כאן (עד לפני כ-10,000 שנים). הליכה קצרה נוספת ואנו פוגשים את דרך הג'יפים המחברת את הקיבוצים אלמוג וקלייה. נעלה על הדרך לכיוון צפון (שמאלה לבאים ממערב מתוך ערוץ הנחל), ולאחר עלייה קצרה אנו ברכבים שבשער הקיבוץ.

נחל אוג לקראת שקיעה

נסייר בנחל אוג במסלול אתגרי וחוויתי, הכולל טיפוס בעזרת יתדות סלע ותצפית מרהיבה על ים המלח וסביבתו.
היכן: צפון מדבר יהודה
מתי: שישי 11.6
בהרשמה ובתשלום ב"כוכבית בטבע" - 3639*

מידע

סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: קיבוץ אלמוג
נקודת סיום: קיבוץ אלמוג
משך הטיול: 2-3 שעות
דרגת קושי: בינוני
מעבר במים
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
טלפון לבירורים: 02-6541255

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully