וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולני גאה

תמי ביברינג, מערכת The Gayway

11.5.2010 / 16:34

בירת פולין תתקשט השנה בצבעי הדגל ותארח את אירוע הגאווה השנתי יורופרייד. את סבתא תשאירו בבית - בחושך, לבד

אם הייתי אומרת לסבתא שהשנה אבלה את חופשת הקיץ שלי במצעד בוורשה, היא בטח היתה מתעלפת במקום. המצעד האחרון שסבתא שלי זוכרת בוורשה אמנם כלל משאיות, אבל לא כאלה העמוסות בדי ג'ייז ובחורים חתיכים.

ורשה אינה האסוציאציה הראשונה שעולה בראש כשמדברים על אירועי גאווה. הבירה הפולנית עדיין מצטיירת בזיכרון כעיר רפאים אפורה, שמבקרים בה בעיקר במסגרת מסעות שורשים. ובכל זאת, האירוע המרכזי לקהילה הגאה באירופה יורופרייד (Europride) יתרחש השנה בוורשה, בפסטיבל שיימשך 9 ימים (מה-9 עד ה-18ביוני) תחת הכותרת "חופש, שוויון וסובלנות".

יורופרייד הוא פסטיבל גאווה המאורגן על ידי רשת של מפיקים אירופאים המשתייכים לקהילה הלהט"בית, שמתרחש כל שנה בבירה אירופית אחרת, במטרה לקדם את ענייני הקהילה, לתמוך בארגונים מקומיים ולהעצים את כוחה ותדמיתה של הקהילה ברחבי אירופה. השנה כאמור, יתקיים המצעד לראשונה בבירת פולין, ורשה.

למה דווקא ורשה?

ורשה המודרנית אינה אותה ורשה שאנחנו מכירים מספרי ההיסטוריה או מההיסטוריה המשפחתית האישית. מדובר בעיר תוססת, צעירה, שלאט לאט משתחררת משנים של דיכוי ולהוטה להראות לעולם מה יש לה להציע - ויש לה. מוזיאונים, תערוכות, מסעדות, פינות חמד הפזורות בכל העיר, פארק נהדר, חיי לילה פעילים ויש הטוענים כי מדובר באחת הערים התרבותיות, היפות והמסוגננות באירופה.

כחלק מתהליך המודרניזציה אותו עוברת העיר (הנובע בחלקו מהצטרפותה של פולין לאיחוד האירופי), גם היחס לקהילת הגאה הולך ומתמתן, אך עדיין רחוק מלהיות אידיאלי. רק לפני חמש שנים, בשנת 2005, אסר ראש העיר דאז ולימים נשיא פולין, לך קצ'ינסקי (שנהרג באפריל בהתרסקות מטוס) לקיים את מצעד הגאווה בעיר.

הומוסקסואליות היא עדיין טאבו בפולין הקתולית ופעילי גאווה נאלצים להתמודד עם אלימות פיזית ומילולית על בסיס יומי. בחברה שבה הומוסקסואליות עדיין נחשבת סטייה, אין זכויות שוות לחברי הקהילה (שלא לדבר על אפשרות לחיים משותפים המעוגנים בחוק), אין חוקים נגד הטפת דברי שנאה ומארגני הפסטיבל אינם זוכים לתמיכה מהרשויות או מעסקים מקומיים מחשש שיצטיירו כליברליים מדי - קיום מצעד בסדר גודל כזה, הוא הכרחי.

מה בתפריט?

התוכניה לשנת 2010 ענפה ומגוונת וכוללת הופעות חיות, מסיבות עם דיג'ייז בעלי שם עולמי, פסטיבל סרטים בין לאומי, תערוכת Ars Homo Erotica במוזיאון הלאומי, פורום עסקים להט"בי, "בית גאווה" שיארח אירועי תרבות וחינוך כמו תערוכת אמנות פלסטית, פגישות וסדנאות, פורום עסקים גאה, טקס פרסי הסובלנות, מקהלות גאות מלונדון ומשטוקהולם, פארק גאווה שבו ניתן לערוך פיקניק משפחתי מיום שישי ועד ראשון ועוד. הדובדבן הוא מצעד גאווה שיערך ב-17 ביוני, אותו יחתום קונצרט ענק.

מעבר להנאה ולחוויה האדירה הנובעת מהשתתפות באירוע שכזה, למצעד שיערך השנה בפולין יש משמעות עמוקה יותר. אירוע כזה יכול להביא את השינוי, את רוחות הקדמה והליברליות שמשום מה לא נושבות עדיין בוורשה. כמות גדולה של מבקרים היא הפגנת כוח כלכלי ופוליטי שלא ניתן לזלזל בו. מעבר לכך, אין ספק שאירוע מהסוג הזה ישפר את מצב הקהילה הגאה בפולין בכלל ובוורשה בפרט - בתחושת השייכות והקבלה וגם בפתיחת מזרח אירופה להשפעות מערביות, להחלפת רעיונות, להיכרות, להבנת תרבויות שונות ולהידברות. פרטים נוספים בלינק המצורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully