וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירה על הדרך

9.5.2010 / 16:06

את יום ירושלים תוכלו לציין השנה במסלול שמשלב עבר, הווה, עתיד ותצפיות מרהיבות בעיר הבירה

לכבוד יום ירושלים, שיצויין ברביעי הקרוב (ה-16 במאי), קבלו המלצה לטיול משולב השולח מבט אל העבר והעתיד גם יחד. נתחיל בגן לאומי קומראן, אחר כך נבקר בעיר דוד (חלק מגן לאומי סובב חומות ירושלים), ונסיים בגן לאומי עמק צורים - למרגלות האוניברסיטה העברית בהר הצופים. לא לשכוח לערוך תצפיות לעבר הנוף המדהים!

גן לאומי קומראן

בקומראן ובמערות שבסביבתה, נחשפה תגלית ארכיאולוגית מרעישה, שהציתה את דמיונם של נוצרים ויהודים גם יחד: "המגילות הגנוזות". המגילות ושרידי היישוב שנחשף בקומראן, מציירים את אורח החיים ודרך המחשבה של תושבי המקום. אמנם חיו ביישוב, לדעת החופרים באתר, לא יותר מ-200 בני אדם, אך חשיבות הרעיונות שייצגו המתיישבים במאה הראשונה לספירה חרגה בהרבה מגודלה של הקהילה במקום.

הנוצרים הראשונים, וישו ופטרוס ביניהם, שאבו מהקהילה שבמקום רעיונות רבים. חכמי ישראל אימצו מאנשי קומראן, ככל הנראה, את נוסח התפילה האחיד הנאמר בשעה קבועה. אנשי קומראן חיו חיים של קומונה והם הכינו מהפכה חברתית כדי ליצור את גרעין העילית של עם ישראל לעתיד לבוא. במבואה לאתר מוקרן סרט המחשה המספר על חיי הקהילה ועל יוחנן המטביל, כמו גם על משמעות המגילות הגנוזות. האתר זכה לשדרוג. עתה יכולים לטייל כאן גם נכים המרותקים לכיסאות גלגלים ולהתרשם מבריכות המים, המחסנים, חדר האוכל הציבורי, בתי המלאכה ואולם ההתכנסות של חברי הכת. השילוט הותאם לכבדי ראייה. מומלץ לטייל גם בעקבות האמה הקדומה, שהביאה ליישוב מים משטפונות נחל קומראן (כ- 20 דקות הליכה לכל כיוון). חלק מאמה חצוב בסלע שבגדת הנחל.

גן לאומי עיר דוד

ביקור במתחם עיר דוד, הגרעין הקדום של ירושלים, הוא חוויה מרגשת גם למי שאינו חובב אתרים קדומים. זה המקום שאותו בחר דוד המלך לבירת הממלכה המאוחדת של ישראל ויהודה. הממצאים מרהיבים ומרתקים, חלקם מתחת לאדמה. הסיור באתר, עובר בין השאר, ליד בור מים ענק, שעומקו כשבעה מטרים. כאן, משערים החוקרים, היו ארמון המלך והחצר. אולי זוהי "חצר המטרה" הנזכרת במקרא, המקום שבו השליכו את הנביא ירמיהו לתוך בור?

מעט למטה משם נמצאים שרידי קרית השלטון, שבה התגלו חותמות של אגרות ותעודות, אולי שרידי ארכיון קדום שעלה באש עם חורבן הבית הראשון. בית סמוך נמצא שרוף כולו ובו ראשי חץ רבים המעידים על הקרבות שהתנהלו במקום כאשר הבבלים החריבו את ירושלים.

סיור במערכת המים מרתק במיוחד. הוא עובר במנהרה קדומה, אולי "הצינור" הנזכר במקרא, שדרכו דוד לכד את מצודת ציון. מטיילים שירצו בכך, יוכלו לצעוד במים, בתוך נקבת חזקיהו, עד בריכת השילוח.

גן לאומי עמק צורים

גן לאומי עמק צורים, הוא גן לאומי מפתיע מאוד, כיוון שהוא שוכן בלבה של ירושלים למרגלות הר הצופים ולא רבים מכירים אותו. רשות הטבע והגנים משמרת כאן 170 דונם של נוף כרמי זיתים, שאפיין בעבר את האזור כולו. המקום הוכרז כגן לאומי בשנת 2000 כדי ליצור רצף גיאוגרפי עם גן לאומי סובב חומות ירושלים.

מחלקו העליון של הגן, ליד מצפור יהודה אלברט שבהר הצופים, יורד שביל מדרגות אל הגן. בחלק הנמוך צומחת אלה אטלנטית גדולה. במדרון העולה מהאלה הגדולה צפונה, די קרוב לגדר הגן הלאומי, נמצאים שני בורות מים חצובים בסלע. כדאי לשים לב לכך שעל לא מעטים מ-350 עצי הזית שצומחים כאן, "התלבש" הצמח הטפיל דבקון הזית. הוא ניכר בעליו בעלי הצבע הכהה ובפירותיו הכדוריים והקטנים, שצבעם אדום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מידע

סוג מסלול: קווי
נקודת התחלה: גן לאומי קומראן- על כביש מס' 90,סמוך לקליה
עיר דוד- שוכן סמוך לשער האשפות
נקודת סיום: גן לאומי עמק צורים
משך הטיול: 2-4 שעות
דרגת קושי: בינוני
מעבר במים
עונות מומלצות: אביב
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: יש
מחיר: בתשלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully