וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי שבטה

1.4.2010 / 13:34

בשבטה תוכלו לראות כיצד הנבטים הפכו את הנגב לגן פורח. בעין עבדת הסמוכה תראו איך משחזרים עיר קדומה. הצעה לטיול עם בונוס בחג

מי שבא בשערי שבטה בתקופה הביזנטית דימה בנפשו שהגיע לנווה מדבר גדול, למרות שבאזור כולו אין ולו גם מעיין קטן אחד. בכל גיא מסביב גידלו התושבים כרמים, בוסתנים, חלקות חיטה ושעורה ועדרי צאן והם עשו זאת בזכות מערכת מתוחכמת של איסוף מי גשם בלבד.

סיור באתר מתחיל ליד בית משלחת קולט, שנבנה על ידי משלחת החפירות שחפרה באתר בשנות ה-30. הבית משמש כיום כמקום לינה ואירוח מדברי. בתוככי העיר יש מבנים רבים; "בית האורווה", למשל, מציג בית מגורים גדול שנבנה סביב חצר פנימית. שתי בריכות אגירה גדולות בלב העיר, אספו אליהן את מי הגשם באמצעות מערכת תעלות. לידן נמצאת הכנסייה הדרומית, שנבנתה כנראה על מבנה פולחני מהתקופה הנבטית, וסמוך לה נמצאים שרידי מסגד, שפעל בעת ובעונה אחת בצד הכנסייה.

ב"בית המושל" ניתן להתרשם מבית מגורים פרטי, שבו משולב מגדל גבוה, ששרד לגובה של כמעט שישה מטרים. עוד שתי כנסיות מפארות את חורבות שבטה - הכנסייה הצפונית, שקירותיה השתמרו לגובה כ-10 מטרים והכנסייה המרכזית, הקטנה יחסית בממדיה. בבית הקשתות, הסמוך אליהן, נמצאת הדוגמה המרשימה ביותר בשבטה לקירוי בלוחות אבן. גת גדולה מעידה על ייצור יין שהתנהל בשבטה והיה אחד מענפי הכלכלה החשובים ביישוב. אין זה פלא שאונסק"ו כללה את שבטה ברשימה המכובדת של אתרי המורשת העולמית.

הבוסתן הנבטי

הבוסתן שוכן כ-700 מטרים מצפון לשבטה. אפשר להגיע אליו ברגל מהכנסייה הצפונית בשביל המסומן באבני שפה. ניתן להגיע לקרבת הבוסתן ברכב, בדרך עפר המסתעפת מזרחה מכביש הגישה לשבטה, כ- 900 מטרים מרחבת החניה.

הבוסתן משחזר חווה חקלאית וממחיש את שיטות החקלאות הנבטית, שהתבססה על איסוף מי גשם. בבוסתן ניטעו עצי חרוב, תאנה, שקד, שזיף, זית, רימון, אלה, אפרסק, משמש וגפן. לעצים לא ניתנה השקיה והם מקבלים את המים הנחוצים להם ממי גשם שהוטו אל הבוסתן.

חשוב לדעת

איך מגיעים: לבאים מכביש 40 (באר שבע-שיזפון) יש להמשיך מצומת טללים על כביש 211 כ- 15 ק"מ מזרחה. בצומת, ליד תחנת הדלק, נוסעים כ- 10 ק"מ דרומה.

משך הסיור: שעה.

עונה מומלצת: כל השנה.

לא לוותר: להסתכל על אדריכלות ששרדה אלפי שנים.

דמי כניסה: ללא תשלום.

ואם כבר הגעתם לאיזור, בואו לגן לאומי עבדת לראות כיצד משקמים את ההרס:

פעילות השימור והשחזור בעיצומה! סרטון, מוצגים ומפות במרכז הנבטי המשמש מבוא לביקור בעיר הקדומה היושבת על דרך הבשמים.
היכן: גן לאומי עבדת – אתר מורשת עולמית
מתי: כל ימות הפסח

עוד בגן הלאומי:
על אדוני המדבר - הדרכות אל סמטאות העיר הנבטית-הרומית, סיפורו של עם קדום ועדכון על תכניות השיקום. ימים רביעי-שבת ה- 31 במרץ עד ה-3 באפריל בשעות 11:00, 13:00, 15:00 .
סיור לעת שקיעה - בימים רביעי-חמישי, ה-31 במרץ וה-1 באפריל בשעה 17:00.
לאור עששיות - מטיילים בעיר הקדומה עבדת, היושבת על דרך הבשמים לאור עששיות. ימים רביעי-חמישי, ה-31 במרץ וה-1 באפריל, בהרשמה מראש ובתשלום בטל': 08-6551511

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

סוג מסלול: הלוך חזור
נקודת התחלה: כביש צומת טללים – ניצנה (מס' 211)
נקודת סיום: כביש צומת טללים – ניצנה (מס' 211)
משך הטיול: 1-1 שעות
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: יש
מחיר: חינם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully