וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית שערים

24.2.2010 / 0:11

בית שערים הוא למעשה בית עלמין של תושבי היישוב היהודי מתקופת המשנה והתלמוד. הידוע מבין הדמויות הקבורות בו הוא רבי יהודה הנשיא, עורך וחותם המשנה.

מערכת וואלה!

באתר חצרות קדומות, מסדרונות ומדרגות המובילות לתוך אולמות גדולים, בהם חצובים תאי קבורה ולצדם ארונות קבורה מאבן. החדרים וארונות המתים משופעים בתבליטים, בכתובות ובציורי קיר. דלתות חצובות באבן, המחקות בצורתן דלתות עץ, סוגרות על חלק מפתחי המערות. התבליטים והציורים מייצגים את האמנות העממית היהודית בתקופה הרומית. בכל המערות ניתן למצוא סממנים יהודיים: מנורת שבעת הקנים, ארון הקודש, השופר, הלולב והאתרוג. בנוסף, ישנם יצירות על נושאים חילוניים – ספינות, בעלי חיים, דמויות אדם ודגמים גיאומטריים.

מומלץ לגשת לראש הגבעה שבה שוכנת בית שערים. ליד שרידי הבסיליקה, שהוקמה כנראה בימיו של רבי יהודה הנשיא, נמצא "פסל זייד" – פסל ברונזה בדמותו של אלכסנדר זייד, ממקימי ארגון "השומר", כשהוא רוכב על סוסה. זייד התיישב במקום בשנת 1926 וגילה מערת קבורה. מראש הגבעה ישנה תצפית נפלאה על עמק יזרעאל והכרמל. סמוך למקום נמצא קבר שיח' אבריק – מבנה קבר של שיח' מוסלמי, בעל שתי כיפות.

קצת רקע

היישוב בית שערים נודע כמרכז הרוחני של העם היהודי בזכות רבי יהודה הנשיא ("רבי"), הדמות המובילה בעולם היהודי במאה השלישית לספה"נ. רבי נחשב לסמכות הרוחנית של עם ישראל באותה תקופה. הוא קשר קשרים אמיצים עם השלטונות הרומיים, שחיזקו את מנהיגותו. הרומאים העניקו לו רכוש רב, בין השאר אחוזה בבית שערים.

רבי העביר את בית המדרש שלו ואת הסנהדרין, אותו הנהיג, משפרעם לבית שערים, ובאחרית ימיו לציפורי. כשנפטר בשנת 220 לספירה לערך, הובל לקבורה בבית שערים ומאז נעשה בית העלמין של העיירה למקום מקודש ונהפך לבית קברות מרכזי של העולם היהודי בתקופת המשנה והתלמוד. אחת המערות בבית שערים נחשבת כמקום הקבורה שלו. באגדה כתוב "רבי מת, ומקום לו בבית שערים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חשוב לדעת

איך מגיעים: למגיעים מתל אביב - נוסעים בכביש מספר 4 עד צומת פורידיס, שם פונים ימינה (לכיוון מזרח) לכביש 70. נוסעים עד צומת יוקנעם וממשיכים על כביש 722 עד צומת השומרים, שם פונים בפנייה הראשונה שמאלה עד לגן הלאומי בית שערים (10 דקות ממרכז קריית טבעון).

אטרקציות לילדים: מערות קבורה תת קרקעיות.

שעות פעילות: אפריל עד ספטמבר 8:00-17:00, אוקטובר עד מרץ 8:00-16:00. בימי שישי וערבי חג: 8:00 - 15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעת הסגירה הרשומה.

טיפ למטייל: חפשו את המנורה החרותה באחת המערות.

נגישות נכים: קיים תא שירותים וגישה מהחנייה.
נכה על כסא גלגלים עם סיוע יכול להיכנס למערת הארונות, אבל לא יכול להיכנס למערת רבי יהודה הנשיא אלא יכול להגיע עד פתח המערה בלבד.

תיאור מסלול

טיפ טיול בית שערים. אסור להשתמש
טיפ טיול בית שערים/אסור להשתמש

מידע

סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: חניון הגן הלאומי בקרבת קרית טבעון
נקודת סיום: חניון הגן הלאומי בקרבת קרית טבעון
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
ציוד דרוש: כובע, מים, פנס
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מחיר: מבוגר 20 ¤ , ילד 9 ¤
טלפון לבירורים: 04-9831643

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully