וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצר נמרוד

23.2.2010 / 23:37

מבצר נמרוד אפוף סיפורים עתיקים על מלחמות הצלבנים והמוסלמים, ואפשר גם ליהנות מהנוף המרהיב הנצפה ממנו

מערכת וואלה!

מבצר נמרוד הוא אחד המבצרים המרשימים ביותר שנשתמרו מימי הביניים. מרק טווין כתב על המקום "זהו כנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם". חוקרים רבים האמינו במשך שנים כי המבצר נבנה על ידי הצלבנים, אך למקום סודות משלו. בשנים האחרונות ולאור בדיקות מעמיקות בספרות הסתבר שהמצודה היא אמנם מצודה מימי הביניים ובוניה היו המוסלמים אויבי הצלבנים באותה תקופה. לפני שנספר את סיפור המקום, כדאי להתחיל בתצפית מאחת מהמרפסות הפזורות במצודה.

כדאי להפנות את המבט לכיוון מערב, לעמק החולה. שם אפשר להבחין במספר רב של ישובים כמו דן ודפנה. הלאה לכיוון מערב אפשר לראות את הרי הגליל העליון ובמיוחד את רכס הרי נפתלי שנושק לעמק. העיר הגדולה (יחסית) שמתפרשת על קו התפר בין העמק להר היא קריית שמונה. על ההר אפשר לראות את הקיבוצים מנרה ומשגב עם. נסתכל לכיוון דרום ונוכל לראות את השולים המערבים של רמת הגולן. חדי העין יבחינו בשלוש קבוצות אקליפטוסים במורדות. אלו הם השרידים לשלושה מוצבים סורים מלפני מלחמת ששת הימים שהידוע מביניהם הוא תל פאחר.

קצת רקע

בקפיצה ענקית הישר לימי הביניים, אנו מגיעים לאחת התקופות הסוערות שידע האזור. ארץ ישראל נשלטת בחלקה על ידי הצלבנים ובחלקה על ידי המוסלמים וכולם רוצים לשלוט על ירושלים ועל צירי התנועה החשובים באזור כולו.

סאלח א- דין, השליט האיובי הנודע, מצליח בשנת 1187 להפיל את ממלכת ירושלים הצלבנית בקרב המפורסם בקרני חיטין. כעבור כמה שנים במסע צלב נוסף מצליחים הצלבנים לכבוש את רצועת החוף ולייסד את ממלכת ירושלים השנייה שבירתה עכו. כשרונו הגדול של סאלח א –דין לאחד את הכוחות המוסלמים הוא שמקנה להם את הכוח הרב בתקופה זו. עם מותו יורשים בניו את האימפריה הגדולה אך לא משכילים לשלוט בה, ואחיו משתלט על הממלכה ומחלק אותה בין בניו.

על אזור הבניאס מתמנה אל עזיז עות'מן, אח צעיר שהיה כפוף לאחיו החזק ששלט בדמשק הוא אל - מועט'ם. גם בין השליטים החדשים מתגלעים סכסוכים ותככים ובריתות שונות ומשונות יוצאות לפועל על מנת לצמצם או להרחיב אזורי שליטה. השליט המוסלמי מעניק לצלבנים שליטה על ירושלים בתמורה לעזרה נגד האח בצפון. אל מועט'ם ואל עזיז עות'מן נלחצים מברית זו ומחליטים לבנות מהר מצודה שתגן על הדרך לדמשק, בירת האזור.

בשנת 1127 בונים האיובים את מצודת נמרוד וממשיכים להרחיבה גם בשנים שלאחר מכן. הבניה הושלמה בשנת 1230. כמה שנים מאוחר יותר משתלט ביברס השליט הממלוכי הנודע על ארץ ישראל וממנה את סגנו ביליכ למפקד מצודת נמרוד. השליט החדש מרחיב את המצודה ומפאר אותה. את פועלו הוא מנציח בכתובת מרשימה משנת 1275. עם כניעת הצלבנים וגרושם הסופי מארץ ישראל בסוף המאה ה – 13, הצורך במבצר ירד והוא הפך במאה ה – 15 לבית כלא ואחר כך ניטש.

בסיור במצודה כדאי ללכת בעקבות המסלול המוצע ולבקר באולמות השונים, במעברי הסתרים, במגדלי השמירה ובורות המים ולנסות לחוש את אווירת הימים ההם, בזמן הזה. כמו כן, במסגרת שיורי העששית במקום תוכלו להתרשם מתאורת הלילה החדשה המופעלת במקום והמאירה את המבצר באור יקרות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

חשוב לדעת

איך מגיעים: יש לנסוע על כביש 989 בין קרית שמונה לחרמון. המבצר נמצא כ-30 דקות מקריית שמונה.

אטרקציות לילדים: תצפית יפה ומבצר מרשים המואר בלילה בתאורה מיוחדת.

בעלי חיים בשטח: שפני סלע.

שעות פעילות: אפריל - ספטמבר: 8:00-17:00, אוקטובר - מרץ: 8:00-16:00. בימי שישי 8:00 - 15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעת הסגירה הרשומה.

טיפ: לא לוותר על שקיעה במבצר ועל המנהרה הסודית.

תיאור מסלול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מידע

קן נשרים ותצפית נוף מדהימה
סוג מסלול: מעגלי
נקודת התחלה: חניון המבצר על כביש 989
נקודת סיום: חניון המבצר על כביש 989
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: יש
גישה לעגלות ונכים: אין
מחיר: 20 שח, ילד: 9 שח
טלפון לבירורים: 6949277- 04

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully