וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן לאומי תל אפק: שלווה למרגלות המבצר

28.6.2011 / 15:32

לפעמים המקומות שמתחת לאף מזמנים סיפור מרתק והרפתקה מהנה. מקום כזה הוא גן לאומי תל אפק המכונה בטעות "מבצר אנטיפטריס". קרוב לבית ולוקח למחוזות רחוקים ולמאורעות היסטוריים

מערכת וואלה!
טיפ טיול – ירקון תל אפק. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה!
"תל" הוא אתר ארכיאולגי הבנוי שכבות, כשכל שכבה מייצגת תקופה היסטורית אחרת. תל אפק/מערכת וואלה!, דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

קצת רקע: משמעותו של "תל" הוא אתר ארכיאולגי הבנוי שכבות, כשכל שכבת עתיקות מייצגת תקופה אחרת בהסטוריה. תל אפק שימש לאורך התקופות מקום יישוב חשוב על ה"ויה מאריס" ("דרך הים"). כל מי שחצה את הארץ מדרומה לצפונה נתקל בביצות ובסבך הירקון, ונאלץ להאריך את דרכו ולעבור ב"מעבר אפק", סמוך למקום בו נובעים אלפי מעיינות הירקון. תוואי הדרך הקדומה משמש גם בימנו צירי תחבורה ראשיים, ביניהם כביש 6.

מסעות חלפו כאן, ממצאים מרתקים נמצאו בין גלי אבנים ומאורעות היסטורים עיצבו את פני המקום. באפק חנו הפלשתים בזמן שהמתינו לקרב אבן העזר בו נפל לידיהם ארון הברית. המלך הורדוס בנה כאן עיר רומית וקרא שמה "אנטיפטריס" על שם אביו. שריד בולט מעיר זו הוא הקארדו, רחובה הראשי וההומה של העיר, ואודיאון (תיאטרון קטן ששימש למופעי תרבות ומוזיקה). מעניין לדעת גם כי השליח פאולוס התעכב כאן כאשר הנציב הרומי בקיסריה ציווה להביאו אליו מירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דגל ישראל מתנוסס מעל מבצר אנטיפטריס, גן לאומי ירקון. ShutterStock
זה לא מבצר אנטיפטריס. מבצר בינאר באשי שנבנה על ידי העות'מנים/ShutterStock

רבים נוטים לחשוב כי המבצר המתנשא בראש התל הוא אנטיפטריס, אבל זוהי טעות. המבצר נבנה על ידי התורכים בתקופה העות'מאנית, ונקרא בינאר באשי (ראש המעיין), שם הנשמר בשמה של העיר השוכנת ממזרח – ראש העין.

המבנים הבולטים ביותר במתחם הן חומות המבצר העות'מני ומגדלי השמירה הממוקמים בזוויותיהן. במדרון המזרחי של התל נמצאים מתקני שאיבה נטושים מתקופת המנדט הבריטי, שבעת ההיא הוליכו מכאן את מי מעיינות הירקון לירושלים.

לא רק עתיקות יש בגן לאומי אפק. למרגלות המבצר יש אגם מלאכותי יפהפה. האגם היה חלק ממקורות הירקון כבר בשנות ה-60, אז הוקם סכר שיצר את האגם במטרה להופכו למוקד לקהל מבקרים. במשך שנים הוזנח השטח, ויבש. לאחרונה החזירה רשות הטבע והגנים עטרה ליושנה באמצעות חיבור מערכת ההשקייה של הגן הלאומי אל האגם כמקור מים, כך שהמים ממלאים את האגם ומוזרמים ממנו להשקייה באמצעות משאבות. כאשר השטח יתמלא בצמחיית נחלים וגדות אגמים יתקבל בית גידול טבעי, שלם ומרשים. בנוסף, תל אפק הוא מקום קלאסי לבילוי משפחתי בטבע: מומלץ לערוך טיולי אופניים בשבילים, באתר יש מתקני שעשועים וספורט, מדשאות נרחבות והרבה הרבה שלווה.

תיכנסו כבר לאוטו ותיסעו

איך מגיעים: גן לאומי תל אפק נמצא בין צומת גנים שבפתח תקווה (כביש פתח תקווה-לוד) לראש העין, כביש מספר 483 בין הקיבוצים גבעת השלושה ועינת מצד צפון.

שעות פעילות: אפריל-ספטמבר: 08:00-17:00.
אוקטובר-מרץ: 08:00-16:00. בימי שישי 8-15.
הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה.

מה עוד:
מתקני משחק לילדים, מגרש כדורסל, מגרש כדורעף, שולחנות פינג- פונג, שולחנות, מתקני מנגל, מסלול כושר, מרכז הדרכה אקולוגי.

נגישות נכים: במקום שבילי נכים, רחבות ושולחנות פיקניק לכל המשפחה המותאמים גם לכסאות גלגלים.
הביקור בשרידים הארכיאולוגיים מבצר אנטיפטריס, השרידים הרומיים והכנעניים מותאם גם הוא לנכים בעזרת מלווה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת אזור גן לאומי תל אפק/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיוחד לערבי הקיץ: שיחות עם מומחים בטבע

אתם מוזמנים לסדרת ההרצאות "חופשי על הדשא", ולהקשיב לשיחות עם מיטב מומחי רשות הטבע והגנים בנושאי טבע, מורשת ונוף, כפי שמצטיירים במחקר ובעשייה העכשוויים. ההרצאות יתקיימו אחת לשבוע, בימי חמישי בשעה 20:00, ברחבת הדשא של תל אפק-אנטיפטריס (גן לאומי ירקון) ליד ראש העין. הכניסה חופשית.

ההרצאות, באווירה לא מעונבת וחופשית, יהיו בנושאים הבאים: אקולוגיה וטכנולוגיה, תיבת נוח בעידן הטכנולוגי, נופי תרבות בישראל, מדיניות השימור והפיתוח בגנים לאומיים ושמורות טבע ועוד.

ביום חמישי הקרוב, ה-30 ביוני: תיבת נוח בעידן הטכנולוגי, הרצאתו של ד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים.
המודרניות הינה סיכון אך גם סיכוי למיני חי וצומח שונים. בשיחה יצוינו דרכים יצירתיות להגן על הסרטן הסומא, על גני מקלט, על שמורות אור, על הדג התל אביבי והנשרים. מחשבות חדשות ושימוש בטכנולוגיות לטובת שמירת טבע.

ללוח ההרצאות של סדרת ההרצאות "חופשי על הדשא".

מידע

סוג מסלול: קווי, הלוך חזור
נקודת התחלה: גן לאומי תל אפק
נקודת סיום: גן לאומי תל אפק
אורך המסלול: .2 ק"מ
משך הטיול: 2-6 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: אופניים לטיול משפחתי, ציוד לפיקניק
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: יש
מחיר: מבוגר 25 ¤, ילד 13 ¤ , הנחה של 50% לאזרח ותיק
טלפון לבירורים: 03-9030760

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully