וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרומה לכיוון אילת

21.2.2010 / 17:38

במקום להיתקע בבריכה במלון, אפשר לנצל את אילת לשלל חוויות בטבע עם בעלי חיים, נופים מדהימים ושוניות אלמוגים מרהיבות. הטיול השבועי

בדרך לעיר הנופש הדרומית יש כמה אטרקציות ששווה לעבור דרכן ולהתפעל מתופעות טבע מרהיבות, בעלי חיים מדבריים, צומח ייחודי והדובדבן שבקצפת: עולם מרהיב מתחת למים בשמורת חוף האלמוגים.

מתחילים את המסלול בביקור בשמורת הטבע חי בר יטבתה הנמצאת כ - 35 ק"מ צפונית לאילת, הכניסה לשמורה מול קיבוץ סמר. בשמורה ניתן לסייר ברגל במרכז הטורפים, בין כלובי הטורפים, הזוחלים, דורסי יום ודורסי לילה הנמצאים במדבר, לבקר בחדר החושך בו ניתן לצפות בחיות פעילות לילה כגון עטלפים, עקרבים ועוד. בשטח הפתוח בו פוגשים אוכלי עשב, שנכחדו מן הארץ ובחי בר יטבתה עוסקים ברבייתם ובהשבתם לטבע - כגון ראמים, פראים, ערודים, יענים ודישונים.

מחי בר יטבתה ממשיכים דרומה (שמאלה) לכיוון אילת. נמשיך בנסיעה עד לכניסה לערבת עברונה. הכניסה כארבעה ק"מ מדרום לצומת באר - אורה. יורדים מכביש הערבה לדרך עפר. ערבת עברונה הינה שמורת טבע ובה ריכוז עצי שיטה ועדר צבאים המונה כ - 200 פרטים. יש לנסוע באיטיות רבה בכדי שלא להפריע לפעילות הצבאים ולא לרדת מהדרך המסומנת.

מעברונה לאום רש-רש

לאחר כשני ק"מ, נפנה דרומה (ימינה) ואחרי כ200 מטר מגיעים לבאר- עברונה. משם ממשיכים דרומה בשולי מלחת עברונה, שהיא בית גידול מיוחד במינו והמלחה השלמה האחרונה בערבה הדרומית. כעבור כשלושה ק"מ מגיעים לריכוז הצפוני ביותר בעולם של דקלי דום.

ממשיכים דרומה על דרך העפר ונגיע לפינה הצפון - מערבית של בריכות המלח. כדאי להציץ בזהירות מעבר לשפת הבריכה ולראות שפע עופות מים, פלמינגו וורודים ואפורים (האפורים הם הצעירים), ברווזים, ביצניות, תמירונים ומינים נוספים. ממשיכים עוד ק"מ אחד דרומה ואז פונים מערבה (ימינה) לדרך עפר המחזירה אותנו לכביש הערבה (צומת נחל עמרם). מכאן ניתן להמשיך או לחצות את כביש הערבה מערבה לכיוון עמודי עמרם.

לעמודי עמרם, נוסעים בדרך העפר כשלושה ק"מ עד לצומת ציר קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) ופונים ימינה בצומת T בסימון דרך כחול לכיוון עמודי עמרם. נכנסים לתחום שמורת הטבע הרי אילת. כרגיל - זכרו להשאיר שטח נקי מאשפה ומפסולת אחריכם. מצומת קצא"א נמשיך עוד כארבעה ק"מ, הדרך מתפתלת בין ההרים הצבעוניים של גבעת עמרם ומסתיימת במגרש חניה.

מכאן ממשיכים בשביל רגלי המסומן בשחור (כ-500 מטרים) עד לעמודי עמרם המגולפים על ידי מים באבן חול ורודה. חוזרים באותה הדרך עד לכביש הערבה, ופונים דרומה (ימינה) לכיוון אילת, עוברים את הכניסה לעיר ואת כיכר צומת התיירות לכיוון דרום (טאבה) וחונים. בצמוד ומדרום לקניון "מול הים" חבוי אתר "אום רש-רש". אתר "אום רש-רש" הינו אתר היסטורי לאומי, בו הונף "דגל הדיו" ע"י חיילי חטיבת הנגב, שהגיעו לראש מפרץ אילת. נמשיך דרומה (לכיוון טאבה), נחלוף על פני הנמל הצבאי, האזרחי ונמל הנפט (קצא"א).

כמו בסיני

עוברים את מזחי הנפט, והמעוניינים יוכלו לפנות מערבה (ימינה) לנחל שלמה. מכאן נכנסת דרך המביאה אותנו לקצה הדרומי של שמורת הרי אילת (נחל צפחות, נחל רחבעם). הנסיעה ישר על כביש הערבה תוביל אותנו לשמורת חוף אלמוג הנמצאת צפונית לאתר "המצפה התת ימי".

שמורת הטבע חוף אלמוגים משתרעת מחוף אלמוג ועד הגבול עם מצרים (טאבה). שמורת האלמוגים ידועה בשילובים המרהיבים של אלמוגים שונים ומשונים היוצרים "גנים" צבעוניים וביניהם שפע של דגים טרופיים ססגוניים: פרפרונים צבעוניים,דגי תוכינון רב גוניים,יוליות ומוליות ורבים נוספים. על השונית מצויים חסרי חוליות רבים כמו שושנות ים למיניהן, צדפות ענק ואחיותיהן הקטנות מהן, וכן כל דגי הלילה המופיעים עם רדת הערב. כל אלה הם רק חלק קטן משיפעת החיים המצויים כאן.