וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמורת הבניאס: טיול משפחתי שיש בו הכל

16.2.2010 / 14:11

שרידי הארמון המפואר, מים שזורמים כל השנה ומפל מים מרשים במיוחד - טיול בנחל הבניאס הוא פיתרון נהדר ליום כיף משפחתי

יח"צ - חד פעמי

שמורת הבניאס שופעת מים זורמים, מפלים ומעיינות המפכים בצל עצי דולב. מעיין בניאס בוקע למרגלות החרמון, ומימיו זורמים בעוצמה רבה באפיק קניוני לאורך שלושה וחצי קילומטרים. בדרכו יוצר הנהר את מפל הבניאס, מפל גועש ושוצף, המפל העז והמרשים בישראל. לאחר זרימה של תשעה קילומטרים, נחל חרמון נפגש עם נחל דן והשניים מתמזגים לנהר הירדן.

סמוך למעיין בניאס עולה שביל מדרגות רחב אל מערת בניאס. חמש הגומחות החצובות במצוק שליד המערה הן שריד ממקדשו של האל פאן, שמשמו נגזר גם שם המקום – פניאס, או פמיאס (בפי הערבים – בניאס). בחזית המערה נמצאים שרידי מקדש שבנה המלך הורדוס.

קצת רקע

כיבושי אלכסנדר הגדול בתקופה ההלניסטית הביאו את היוונים לאזור זה. היוונים שראו את יופיו של המקום על שפעת המים שבו והמערה הגדולה, הקדישו את המקום לאל פאן שהיה האל הממונה על אזורי הספר, היערות וההרים וקראו לו פניאון על שמ(פאניס או בהיגויו הערבי בניאס).


בתקופה הרומית בונה המלך הורדוס מקדש גדול במקום ומקדישו לקיסר אוגוסטוס שנתן לו את השליטה בבניאס. ממשיכו של הורדוס פיליפוס מרחיב ומפאר את המקום ומקים את בירתו קיסריה פיליפי, היא פניאס. פניאס ממשיכה להיות בירת הממלכה גם בימי אגריפס השני והוא מקים בה ארמון גדול ומונומנטים מרשימים, מקדשים, מקומות פולחן לאל פאן והופך אותה לעיר יפה ומרהיבה.


במאה הרביעית, עם עליית הנצרות, משנה פאניס את פניה, המקדשים נהרסים ופולחן האל פאן מגיע לקצו. המקום זוכה לחשיבות גדולה בנצרות כי לפי אמונתם, זה המקום בו מסר ישו את מפתחות השמים לפטרוס. לאחר הכיבוש המוסלמי במאה השביעית יורדת בניאס מגדולתה והופכת לכפר קטן.

פרסומת
הצלבנים שמגיעים לאזור במאה ה-11 וה-12 רואים בבניאס (גבול טבעי של ממלכתם) מקום אסטרטגי ומנסים לכבוש אותו במשך תקופה ארוכה. רק בשנת 1143 (עם עזרה של פלג מוסלמי מיוחד בשם החשאשין) הם מצליחים להשתלט על העיר, לבצרה ולהחזיק בה עד למפלתם הגדולה בקרב קרני חיטין ב- 1187. חשיבותה האסטרטגית של בניאס יורדת במאות 16-15. הביצורים ננטשים והעיר הופכת לכפר עד 1967.

בסיורכם בשמורה אתם מוזמנים לבקר באזור הפולחני בו ממוקמים מספר מקדשים וחצרות פולחן ייחודים. כמו כן, לא כדאי לפסוח על שרידי הארמון המפואר מימי אגריפס ולחזות באחד מהבניינים היפים ביותר שנשתמרו בארץ מתקופה זו. לאלה מכם שיהיה כוח להמשיך בשבילים, מומלץ להגיע לאזור טחנת הקמח המשוחזרת, ברכת הקצינים ואפילו להמשיך עד למפל הגדול. לאלה שיטיילו במסלול זה, כדאי להשאיר רכב אחד בחנית המפל לפני תחילת המסלול.

כדאי לדעת

הצמחייה ירוקה וסבוכה כל השנה כך שתמיד מוצל ונעים לטייל כאן.

אטרקציות לילדים: מפל מקסים, גשר תלוי, מים זורמים.

שעות פעילות: אפריל-ספטמבר: 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ: 08:00-16:00, בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מפת האזור

טיפ טיול, הבניאס, בניאס. רויטרס
טיפ טיול, הבניאס, בניאס/רויטרס

מידע

מפל מרשים הזורם כל השנה ושרידי עיר עתיקה
סוג מסלול: מעגלי, קווי
נקודת התחלה: המעיינות - כשלושה ק"מ מזרחית לקיבוץ שניר על כביש 99
נקודת סיום: חניון המפל - כשני קילומטר מזרחית לקיבוץ שניר על כביש 99
משך הטיול: 1-2 שעות
דרגת קושי: קל
מעבר במים
ציוד דרוש: כובע, מים
עונות מומלצות: כל השנה
מי שתייה בדרך: אין
גישה לעגלות ונכים: אין
מחיר: מבוגר: 25 ¤, ילד: 13 ¤
טלפון לבירורים: 04-6902577

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully