וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בזבל - יום חופש בחירייה

חגית אברון

15.12.2009 / 11:57

ללא קניות ראוותניות, ללא ביקור בשכיות חמדה קסומות וללא נופים עוצרי נשימה. ביקור בהר הזבל מוקדש לפעילות מעוררת מחשבה - פרק מתוך הספר "יום חופש"

איך מגיעים: (לבאים מצפון) נוסעים על כביש מס' 4 ומיד אחרי צומת מסובים פונים לאתר חירייה והפעם, יום כיף בראש אחר.

יום ללא קניות ראוותניות, ללא ביקור בשכיות חמדה קסומות וללא נופים עוצרי נשימה. יום זה מוקדש כולו לפעילות מעוררת מחשבה על אורח החיים המודרני ותרבות הצריכה שלנו בעולם המודרני. ביום זה אמנם תחזרו הביתה בידיים ריקות משקיות מרשרשות, אבל ראשיכם יהיו גדושים בחוויות מסוג אחר, חוויות של הרהור, של מודעות ואולי אפילו של מחשבה קטנה לשינוי קל.

בדרך כלל, כשחולפים על פני הר החירייה הידוע בכינויו "הר הזבל", לכל היותר מעקמים את האף, תרתי משמע. ובאמת, מה ליום כיף ולאתר אשפה? אך ההר הפך בשנים האחרונות מאתר להטמנת אשפה לאחד המרכזים הסביבתיים המתקדמים בארץ ובעולם, הפועל בשיטות טכנולוגיות מודרניות ומחנך לאורח חיים ירוק ואקולוגי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם כניסתכם לאתר תכה בכם "ארומה" קלילה של אשפה, שתלווה את ארובות אפכם במהלך הביקור כולו. באורח פלא מסתגלים לריח, והליווי הצמוד שלו נותן תזכורת קבועה לכמות הזבל שאנו מייצרים כבני אדם. הסיור המודרך ברחבי ה"חירייה", תחנת המעבר הקולטת את הפסולת של אזור גוש דן, מתחיל במרכז המבקרים הייחודי.

שכחו את כל מה שאתם יודעים על אתרי מבקרים סטנדרטיים. כל מה שתראו ותחוו כאן ססגוני ושובה עין ובעל ערך חינוכי חשוב - בדיוק ההפך ממה שאתם מצפים מביקור באתר זבל. כל הפריטים במרכז המבקרים, לרבות ספסלי הישיבה העשויים מצמיגי מכוניות והמראות המשעשעות שבשירותים (חובה להציץ ולראות), עשויים על טהרת החומרים הממוחזרים שהושלכו לפח. לאחר שתקבלו הסבר מקיף וממצה על פעילותו של האתר, תוכלו לצאת אל המרחבים הפסטורליים שבחוץ, לסייר בין בריכות הצמחים השלוות, שאף הן מנוצלות למ?חזור ולטיהור ולא להאמין שאתם נמצאים בעיבורו של אתר זבל. הדגש של האתר והפעילות המתבצעת בו הם על חיבור לטבע ולקיחת אחריות, וכשאלה מתממשים הלכה למעשה, נמנעים הרבה אסונות. חשבו על כך!

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשך הסיור יוביל אתכם למתקן המ?חזור של "חץ טכנולוגיות", מתקן משוכלל הממחזר את הפסולת בשיטות ייחודיות ואף פועל להפיכתה לאנרגיה ירוקה. את ההסבר תקבלו תוך כדי צפייה מהפנטת בערמות זבל עצומות (כמעט 3,000 טונות אשפה ביום!) הנשפכות אל תוך בריכות מיוחדות, שגורמות למתכות, פלסטיק, זכוכית וברזל לצוף. בניגוד לכך, חומרים אורגניים שמנוצלים להפקת קומפוסט, מי השקיה וגז טבעי, נשארים על הקרקעית. מרתק!

את הסיור תחתמו בתצפית מקדקודו של ההר. זכרו כי משנת 1998 הוא אינו משמש עוד להטמנת אשפה. מדובר בהר הגבוה ביותר בשפלה, ונשקפים ממנו מראות "העיר ללא הפסקה" ומרחבי פארק איילון שלמרגלותיו. המשפט "הראה לי את הזבל שאתה זורק ואומר לך מי אתה" - הוא ללא ספק אחת התובנות שאתה תצאו מביקורכם ב"חירייה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם חשבתם שאיבדתם את תאבונכם בעקבות צפייה כה ממושכת בטונות של אשפה, הוא לבטח ישוב אליכם לאחר כמה דקות באוויר הפתוח. אבל לאחר יום מעורר השראה שכזה, גדוש מחשבות והרהורים על האשפה שאנו מייצרים, אי אפשר לעצור בעוד מזללה או במסעדת יוקרה - חייבים ארוחה עם ערך מוסף שיהלום את רוח היום. ארוחה שכזאת ניתן לאכול במסעדת "Eat Right" שחרטה על דגלה, מעבר לאוכל טעים ובריא גם עקרונות של שמירה על איכות הסביבה ותרומה לקהילה. בדיוק הרכיבים התואמים את רוח היום!

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל עם כל הכבוד למסרים הירוקים ולמ?חזור הבקבוקים, עכשיו הגיע העת לאכול! המסעדה מציעה מנות בריאות, מפנקות וטעימות על טהרת הבריאות - סלטים מירקות רעננים הנקצצים לנגד עיניכם, חומוס ופלאפל אורגניים, טורטיות מצוינות במגוון מילויים מגרים, מיצים מפירות טריים הנסחטים ישירות לבקבוקים וגלידות יוגורט מפנקות לקינוח מתוק של יום ירוק!

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיורים מודרכים באתר חירייה, בתיאום מראש. בחגים האתר פתוח למבקרים. טלפון: 03-7396633.

EatRight”", אחד העם 54, מתחם רוטשילד, תל?אביב. טלפון: 03-5661344.

משהו בקטנה...
מקום חמוד לעצור בו לפני או אחרי הביקור בחירייה הוא "קפה נונה" שביהוד. "נונה" הוא בית קפה שכונתי עם אווירה ביתית וכיפית, המציע עוגות שמרים, מאפים וקינוחים מצטיינים במיוחד, יופי של ארוחות בוקר ועוד המון דברים טעימים לנשנש.
"קפה נונה", דרך העצמאות 26, יהוד. טלפון: 03-5365777

  • עוד באותו נושא:
  • חירייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully