וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ טיול - שמורת הטבע ארבל

19.2.2010 / 13:53

בואו לטייל בסביבה הירוקה והפורחת של הקיר הזקוף שמשקיף על הכנרת, ותוכלו להשתתף בתחרות צילומים נושאת פרסים

מערכת וואלה!

הארבל הוא צוק סלע זקוף מתנוסס לתפארה מעל פי תהום – המשקיף אל כנרת, גולן וחרמון. בעבר היה כאן יישוב קדום שהותיר אחריו שרידי בית כנסת מפואר. באתר שבילי טיול המובילים למספר נקודות עניין מיוחדות: מצפור החרוב, מסלול נגיש הפותח צוהר אל הנוף, מבצר המערות - מסלול אתגרי הלוקח את נקיקים בסלע שבעבר הסתתרו בהם מורדים, "חניון גדוד העבודה" - נקודת תצפית מרהיבה אל הנוף, עין ארבל - מעיין הנובע מנחל ארבל ובית הכנסת העתיק - שרידי בית כנסת מפואר מהמאה ה-4.

קצת רקע

מצוק הארבל הוא אחד מסמלי הנוף של ארץ ישראל. הקיר הזקוף, שראשו מתנשא כ- 400 מטרים מעל לכנרת, מעניק נופים מרהיבים על מרחבי הגליל והגולן ואוצר בקרבו ערכי טבע ומורשת. כבר בימי קדם שימשו המערות במצוק כביצורים עבור מורדים. על אחת המלחמות הקשות שהתנהלו במצוקי ארבל מסופר בספר הנביא הושע (הושע י, 14) ועל מלחמה אחרת, מאוחרת יותר אך קשה לא פחות, מסופר בספרו של יוסף בן מתתיהו על מלחמות היהודים ברומאים. מסופר כי בגלל מיקומן של המערות התקשו חייליו של הורדוס להגיע אל המורדים שהסתתרו בהן ולבסוף שולשלו מראש המצוק "ארונות" ובתוכם חיילים אל פתחי המערות, ואלו משכו את המורדים והשליכו אותם אל התהום באמצעות מוטות ארוכים שבקצותיהם ווים.

עד עתה לא ניתן היה להגיע אל המצודה והמערות מסיבות בטיחותיות, אך במהלך השנה האחרונה עמלו ברשות הטבע והגנים על הכשרת מסלול הליכה למיטיבי לכת, שיאפשר הגעה בטיחותית בסיוע מעקות, סולמות ועוגני אחיזה בסלע, ללא פגיעה באתר עצמו.

בשמורת הארבל מגוון גדול של חי וצומח, החל מיונקים כשפני סלע, זאב צבוע ודלק וכלה בסוגי עטלפים שונים ובמצוקים המבודדים מקננים הבז האדום והעקב העיטי. מעניין במיוחד שבלול קטן שחי אך ורק בארבל ולא בשום מקום אחר בעולם. שמו הוא "סגורית הארבל" ולו קונכיה ארוכה ולאורכה צלעות דקיקות. הוא נקרא סגורית כיוון שפתח הקונכיה שלו סגור בסגר שנפתח רק כשהשבלול מוציא חלק מגופו החוצה.

מצלמים ארבל - תחרות לקהל הרחב

בעונה זו שהכול ירוק, הפריחה מגוונת, השמים נקיים והנוף מרהיב אנו שמחים להכריז על תחרות צילומים של גן לאומי ושמורת טבע ארבל. רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לקחת חלק ולהשתתף בתחרות נושאת הפרסים תיערך בתאריכים ה-1 בפברואר עד ה-30 באפריל ומהותה "הארבל".

ניתן לצלם כל תמונה של פריחה, נוף, מורשת, בית הכנסת, כפר המערות, בע"ח ועוד - כל צילום שיזוהה עם מצוק הארבל המתנשא זקוף ויפה אל מול הכינרת.

הצילומים יערכו בשעות פעילות האתר. את הצילומים יש לשלוח לכתובת האי-מייל artzi@npa.org.il. כל מתמודד יכול לשלוח תמונה אחת בלבד בכל מייל. שלוש התמונות הזוכות יוגדלו ויוצגו במבואת האתר במשך שלושה חודשים עם מתן קרדיט לצלמים ובנוסף כל אחד מהזוכים בכל אחת מהקטגוריות יזכה במנוי של רשות הטבע והגנים לשנה. קטגוריות הצילום הן:

• צילום טבע: פרחים, ציפורים, עצים, בע"ח ומטיילים

• צילום הנוף הטוב ביותר

• צילום מורשת- כפר המערות, המצודה, בית הכנסת

הכרזת הצילום הזוכה תיעשה עד ל-30 במאי. ועדת זכייה תכריז על הזוכים ותדאג ליידע את הזוכים בכפוף לתקנון התחרות.

*תקנון התחרות נמצא בגן לאומי ושמור טבע ארבל ובמשרדי רשות הטבע והגנים בירושלים.

לפרטים:
שמורת טבע ארבל: 6732904 – 04.
מוקד מידע והזמנות "כוכבית בטבע" 3639*

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

חשוב לדעת

איך מגיעים: מכביש טבריה - צומת גולני (77) , פונים בצומת כפר חיטים לכביש 7717 פונים ימינה בפנייה למושב ארבל, לפני הכניסה למושב לוקחים שמאלה ונוסעים כ - 3.5 ק"מ עד האתר.

מומלץ לבוא: כל שעות היום.

מתאים ל: כל המשפחה.

אטרקציות לילדים: תצפית מרהיבה מראש ההר.

חיות בשטח: שפני סלע, זאב צבוע ודלק סוגי עטלפים שונים, הבז האדום והעקב העיטי ושבלול "סגורית הארבל".

מידע גאוגרפי: הקיר הזקוף, שראשו מתנשא כ- 400 מטרים מעל לכנרת, מעניק נופים מרהיבים על מרחבי הגליל והגולן, באתר מערות מסתור שהסתתרו בהם מורדים ובית כנסת יהודי קדום.

שעות פעילות: בקיץ 8:00-17:00, בחורף 8:00-16:00 ובימי שישי וערבי חג 8:00-15:00. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה. להגעה מעבר לשעות אלו יש לתאם עם האתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully