וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול מרענן בעין פרת

27.8.2009 / 14:53

בין הקרירות של המים ליופיו של המקום, עין פרת הוא הטיול שיעזור לכם להילחם בחום, וישיב לכם ולילדים את האנרגיות שהדלדלו בימים האחרונים של החופש הגדול

מערכת וואלה!

החום כבד, כבר היינו בכל האטרקציות האפשריות, הילדים משועממים וההורים כבר מותשים. במצב הזה תנו לנו לתת לכם המלצה מרעננת על אתר לא רחוק ורטוב המתאים לטיול לכל המשפחה, וכולל טבילה צוננת במעיינות טבעיים ואפילו מנגל משפחתי.

איך מגיעים?

אל השמורה נגיע בנסיעה דרך פסגת זאב (למחסום חיזמא),נמשיך מהמחסום ישר לישוב ענתות - עלמון. מהשער הראשי ליישוב נמשיך וניסע בדרך הראשית של היישוב -שימו לב לשלטי ההכוונה לשמורה. בתחילת חורשת האורנים נשאיר את רכבנו ומשם נלך רגלית עד לשמורה.
שמורת הטבע עין פרת היא חלק משמורת הטבע של נחל פרת (ואדי קלט).

ערוץ הנחל מנקז את השכונות פסגת זאב ונווה יעקב בירושלים, חותר בסלעים הרכים והקשים של מדבר יהודה וחושף במהלכו קניונים מרשימים ונשפך אל נהר הירדן בסמוך לעיר יריחו.

בנחל פרת נובעים שלושה מעיינות גדולים (ממערב למזרח): עין פרת (עין פארה), עין מבוע (עין פואר) ועין קלט. ספיקתם המשותפת של שלושת מעינות אלו היא מאות מ"ק בשעה של מים מתוקים. מי המעיינות זורמים באפיק הנחל, ולכן הוא עשיר מאוד בצמחיה מגוונת ובחי כמו צבאים ושפני סלעים. במצוק הנחל מצוי קן של עיט ניצי ובמי הנחל דגי חפף וצפרדעים.

מסלול בין בריכות, פריחות ונזירים

המסלול הרגלי מסומן בסימון שבילים (כחול). תחילתו במספר מבנים שהראשון שבהם, המשמש היום כפינת חי, היה חלק ממערך השאיבה של מי המעין בשנות העשרים של המאה הקודמת. נצא מתחומי החורשה הנטועה ונרד בשביל המטיילים, ששימש את נזירי מנזר פיראן, ולכן נקרא שמו שביל הנזירים. השביל יורד במתינות יחסית ומאפשר תצפית מרהיבה לעבר נופי פרת (במזרח) ושוליו של מדבר יהודה.

השביל ממשיך ומגיע אל מצוק הנחל, היישר אל מנזר פיראן – חריטון.המנזר, שנבנה בסוף המאה הרביעית לספירה על ידי הנזיר חריטון, הוא "חלוץ" נזירות המדבר בתקופה הביזנטית (נבנה מחדש במאה ה- 19 על ידי הכנסייה הרוסית), והוא משמר בתוכו חלקים ביזאנטיים שנבנו סביב מערות טבעיות. במרכז המנזר מצוי על פי המסורת קברו של הנזיר חריטון. כמו כן נמצא בו עבודות אומנות בעץ של נזירים מתקופות שונות (הכניסה למנזר אפשרית בתיאום עם קופת האתר).

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נצא מן המנזר ונרד חזרה לנחל היישר למקור הנביעה של עין פרת, שם מצויות מספר בריכות קטנות שבהן ניתן להשתכשך. אם נביט בתשומת לב נוכל לראות בבריכות דגי חפף, סרטנים וצפרדעים ירקרקות.

מליחותם הנמוכה של מי המעיין הובילו לכך שהמקום נבחר בעת העתיקה כמקום ישוב. הישוב ענתות שבו חי ירמיהו נביא החורבן, הוקם לצד המעיין. גם נזירים שחיפשו מקום להתנתק מהעולם ולהתחבר לאל, מצאו בואדי את כל מחסורם והחליטו להתיישב בו. כמו-כן סיפקו מי המעיין את צרכי השתייה של השכונות המזרחיות והצפוניות של ירושלים עד שנת 1970.

מן המעין נמשיך לאורך הנחל, הליכה של כ-10 דקות, ומימיננו נפגוש בשרידי אכסניה מן המאה ה- 19, ששימשה את עולי הרגל שבאו לבקר בכנסיה ובמנזר. בחזרתנו נוכל לנפוש בחורשת האקליפטוס הגדולה שנמצאת במרכז השמורה, שם נאכל את ארוחת הצהרים באתר שהוכשר לצורך העניין.

עין פרת. דורון ניסים
עין פרת/דורון ניסים

בסמוך לעין פרת נמצאת חרבת עין פרה, אליה מגיעים בשביל המסומן וניתן להיעזר בתרשים המופיע על גבי הברושור המחולק לנכנסים לשמורה. החרבה מזוהה בקרב הארכיאולוגים כעיר פרה המוזכרת כאחת מערי נחלת שבט בנימין: "והיו הערים למטה בני בנימין למשפחותיהם: יריחו ובית חגלה ועמק קציץ. ובית הערבה וצמרים ובית אל. והעוי והפרה ועפרה. וכפר העמונה והעפני וגבע, ערים שתים עשרה וחצריהן. גבעון והרמה ובארות" (יהושוע יח, כג). זהו המקום שאליו נצתווה ירמיהו ללכת: "ויהי דבר ה' אלי שנית לאמר. קח את האזור אשר קנית אשר על מתניך וקום לך פרתה וטמנהו שם בנקיק הסלע" (ירמיהו יג,ג)
ירמיהו הוא מן הכוהנים שבענתות המזוהה בכפר ענאתא הסמוך לכאן.

את טיולנו, נסיים במבני השאיבה ששופצו על ידי רשות הטבע והגנים ומשמשים היום כמרכז מבקרים ומשרדי השמורה. מומלץ לסיים את הטיול בשמורה במנוחה שלווה ליד אחד מפלגי המים וליהנות מהשקט והמסתורין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מים קרירים ליום שרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לדעת

משך המסלול כשלוש עד ארבע שעות.
דרגת קושי נעה בין קל לבינוני
הציוד הנדרש הוא כובע, נעלי הליכה וכ-2 ליטר מים לאדם. בגדים להחלפה למעוניינים לרחוץ במעיינות
שעות פתיחה: 8:00-17:00. כניסה אחרונה ב-16:00.

רוצים עוד קצת אקשן?

הולכים על הקירות בעין פרת -פעילות אתגרית בשמורת הטבע עין פרת הכוללת מסלול גשר חבלים ענק מעל הנחל ולצד המצוק.
היכן: שמורת טבע עין פרת, צמוד ליישוב עלמון (ענתות) 057-8936709.
הערות: פעילות החבלים בשיתוף חברת "על חבלים", בתשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully