וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום בירושלים

15.5.2007 / 12:33

שתי הצעות לטיול רגלי בירושלים, לקראת חגיגות העיר שיתקיימו היום (16 במאי)

קורטוב של היסטוריה, באווירת קדושה, מתובלת בארכיאולוגיה, באוויר הרים צלול כיין - לרגל חגיגות ה-40 לשיחרור העיר ויום ירושלים, אנו מביאים שתי אפשרויות לסיורים רגליים בעיר, מתוך מדריך שיחור "ירושלים - מורה דרך אישי".

שני הסיורים מתחילים למרגלות החומה בשער יפו. שם אפשר לבחור בין שני מסלולים שונים על גבי חומת העיר העתיקה: המסלול הדרומי, הקצר, מוביל לשער ציון וממשיך עד שער האשפות. המסלול הצפוני מוביל לעבר השער החדש, שער שכם, ממשיך לשער הפרחים והלאה עד שער האריות. ניתן לעלות על החומה רק כאן, בשער יפו. לרדת ממנה ניתן בכל אחד מהשערים שהוזכרו.

מסלול ראשון: משער יפו לשער האשפות

אורך המסלול: שעה-שעה וחצי

נלך למרגלות המצודה עד שנגיע אל מתחת למגדל דוד. נרד במדרגות לתוך החפיר המקיף את המצודה, כדי לעלות על חומת העיר. ניתן לעלות על החומה עד שעת הסגירה (האתר פתוח בימים א'-ה' 17:00-09:00, בחורף עד 16:00, ימי ו' 14:00-09:00. טל' 02-6277550)

מתחתינו משתרע גיא בן הינום ומעבר לו, ממול, מתנוסס דגל צרפת מעל לקונסוליה הצרפתית. מימין בית שמואל ושכונת כפר דוד החדשה והיוקרתית, הבולטת בכיפותיה הרבות. בתוך החומה אנו צופים לעבר הקישלה. בעבר היה הקישלה בית סוהר ותחנת משטרה תורכית ואלה הותירו למקום את שמו התורכי ואת תפקידו המשטרתי.

נתקדם עד הפינה הדרומית מערבית של החומה ונראה מחוץ לחומה את גיא בן הינום, הוואדי שהגדיר באופן טבעי את גבולה המערבי של ירושלים. לאורך כל ההיסטוריה עד למאה ה-19, העיר מעולם לא חרגה אל מעבר לגיא בן הינום.

בריכת הסולטאן ניצלה את הוואדי כדי לאגור מי גשמים עוד בימיו של הורדוס, ושופצה פעמים רבות. הצלבנים קראו לה "בריכת בת שבע". הכינוי הוענק לה בזכות אחת המשתכשכות המפורסמות במימיה, בת שבע, שכנראה רחצה בבריכה בשעה שדוד צפה בה מחלונות המצודה הקרובה. כיום משמשת בריכת הסולטאן למופעי תרבות גדולים. הכביש החוצה את הגיא נסלל על גבי הקיר הסוכר את הבריכה.

משכנות שאננים וקבר דוד

משמאל לשכונת ימין משה נראה שני בניינים ארוכים עם שיניות בראשם. זוהי משכנות שאננים, מיסודו של משה מונטיפיורי, השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומה ומעבר לגיא בן הינום. משמאל, הסינמטק הירושלמי בעל גגות הרעפים האדומים, העומד במקום בו שכנה בעבר שכונת בתי שמעא היהודית. בניין הסינמטק הוא למעשה אחד מבתי השכונה, ששופץ והורחב. בפסגת הגבעה, מעל הסינמטק, נבחין בבניין מרובה קשתות - מרכז מורשת בגין. מעליו הכנסייה הסקוטית בעלת הכיפה הלבנה, שהדגל הסקוטי הכחול-לבן מתנוסס בראשה.

החומה פונה מזרחה ואנו נלך לאורכה, עד להתרחבותה משמאלנו. זהו הגג של שער ציון, הבנוי בצורת "ר" בדומה לרוב שערי ירושלים. נסתכל ימינה, דרומה, לכיוון הר ציון. חלפנו על פני בית הקברות הפרנציסקאני, ומאחוריו בית הקברות היווני-אורתודוכסי. המבנה הבולט עם חרוט אפור בראשו ומגדל הפעמונים העשוי בסגנון מזרחי, הוא כנסיית הדורמיציון. המבנה הסמוך לשער, שעומד בשלבי בנייה, שייך לכנסייה הארמנית. במקום זה, לפי המסורת הארמנית, עמד ביתו של קייפא, הכוהן הגדול שבפניו נשפט ישו, וכאן נאסר.

לצד המבנה ניצבת כנסיית סנט סוויור (המושיע הקדוש) הארמנית, ובצדה קברות הפטריארכים הארמניים. צריח נמוך של מסגד, המזדקר מעט מעל לבתי הר ציון, מציין את קבר דוד המסורתי. מולנו בקו האופק הולכת ונבנית גדר ההפרדה. משמאלה, הנוף המרשים של דרום הר הזיתים, ראשו עטור בחורשת עצים ועל מדרונו בתי כפר סילואן. בין הדורמיציון לגדר ההפרדה, נראה בקו האופק רכס מיוער ומתוכו מבצבץ ארמון הנציב.
המבנים שמשמאלנו, בתוך החומות, הם בתי הרובע הארמני.

נמשיך ללכת, עד חניון המכוניות של הרובע היהודי בתוך החומה. הבניין הגדול שמימין למגרש החניה, שייך לבתי מחסה. למרגלותינו מצויים שרידי מבנים השייכים לכנסיית ניאה, הגדולה בכנסיות ירושלים בתקופה הביזנטית.

שער האשפות

לאחר שנעבור את שער הברזל המסתובב נצפה לכיוון הקדרון. מנקודה זו משתרע למרגלותינו גיא רדוד. זהו הגיא המקראי שציין את הגבול המערבי של ירושלים עד ימיו של חזקיהו. עיר דוד השתרעה על הגבעה שבין גיא זה לבין נחל קדרון. החפירות הארכיאולוגיות נמצאות במדרון הפונה לקדרון, ולפיכך לא ניתן לראותן מנקודה זו. הכנסייה שמימין, על מדרונו של הר ציון, היא כנסיית פטרוס אין גליקאנטו.

נמשיך בדרכנו על החומה לכיוון שער האשפות. הגן שלמרגלות החומה מבחוץ, מכיל שרידי ביצורים, בורות מים ובתים מתקופות שונות, במיוחד מהתקופות הביזנטית והמוסלמית. בהמשך יתגלו לעינינו כיפות המסגדים שעל הר הבית והכותל המערבי.

נרד מהחומה, נמשיך עם הכביש עד העיקול ונרד במדרגות. נפנה ימינה, ונראה מימיננו ציור קיר גדול המתאר באופן חי ותוסס את השוק שהמה כאן לפני כ-1,600 שנה. אנו נמצאים כעת באחד מרחובותיה הראשיים של ירושלים הביזנטית, שראשיתו בשער שכם והמשכו במורד הגיא, בקצה הדרומי של עיר דוד. יש לזכור כי חומות העיר הביזנטית הקיפו את הר ציון כולו וגם את עיר דוד.

את סיורנו זה נסיים כאן, בשער האשפות. ניתן, כמובן, להמשיך ולטייל בהר הבית או הגן הארכיאולוגי ומרכז דוידסון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"ירושלים - מורה דרך אישי" מאת מיכאל שיחור, בהוצאת "שיחור תוכן עולמי". מהדורה חדשה ומעודכנת של מדריך שיחור לירושלים, אשר כוללת טיולים ומסלולים לכל הגילאים, פינות נסתרות, אתרי תצפית טיפים ועצות לטיולים בירושלים. 247 עמ'. מחיר: 89 ש'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully