וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל חרוד: אחרי 90 שנה מי המעיין חוזרים לנחל של עמק חרוד

נחל חרוד שבעמק חרוד-יזרעאל-המעיינות חוזר לזרום בתוואי המקורי שלו שהיה יבש, כשאתמול הוזרמו מי מעיין חרוד אחרי 90 שנה שלא זרמו בו. בנוסף, הוכשר שביל טיול מעגלי באורך כחצי ק"מ, וניטעה "חורשת גדעון" החדשה. קצת בשורות טובות על מים לקיץ הזה

מערכת וואלה!

בעוד נחל אחד במדבר יהודה סובל מזיהום עקב דליפת חומצה וחופי הים של הרצליה נסגרו היום (ב') עקב הזרמת ביוב, יש גם בשורות טובות שקשורות למים בארץ: אחרי 90 שנים שבהן לא זרם נחל חרוד בתוואי המקורי שלו ולכן יב?ש, שוחררו אתמול (א') מי מעיין חרוד הסמוך חזרה לערוץ המקורי של נחל חרוד, כך שניתן לרחוץ ולטבול במי המעיין הצוננים שבעמק חרוד.

נחל חרוד מתחיל את דרכו מזרחה מגבעת המורה לאורך 35 ק"מ, חוצה את עמק יזרעאל, עמק חרוד ועמק בית שאן (המעיינות) ונשפך לנהר הירדן. בדרך, הוא מנקז מאות מעיינות קטנים ונביעות שנוצרו מהשבר של הר הגלבוע והמפגש עם עמק חרוד.

אירוע הזרמת המים לנחל התקיים ב"חורשת גדעון" שנחנכה ליד המושב גדעונה, ובה התקיים טקס בנוכחות אנשי רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ומועצה אזורית גלבוע ובנוכחות ילדי מושב גדעונה. הטקס אופיין בהתרגשות נוסטלגית ההולכת שנים רבות אחורה עד לימי העלייה השנייה וימי ראשית ההתיישבות, עת זרם הנחל בערוצו המקורי. הנוכחים בטקס גם הזכירו את החום הרב ששרר באזור, ואת חיוניותם של המים הזכים והקרירים, לאזור כולו.

לדברי עובד נור, ראש המועצה גלבוע, "מדובר על זרימת מים של כ-70 קוב לשעה שתפתח היטב את הנחל ותתרום רבות לתחום התיירות שאנו מבקשים לקדם בגלבוע". נור אף התייחס לסגירת המעגל המרגשת המתרחשת: "ראשוני המתיישבים שהגיעו הנה גאלו את האדמות, הקימו יישובים לתפארת ופיתחו חקלאות מפוארת. פעילותם כללה גם את ייבוש הביצה שהובילה לייבוש הערוץ, והאירוע היום הוא פריעת חוב עבורם ועבור הדורות הבאים שיזכו לנחל בצורתו המקורית".

השבת המים נחל חרוד אחרי 90 שנה. באדיבות רשות ניקוז ירדן דרומי, מערכת וואלה! NEWS
פורעים חוב עבור דור המייסדים. נחל חרוד והמים שמוזרמים אליו/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות ניקוז ירדן דרומי

להחזיר את הנחל למצבו הטבעי

חורשת גדעון החדשה צומחת בסמוך לפלג מקורי של נחל חרוד שמימיו מקורם במעין חרוד, הנובע כ-800 מטרים מהחורשה. לאחר שנים רבות של עזובה, הסדירה רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי את הפלג, ייצבה את גדותיו ובקטעים מסוימים שחזרה את הצמחייה הטבעית המאפיינת בתי גידול לחים.

לאורך הנחל ניטעו על-ידי תלמידי בתי ספר מהגלבוע, עצי בוסתן ועצי חורש טבעי. שביל מעגלי באורח כחצי ק"מ מלווה את הפלג בשתי גדותיו. שביל קצר נוסף, מוביל לשרידי טחנות קמח ישנות, שפעלו בכוח המים שזרמו בערוץ.

"אירוע של החזרת מים לטבע נדיר בימינו", מספר עובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. "כאשר לוקחים בחשבון את האזור החקלאי ואת עונת הבצורת, הרי זה אירוע מיוחד במינו המגיע מתוך תפיסה של שיקום הנחל והחזרתו למצבו 'הטבעי' תוך שמירה על צרכי החיים לצד הנחל. כל מהות אזור הגלבוע הוא נוף חקלאי וטבעי, ונחל חרוד (בערוצו המקורי) מצטרף כעת למראה הפסטורלי שהגלבוע יודע להציע".

חורשת גדעון נקראת על שמו של השופט המקראי גדעון בן יואש, שהציל את ישראל מיד מדיין. גדעון קבע את מחנהו במעיין חרוד, ובו ערך למתגייסים הרבים שנענו לקריאתו את מבחן שתיית המים. 300 הלוחמים שהביאו את המים אל פיהם, מבלי לכרוע על ברכיהם, נבחרו לכוח הלוחם שהביס את המדיינים, ובכך הקים את ה"סיירת" הראשונה בתולדות העם היהודי.

עוד באותו נושא

זהירות, ממכר: טיול המים הכי כייפי לקיץ

לכתבה המלאה
השבת המים נחל חרוד אחרי 90 שנה. באדיבות רשות ניקוז ירדן דרומי, מערכת וואלה! NEWS
"אירוע של החזרת מים לטבע נדיר בימינו"/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות רשות ניקוז ירדן דרומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully