נושאים חמים

ממי, תפתח חלון: זו הסיבה שאתם מפליצים הרבה בטיסה

גם אתם לא מבינים מדוע אתם חשים צורך לנפוח בלי סוף בטיסה? אתם לא לבד, ויש לתופעה הזו אפילו שם מדעי. אז איך תקלו על התופעה ולמה המומחים דווקא כן ממליצים לשחרר בטיסה? על טעם, ובעיקר על ריח

אילוסטרציה (ShutterStock)
נפחו לידך במטוס? זה בגלל לחצים אטמוספריים (צילום: Shutterstock)

מבין כל הצרות שפוקדות אותנו בחופשות, זוהי כנראה המצחינה מכולן: טסים רבים מתלוננים על צורך מוגבר לשחרר נפיחות בזמן הטיסה. במקרים פחות קיצוניים, רבים אף סובלים מלחץ הולך וגובר בבטנם.

אם זה נשמע לכם מוכר - אתם בהחלט לא לבד, ויש אפילו שם מדעי לתופעה הזו: HAFE, ראשי תיבות של High Altitude Flatus Expulsion (או בתרגום חופשי: סילוק גזים שהצטברו במערכת העיכול בגובה רב).

"בשנות ה-80 של המאה שעברה הגדירו שני חוקרים תופעה דומה, ממנה סבלו מטפסי הרים שהעפילו לגבהים קיצוניים", מסביר ד"ר דיוויד שלים (David Shlim), רופא במקצועו ונשיאה לשעבר של האגודה הבינלאומית לרפואת תיירות.

טיסה שינה במטוס שעמום בטיסה (ShutterStock)
אלוהים, שוב פעם "יוסוף" קטלני??? (צילום: Shutterstock)

לחץ אטמוספרי: גם אצלך בבטן

משערים כי תופעת HAFE קשורה אף היא ללחצים האטמוספריים. לדברי ד"ר שלים, תא הנוסעים זוכה לוויסות לחצים בהתאם לתנאי הטיסה השוררים בגובה של 1,800-2,500 מטרים. כמובן, ככל שעולים בגובה, כך יורד לחץ האוויר. מבחינה פיזיקלית, ירידת לחץ אוויר גורמת להתפשטות הגזים. במילים פשוטות: ככל שלחץ האוויר סביבך נמוך יותר, יש לך יותר גזים. ניתן לצפות בתופעה זו אפילו בבקבוק השתייה שלכם, בו הנוזל מתפשט ככל שטסים גבוה יותר.

ובטבע, כמו בטבע, מתישהו כל הטוב הזה צריך להשתחרר. "לחץ האוויר במטוס שונה מזה שעל פני הקרקע", מסביר ד"ר סקוט קאליש (Scott Kalish), מומחה לרפואת תיירות מניו יורק. "וכך, בקרב בני אדם מסוימים, הדבר יביא לתוספת של גזים וגם לתחושת חוסר נוחות בבטן". מבחינת הגזים הרוחשים במערכת העיכול שלנו, מדובר לעיתים בהתפשטות של כ-30% מהכמות המקורית שהיתה לכם בגובה פני הים.

נוסע שותה מים במהלך טיסה (ShutterStock)
שתיית מים בטיסה תקל על הצורך "לשחרר" (צילום: Shutterstock)

"לנער את המעיים": יש מה לעשות

אבל מסתבר שיש מה לעשות כדי להקל מעט על העניין. אם אתם חשים בצורך עז להפליץ בטיסה או סתם מרגישים שהבטן נפוחה, מומלץ בראש ובראשונה לשתות מים, במיוחד בזמן הטיסה. כמו כן, כדאי להימנע ממזון מלוח או שומני.

ד"ר מרטין קופר (Marvin Cooper), מומחה לרפואת תיירות ממנהטן ממליץ לצעוד הלוך ושוב לאורך המטוס "כדי לנער ולשקשק מעט את המעיים", כדבריו. כמו כן, מומלץ להצטייד מראש בתרופות ללא מרשם למניעת גזים, כדי להקל על תחושת האי-נוחות.

והכי חשוב: תנו לחבר'ה האלה להשתחרר החוצה. כן, גם אם זה מביך, כדאי מאוד לשחרר את הגזים. אתר החדשות Huffington Post מדווח, כי מחקר שנעשה בשנת 2013 באוניברסיטת קופנהגן, גילה כי איפוק יגרום לתחושת חוסר נוחות, כאב ונפיחות-יתר. ואם מתמידים בהרגל האיפוק לאורך זמן רב, כחלק מאורח חיים, אתם אף עלולים במקרים מסוימים ללקות דיברטיקולוזיס (סעיפות), מחלת מעי דלקתית שבה מתהווים "כיסים" בדפנות המעי הגס.

בקיצור, שחררו, תנו לגזים שלכם להתעופף איתכם בטיסה, והכל יהיה בסדר.