וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז בבית הספר: לחזור אל ספסל הלימודים של פעם

28.8.2014 / 17:18

בבית עתיק ביפו מחזיק גיל פנטו, אספן נוסטלגיה, מאות פריטים מארץ ישראל של פעם. לכבוד פתיחת הלימודים, הוא הוציא מהבוידעם את התלבושת האחידה, הקלמר מעץ והמחברות העתיקות ויצר תערוכה שכולה זכרונות ילדות (לא) נשכחת

צלם: דייב צלם סטילס: זיו ריינשטיין עורך: רן צימט

בתעודת הגמר של הילדה מלכה שולר מכיתה ד', שנת 1937, נכתב: "מפגרת בתנ"ך ובמולדת". "אם כיום היתה מורה מעיזה לכתוב זאת, היא כנראה היתה מוצאת עצמה מחוץ לכתלי בית הספר", אומר גיל פנטו, אספן שמחזיק עשרות פרטים נוסטלגיים של בית הספר של אז, ויצר מהם תערוכה חדשה.

התמימות והפשטות של פעם, היא זו שקוסמת לפנטו לאסוף את זיכרונות הילדות שלנו מזה 20 שנים והוא שומר אותם בדירתו היפואית, שהפכה מוזיאון פרטי לנוסטלגיה של ארץ ישראל. לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, הוא חושף לראשונה את אוסף בית הספר שלו משנות ה-70-40 בתצוגה "חוזרים לבית הספר של פעם".


עוד סיורים מיוחדים בוואלה! תיירות:
ליפתא: מעיין מיסתורי שמספק הפתעה בכל ביקור
קרני חיטין: טיול אל הקרב הגורלי של ארץ ישראל
פתח תקווה הסודית: טיול עירני בעיר מנומנמת


בתצוגה תוכלו למצוא את כל הדברים שיחזירו אתכם לתלמידים שפעם הייתם: תיקי בית הספר, התלבושת האחידה של "אתא", הספרים עם הכריכה בעלת הריח העתיק, חוברות העבודה לחופשת הקיץ, המחברות שעליהן צוירו כללי התנהגות (כמו סגירת ברז דולף, זריקת אשפה לסל - וחסל) ועוד הרבה הפתעות מספסל הלימודים של פעם (כולל ספסל כזה מעץ עתיק).

בית ספר של פעם תלמידים פריטים נוסטלגיים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ספסל עץ, מחברותועזרי כתיבה. שולחן הלימודים של אז/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
בית ספר של פעם תלמידים פריטים נוסטלגיים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הריח עדיין קיים. חשבוניה ושלל חוברות עבודה ישנות שפנטו שומר/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
בית ספר של פעם תלמידים פריטים נוסטלגיים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פנטו בביתו עם תלבושת אחידה שיצר מפעל "אתא" הישן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

שעורי בית

את הפריטים הישנים מחפש בפנטו בשוקי פשפשים וחנויות ישנות. "יש כבר מוכרים שמכירים אותי ואת השיגעון שלי וכשהם משיגים פריט ישן הם כבר פונים אלי", מסביר פנטו כיצד הוא משיג את השלל הנוסטלגי.

"התערוכה היא אוסף זכרונות שלי מבית הספר היסודי 'וייצמן' שברחובות", הוא מוסיף, "אוסף זיכרונות מהמורות מפעם שהיו לי: יונה, תמר ושולמית". הקלמר עץ, המחברת וחצי, המחברות עם העטיפה האחורית של המלל החינוכי שכתוב בהן ועוד - הם רק כמה דוגמאות שמחזירות אותי אל התלמיד שהייתי פעם".

ואכן, בביתו של פנטו, שגר בעצמו בבית מידות עתיק מהתקופה העות'מנית, ישנם פריטים רבים משולחנו של תלמיד הכיתה, המגוללים את הערכים ואורחות החיים של אז. למשל, כרזה של מערכת שעות ישנה שעליה מצוירות הוראות ניקיון, המחנכות ילדים לשמירת תברואה: "מקום הפסולת בפח ולא במדרכה" "כסה פח האשפה - מנע מזון מחולדות ומזבובים".

דוגמה נוספת נמצאת בספר של כיתה א' בהוצאת דביר, 1964, ובו נכתב: "הילד אליפלט בא אל החייט ועמד בדלת. ראה חייט תופר בגדים. במספרים גזיר-גזור! בחוט ומחט-תפיר תפור!". וגם חוברות הצביעה לחופש מעוטרות בתלמידים עמלים על לימוד תווים, קריאת תנ"ך, או נוער שחוסך את דמי הכיס שלו בקופה המיועדת לכך. ערכים (שלצערי) פחות משתלבים עם האייפון, הבזבזנות והזנחת הסביבה של היום.

החלל הנוסטלגי שבו מתקיימת התערוכה עונה לשם Made in Eretz Israel ובו, מעבר לתערוכות, מתקיימים גם אירועים סגורים, כמו ימי הולדת וישיבות הנהלה. אז בין בגרות להתבגרות, למה שלא תקחו לכם הפסקה ותצאו למסע במנהרת הזמן אל בית הספר הישן והטוב. מי יודע, אולי תפגשו בתלמיד שפעם הייתם?!

מודיעין שלום
שעות פתיחה: בימי שבת בין השעות 13:00-11:00. באמצע שבוע - גמישות מבחינת השעות, בתיאום מראש.
מחיר: סיור בלבד- 20 שקלים לאדם. סיור, הרצאה, קפה ועוגה - 50 שקלים לאדם.
כתובת: רחוב שבטי ישראל 25, יפו.
טלפון: 054-4510345.
פרטים נוספים: בדף הפייסבוק של Made in Eretz Israel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully