העיר רוביני, איסטריה, קרואטיה. ShutterStock
העיר רוביני, איסטריה, קרואטיה/ShutterStock

סרט אחד שווה אלפי מילים: 7 סרטים שחייבים לראות על אזור הבלקן

וואלה! תיירות בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 5.4.2022 / 12:55

אזור הבלקן חווה מלחמות וטלטלות עזות, ולצידן הוא מציג גם היסטוריה עשירה, תרבויות שונות והמון נקודות עניין. רגע לפני הביקור שלכם באזור - הנה כמה יצירות קולנועיות שפשוט אסור לפספס

העיירה בודבה מונטנגרו. ShutterStock
אזור מרהיב, רווי בהיסטוריה, סיפורים, נופים ומלחמות/ShutterStock

אזור הבלקן הוא אחד המיוחדים שתמצאו, באירופה ובעולם כולו. עשרות שנים של תהפוכות ומלחמות עקובות מדם, דתות ותרבויות שונות, היסטוריה עשירה ועתיקת יומין, נופים מרהיבים, הרים, אגמים ועוד ועוד, הופכים את הבלקן לחוויה שפשוט אסור לפספס.

וכיוון שיש כל כך הרבה מה לראות וללמוד בביקור במקום, יש לנו שתי הצעות: הראשונה - סעו עם טיול מאורגן, ומדריך מיומן, שמכיר את השטח ואת הסיפורים הטובים ביותר, כזה שיידע להוביל אתכם מנקודה לנקודה באופן חווייתי. השנייה - קחו לכם כמה לילות וצפו בסרטים הבאים, שנעשו כולם על האזור ומציגים את העבר וההווה של הבלקן באופן מרתק ומזוויות שונות, כאלו החושפות את מגוון העמים והאנשים החיים בבלקן.

טיול מאורגן עם פגסוס למונטנגרו, בוסניה, דוברובניק (קרואטיה)

פגשתי בצוענים מאושרים (1967)

הצוענים הם אחת הקבוצות האתניות הגדולות ביותר באזור הבלקן, כאשר על פי ההערכות מספרם עומד כיום על למעלה מ-600 אלף גברים ונשים. הם מתאפיינים בתרבות וסגנון חיים ייחודי וריתקו את אנשי התרבות באזור במשך עשרות שנים, בעיקר אחרי שהנאצים השמידו מאות אלפים מהם במלחמת העולם השנייה, במה שנקרא "פוראימוס". הסרט המופתי של אלכסנדר פטרוביץ', המציג את הדרמה המשפחתית העגומה של בורה, הוא אחד המוצלחים ביותר במסגרת מה שכונה "הגל השחור של הקולנוע היוגוסלבי", תקופה שהתאפיינה ביצירות עם הומור שחור וביקורת על המשטר. הוא זכה בפרס השופטים בפסטיבל קאן היוקרתי ואף היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר.

מתחת לפני השטח (1995)

אי אפשר לדבר על הקולנוע של הבלקן מבלי להזכיר את אמיר קוסטוריצה, היוצר המפורסם ביותר כנראה של הדור הנוכחי, שאף הגיע עם ההרכב המוזיקלי שלו למספר הופעות בישראל לאורך השנים. לקוסטוריצה יש שני סרטים ברשימה הזו (והיו בקלות יכולים להיות עוד כמה, אבל ניסינו להתמקד) והראשון מתוכם, "מתחת לפני השטח", זכה בפרס דקל הזהב. הוא משרטט את ההיסטוריה הסוערת של האזור, דרך מלחמת העולם השנייה, אל המלחמה הקרה ועד למלחמות יוגוסלביה, בעזרת סיפורם של שני חברים שעוברים יחד את התלאות השונות. אם אורכו של הסרט (170 דקות) הוא קצת יותר מדי עבורכם, תשמחו לדעת שהוא יצא גם כמיני-סדרה של חמישה פרקים.

ברוכים הבאים לסראייבו (1997)

ב-1992 העיתונאי הבריטי מייקל ניקולסון סיקר מקרוב את מלחמות יוגוסלביה, שהחלו לצבור תאוצה. כשנתיים לאחר מכן הוא פרסם בעקבות הזוועות להן נחשף את הספר המצליח "סיפורה של נטאשה", המספר על ילדה שאימץ, לאחר שזו התייתמה בעקבות הקרבות ועל הקשיים שצלח עד שהביא אותה לביתו באנגליה. ב-1997 הספר הפך לסרט (תחת שם מעט מזמין יותר), בכיכובם של סטיבן דיליין, וודי הארלסון ומריסה טומיי. מדובר בחוויה מטלטלת, שמציגה מבט חיצוני על האירועים ומוליכה את הצופים בדרך העקובה מדם שחווה הבלקן.

חתול שחור, חתול לבן (1998)

חזרה לקוסטוריצה, שלקראת סיומה של המלחמה וההתפרקות הסופית של יוגוסלביה הגדולה, ביים את הקומדיה השחורה/סרט פשע, שהפכה לסרט המזוהה ביותר עמו ואולי עם הבלקן בכלל. היוצר שוב מציג במרכז העלילה גבר צועני, שהכל משתבש לו, כפי שהכל השתבש במדינה בה גדל וחי קוסטוריצה. כל תכנית נתקלת כמעט מיד בבעיה חדשה, וכל פתרון מוביל לצרה נוספת, עד הסוף המפתיע. מדובר בסרט שמצד אחד מציג עולם חלומי וחולמני, ומנגד גם את המציאות הכואבת והעניק לקוסטוריצה את פרס הבימוי בפסטיבל ונציה. או אם לסכם במשפט אחד: אם יש לכם זמן רק לסרט אחד מכל הרשימה הזו - תצפו ב"חתול שחור, חתול לבן".

שטח הפקר (2001)

רבים וטובים ניסו, אבל רק סרט אחד הביא לאזור הבלקן עד היום את פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. היצירה המבריקה של דאניס טאנוביץ' הבוסני, שגברה בין היתר על "אמלי" האהוב, מציגה את האבסורד של מלחמת האחים שהתחוללה בבלקן, כאשר שני חיילים, משני עברי המתרס, מוצאים עצמם בבוקר שלאחר הקרב כשהם תקועים זה לצד זה ב"שטח ההפקר", בין קווי המלחמה. כאשר חייל שלישי מתעורר ומגלה שתחתיו נמצא מוקש פעיל, כל העסק הופך למורכב יותר והעניינים מסתבכים במיוחד כאשר אנשי האו"ם והתקשורת מגיעים למקום. הסאטירה האכזרית הזו שולחת את חציה לכל כיוון: קרואטים, סרבים, בוסנים, ואנשי העולם כולו, ששיקרו ולא עשו מספיק כדי למנוע את מה שהתחולל באזור.

פעם אחים (2010)

במסגרת סרטי "30 על 30" הדוקומנטריים של ESPN יצאה גם היצירה המעניינת הזו, במרכזה עומד סיפורם של ולאדה דיבאץ' ודראז'ן פטרוביץ' המנוח, שניים מגדולי הכדורסלנים בתולדות יוגוסלביה, שהחלו את דרכם כחברים קרובים ועברו יחד לשחק ב-NBA, עד שהמלחמה הפרידה ביניהם בעקבות אירוע דרמטי במיוחד. פטרוביץ' מצא את מותו בתאונת דרכים בגיל 28 בלבד ובסרט, דיבאץ' הסרבי חוזר למולדתו ואף מגיע לראשונה לקרואטיה אחרי עשרות שנים, כדי להתמודד עם העבר - האישי והלאומי.

לאן את הולכת, אאידה (2021)

בוסניה כמעט זכתה באוסקר השני שלה בטקס האחרון שנערך, אולם "לאן את הולכת, אאידה" של הבמאית יסמילה ז'בניץ' הפסיד ממש על קו הגמר ל"עוד סיבוב" הדני. הוא מתרחש ביולי 1995 ומביא את הסיפור המזעזע של טבח סרברניצה. הגיבורה עובדת כמתורגמנית עבור כוחות האו"ם, אך לאחר שאלו לא מצליחים למנוע את הפלישה הסרבית לעיר, היא מנסה להציל את משפחתה מן הטבח, במסגרתו נרצחו כ-8,000 מהגברים הבוסנים שחיו בעיר. מדובר בסרט אכזרי ולא קל לצפייה, אבל כזה שמציג את כל האמת מול הפנים ויעזור לכם להכיר טוב יותר ולהבין לעומק את הכוחות השונים שפעלו ועדיין קיימים בבלקן.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

הכתבה בחסות פגסוס טיולים מאורגנים https://www.pegasusisrael.co.il

וואלה! תיירות בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully