מערת חלילים, נחל חלילים. איל שפירא, איל שפירא
מערת חלילים, נחל חלילים/איל שפירא, איל שפירא

מי משוגע לטייל בקיץ? אתם!

13.8.2019 / 8:00

חם לכם? אם תעזו לצאת מהמזגן, תגלו שגם בקיץ אפשר למצוא מסלולי טיול קלילים, קצרצרים ונעימים לכל המשפחה. קבלו 5 הצעות לטיולים בחורש אפלולי, לצד נחל זורם ואפילו במדבר

יש את אלו שמטיילים רק באביב (כי נעים, כי פורח), יש את חובבי החורף (כי שונאים להזיע) ויש גם את הטיפוסים הנוגים שמשוטטים בטבע בשלכת הסתווית. אבל מי משוגע לטייל בקיץ, במקום שהעיקר בו הוא הטבע ולאו דווקא מפל, בריכה או ים?

אז זהו. שאתם.

תכלס, אם תחפשו היטב, תגלו שגם בימי הקיץ אפשר וכיף לטייל. במיוחד עם ילדים קטנים. החוכמה היא למצוא את המסלול הכי קצר, הכי קל והכי מוצל - ועם הכי הרבה פינות מנוחה יפות על הדרך.

נחל תנינים. איל שפירא, איל שפירא
גם בימי הקיץ כיף לטייל, במיוחד עם ילדים קטנים. נחל תנינים/איל שפירא, איל שפירא

נחל תנינים: גרסת השמורה

נחל תנינים נובע ברמות מנשה ונשפך לים צפונית ליישוב ג'סר א-זרקא. בדרכו הוא מייצר לא מעט פינות חמד וגם אתרי טבילה זעירים וחמודים. אבל אם אתם מחפשים לצדו מסלול מעגלי הגדוש בתוכן ובנקודות עניין, מומלץ לכם לעשות זאת בשמורת הטבע נחל תנינים.

השמורה הקטנה והיפה ממוקמת לא הרחק מהשפך אל הים, והמסלולים בה קצרים וקלילים להפליא. נכון, אין הרבה צל, ולכן מומלץ להגיע מוקדם בבוקר.

והצ'ופר הגדול: אם תגיעו עם ילדים קטנים, הם יוכלו לצעוד בתוך אמת מים קדומה, שמימיה רדודים, הנמתחת לאורך של כמה מאות מטרים. בקיצור, רגע לאחר שתשמעו מהם את המילים "חם לי", הם לפתע יגלו את המים - ולא ירצו לצאת מהם.

זהו כידוע נחל איתן, שלגדותיו עולם חי וצומח עשיר, כמו גם רמזים בולטים מימי קדם - מטחנות קמח מהתקופה הביזנטית ועד הסכר הרומאי הקדום, שממדיו מפתיעים בגודלם, והיה חלק ממפעל המים שנועד לספק את צרכיה של קיסריה. מומלץ לחקור מקרוב את מתקן הוויסות הקדום של הסכר. בכל מקרה, בכניסה מקבלים דפדפת מידע, ומומלץ לצעוד בעקבות "מסלול הסכר".

אל תוותרו: אם לא חם מדי, המשיכו לכיוון שפך הנחל הים, וגלו פינות טבע נסתרות ויפות.

הגעה: מכביש 4 (תל אביב-חיפה הישן) אל בית חנניה, חולפים בגשר מעל כביש החוף, ומשם לפי השילוט. הכניסה בתשלום (22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד). אורך המסלול: כ-2.5 ק"מ.

נחל תנינים. איל שפירא, איל שפירא
מומלץ להגיע מוקדם בבוקר. נחל תנינים/איל שפירא, איל שפירא

שביל נורמן: פנטזיה בחורש אפלולי

ישנם מקומות שנחרתים בזיכרון למשך שנים ארוכות. לאו דווקא בזכות הנוף שבהם הם נטועים, אלא בעיקר בשל האנרגיה הטובה שאופפת אותם. אחד מהם הוא "שביל נורמן" בגליל המערבי. כאן, על גבעה רמה ליד היישוב כפר ורדים, בלב חורש גלילי טיפוסי (ומוצל!), עובר שביל שכל-כולו רמיזות מעולם הפנטזיה שהותיר בו נורמן, אמן מקומי שלקח את הגבעה תחת חסותו והטמיע בה פינות מיוחדות.

כך למשל, "הבית של שלגיה", שהוא בסך הכל סלע גדול, אבל עם נוכחות מרשימה. דוגמה אחרת היא "הבית של מיץ פטל" - מעין מערה נמוכה שעשויה מענפים שנשזרו יחדיו. בראש הגבעה ישנן גם בקתות בסגנון אפריקאי, עשויות מענפים יבשים, שנטמעות היטב בחורש הצפוף. מיוחד בהחלט. הילדים יזכרו לכם את הטיול הזה לעוד הרבה מאוד זמן.

אל תוותרו: טפסו לתצפיות נוף פנורמיות מראש הגבעה שבה אתם מטיילים.

הגעה: מחנים בחניון קטן לצד כביש 854, כ-300 מטרים דרומית לכפר ורדים. מכאן לפי השילוט. שביל נורמן מסומן בסימון צהוב ייחודי. אורך המסלול: כקילומטר.

שביל נורמן. איל שפירא, איל שפירא
מהמקומות שנחרתים בזיכרון. שביל נורמן/איל שפירא, איל שפירא

נחל חלילים: המערה הסודית

לשבת במרפסת תצפית טבעית, גבוה מעל הוואדי, כאשר מאחוריכם מתפתל מבוך נהדר של מחילות בצורות שונות. זו החוויה שתקבלו בשיא הטיול הקצר הזה, שאמנם אינו מעגלי - אך מפאת אורכו הצנוע, יתאים לדילוג הלוך-ושוב.

נחל חלילים, הנושק למבשרת ירושלים, הוא נחל קצר ואכזב שמצוקים עוטפים את חלקו העיקרי. בדרככם אל המערה שבו, תחלפו לצד שרידים קדומים כטרסות חקלאיות ומתקנים חקלאיים כגתות ובורות מים.

בתוך זמן קצר הופך הוואדי לעמוק, וכעת יש לצעוד בגדתו הימנית (הדרומית), כדי להגיע למערת חלילים, הצצה גבוה מעל הנחל (שימו לב שלא להתבלבל, כי גם בגדה הצפונית מצויות מערות, אך הגישה אליהן אסורה ומסוכנת).

כעת הגעתם אל המערה - מערכת של חללים, מחילות, מעברים ומבוכים סלעיים שילדים יוקסמו ממנה. אלו נוצרו בזכות תהליך קרסטי ממושך, שבו יצרו מי גשמים חללים בעומק שכבות הגיר.

אחרי שעה ארוכה במערה, אפשר לחזור לרכב באותה הדרך, או להמשיך לצעוד במורד הנחל לכיוון גן לאומי עינות תלם, שבו שרידי מבנים ובוסתנים יפים.

אל תוותרו: הלכתם על עינות תלם? במקום הוקם מגרש משחקים שכולו עשוי ממה שנמצא בטבע. כיף גדול.

הגעה: מכביש מספר 1 (תל אביב-ירושלים) עולים במחלף הראל ומשם ממשיכים לחלקה הצפוני של מבשרת ירושלים. לאחר שעוברים את קניון הראל, מגיעים לרחוב השלום ומחנים מול מגרש כדורסל. זו נקודת ההתחלה והסיום. אורך המסלול: כקילומטר וחצי לכל כיוון.

מערת חלילים, נחל חלילים. איל שפירא, איל שפירא
ילדים יוקסמו ממנה. מערת חלילים/איל שפירא, איל שפירא

עין בוקק: קטן ומתוק לים ים המלח

מספר מעיינות מרשימים נובעים לצד ים המלח, ומציעים מסלולי טיול מומלצים, אם כי לא תמיד קצרים (המסלול המלא בנחל דוד, נחל ערוגות ועוד). אם אתם בעניין של דילוג קיצי קצרצר, נסו את עין בוקק. כאן, חוץ ממים טובים, יש גם צמחייה ירוקה ושרידים מתקופות היסטוריות שונות. והכל - בטיול שנמשך פחות משעתיים.

אז נכון, בספרי טיולים רבים לא יספרו לכם שהמסלול מתאים גם לקיץ, אלא בעיקר לחורף ולאביב, אבל אם תגיעו מוקדם (או מאוחר), ביום לא חם מדי - תרוויחו חוויה מצוינת בלב המדבר. כל זאת, בזכות נווה המדבר הקטן שיוצרת נביעת המים של עין בוקק.

מרחבת החנייה צועדים מערבה, עם סימון שבילים שחור, עד שמגיעים אל המים הטובים - וגם אל כמה מפלוני יפים ונקודות שכשוך. בשיא הקיץ, אתם לא זקוקים לשום דבר אחר.

אל תוותרו: מגיעים או חוזרים דרך ערד? עצרו לתצפית מרשימה על מצד זוהר, הנערכת מכביש 31 ומציגה לראווה חלקים מבקעת ים המלח.

הגעה: מחנים ברחבת בתי המלון של אזור עין בוקק , ועוברים את כביש 90, לכיוון מערב, לפי השילוט למסלול. לאחרונה הוכשר בשוליים המערביים של הכביש חניון רכב חדש. אורך המסלול: כ-3 ק"מ.

עין בוקק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
חוויה מצוינת בלב המדבר. עין בוקק/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

פארק הסלעים בכיסרא: יצירה טבעית

בפארק הסלעים של כיסרא שבגליל, לצד שמורת טבע הר סנה, התרחשו במשך עידן ועידנים תהליכים גיאולוגיים מרתקים שנדמים כיצירות מפוסלות. לצדם הוכשרו שבילי טיול קלילים - ובעיקר מוצלים.

לאחר שמחנים את הרכב, מומלץ לצעוד בעקבות השביל המסומן בשחור - הוא יוביל אתכם לצד טרשונים - עמודי סלע המגיחים מלב מישורי אבן הגיר. תהליכי המסה קדומים שהתרחשו בסדקיהם יצרו תעלות עמוקות, והתוצאה היא סלעי ענק המופיעים בצורות שונות ומשונות. כאשר תגיעו, תבינו גם מדוע "שביל הממותות" זהה לשמו.

בנוסף לו, מצויים כאן שלושה שבילים נוספים: שביל היערון, שביל הר סנה ושביל הקטלב. הם מתערבבים זה בזה, ולא צריך להקפיד יותר מדי על הניווט. לאיבוד לא תלכו כן. ואם כן - מה טוב.

אל תוותרו: המוזיאון הפתוח בגן התעשייה תפן, ובו אוסף מכוניות קלאסיות, גן פסלים, מוזיאון תעשייתי, גלריית אמנות ועוד.

הגעה: מכביש 854 פונים מזרחה לכיסרא ונוסעים לפי השילוט. מחנים לצד השלט שמכריז על הכניסה לפארק. אורך המסלול: כ-2 ק"מ.

פארק הסלעים כיסרא. איל שפירא, איל שפירא
שבילי טיול קלילים ומוצלים. פארק הסלעים בכיסרא/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully