נהר הדנובה בעיירה דורנשטיין באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נהר הדנובה בעיירה דורנשטיין באוסטריה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

לרכוב את האביב באירופה

23.5.2019 / 11:00

כרמים ירוקים, פריחת המשמש הוורודה ומבשלות בירה שמכריחות אותך לעצור להפסקה - טרנד חופשות האופניים זולג מעבר לגבולות הארץ, ובמיוחד לעמק ואכאו באוסטריה, הנחשב למסלול הרכיבה הקל והיפה באירופה

אפילו הגשם שירד בשבועות האחרונים על העיר מלק (Melk), השוכנת על גדת נהר הדנובה האוסטרית, לא הפריע לאוטו, גרמני בן 82 מקלן שבגרמניה, להמשיך במסעו על אופניים ממקורות הדנובה באזור היער לשחור אל וינה. טיול הדיווש שלו ימשך 12 ימים, ומד הקילומטראז' שלו מראה שכבר עבר דרך לא קצרה. "בסוף המסע בווינה, תחכה לי אשתי - שם נחגוג את יום הולדתי", הוא מספר בהתרגשות.

אבל אוטו הוא רק אחד מתוך אלפים שרוכבים באביב לאורך הדנובה, במקטע בן 330 הק"מ שבין פסאו (Passau) שבגרמניה לווינה האוסטרית, ובעיקר בחלק היפה ביותר שלו - עמק ואכאו (Wachau) - העובר בין שתי הנקודות. העמק, שנמתח לאורך 40 ק"מ ממלק לעיר קרמס (Krems), הוא אזור שטובל כולו בשטחים ושטיחים בלתי נגמרים של צבעים, שדות וכרמים, שבתקופה זו מקבלים עלווה ירוקה ופריחת עצים עזה שמלווה את הרוכב ועיניו שאינן יודעות שובע מהנוף.

חופשה וטיול אופניים לאורך נהר הדנובה באוסטריה/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: נועה לוי

נהר אחד, עשר מדינות

לאורך 2,860 ק"מ זורם הדנובה (הנהר השני באורכו באירופה אחרי הוולגה), כשבדרך הוא "עובר" בשטחן של עשר מדינות אירופיות - גרמניה, אוסטריה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה, סרביה, בולגריה, מולדובה, אוקראינה ונשפך לים השחור ברומניה. לצד הנהר, שזורם בכיוון דרום-מזרח, הוקמו ערי-בירה וערים מרכזיות אחרות לאורך ההיסטוריה - מווינה, דרך בודפשט ועד בלגרד ואחרות. הארכיטקטורה הימי-ביניימית, האביב שנמשך גם בחודשי הקיץ לצד הכרמים המוריקים, הכנסיות הקטנות בראש כפר מנוקד בבתים עתיקים והתחנות להפסקה בדמות קונדטוריה או מסבאה שבה מגישים בירה מהחבית - כל אלו ועוד הפכו את המסלול לאטרקטיבי עבור אלפי תיירי האופניים, חובבנים כמקצוענים, שמגיעים בכל שנה לאחד מאזורי הדיווש לאורך הנהר.

וחופשת רכיבה עדיין אינה בטופ ליסט של התייר הישראלי, אבל הטרנד שכבר הפך מוכר בעולם, ובמיוחד באירופה, מתחיל לחלחל אט-אט גם אלינו. ובתוך כך, תמצאו יותר ויותר סוכנויות נסיעות בארץ שמשווקות טיולי רכיבה של שבוע ימים, שלאו דווקא פונות לקהל המקצועי. הרכיבה על אופניים בארץ הפכה לבילוי משפחתי שעושים ביחד, בסופי שבוע, במירוצים שהפכו לאירוע חברתי - ומכאן, הדרך להפוך את האטרקציה הפעילה לחופשה - היתה קלה.

עונת הרכיבה מתחילה באפריל ונמשכת עד סוף אוקטובר. כחצי שנה של רכיבה בתוואי הפופולרי, כשבשיא העונה (סביב הקיץ) תוכלו למצוא בין פסאו לווינה גם 300 רוכבים ביום ובסך הכל כ-40 אלף בשנה, לפי הערכות.

טיול אופניים לאורך הדנובה עמק ואכאו אוסטריה/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: נועה לוי
טיול אופניים לאורך הדנובה עמק ואכאו באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בעמק יפה בין כרמים ושדות. עמק ואכאו/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בכל יום מלון אחר

הקונספט די פשוט ונוח: אתם טסים לאירופה לאחד ממסלולי הרכיבה המוכרים, כשהמסלול הקלאסי והמוכר ביותר הוא זה שלאורך הדנובה, שם אתם מקבלים את זוג האופניים שהזמנתם מראש (כן, אפשר גם חשמליים), ערכת של מפות הערים שתעברו בהן, מספרי חירום, דף עם מקומות הלינה והמלונות שיחכו לכם בסוף כל יום ו... פשוט תתחילו לדווש. המזוודות נאספות בכל בוקר על ידי נהג מהחברה, שגם משכירה לכם את האופניים, והן ייחכו לכם בכל יום במלון בעיר שאליה אתם אמורים להגיע. פשוט לוקחים מה שצריך ליום הרכיבה שלפניכם, שמים קצת צידה לדרך, נשנושים ואיזה מעיל רוח במקרה שמתקרר - ואורזים את המזוודה ומניחים בלובי. עכשיו תרכבו לפי השילוט בנתיב הייעודי לרכיבה. הנוף כבר מחכה לכם מסביב.

אז את כל הלוגיסטיקה הזו, כולל טיסות, 6 לילות במלונות לפי המסלול, השכרת אופניים וציוד, כולל ערכת מפות, יעשו עבורכם חברות הנסיעות, כשאחת מהן היא אשת טורס במחיר של החל מ-1,099 אירו לרוכב. "תיירות האופניים היא מהתחומים הצומחים ביותר בתיירות הישראלית לחו"ל בשנתיים האחרונות, ואנו צופים התחזקות נוספת בשנים הקרובות", אומרת סמנכ"לית השיווק באשת טורס, שירלי כהן עורקבי, שמסבירה שהסיבה המרכזית לביקוש היא שטיולי האופניים הפכו לנגישים מאוד במגוון היעדים, במחיר, ובהתאמה לכל רוכב.

טיול אופניים לאורך הדנובה באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
השילוט לרוכבים ברור ונגיש, רק תעקבו אחריו/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

האספלט האוסטרי: "טוב יותר מאיילון שלנו"

אחת החברות שמתמחות בהשכרת אופניים וכל הציוד לרכיבה שכזו לאורך הדנובה, היא "אוסטריה רדריסן" (Austria Radreisen) שהיתה הראשונה שהחלה להוציא טיולי אופניים באזור לפני כ-35 שנים. ולפי המסורת הגרמנית-אוסטרית, הכל מתוקתק וחלק כשזה מגיע גם לקבלת האופניים, שהם אופני עיר אומנם, אבל עם יכולת דיווש של אופני שטח. האופניים מגיעים עם הילוכים שעוברים מקשה לקל כמו חמאה, עם צמיגים שמותאמים בדיוק לאספלט האוסטרי, שכמו שאמר אחד הרוכבים "טוב יותר מאיילון שלנו". בנוסף, יציידו אתכם בערכת פנצ'ר, משאבה קטנה ורשימה של חנויות תיקון לאורך הדרך. לאופניים גם מנעול בילט-אין, למרות שתרגישו הכי בטוח שיש.

טיול אופניים בעיר מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בכל יום שמים כמה דברים בתיקי הצד, ויוצאים לדווש מהמלון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הפנינה היפה ביותר במסלול

וכשאתם מוכנים, זה הזמן לפתוח מפה ולהתחיל לדווש. אז עמק ואכאו הוא באמת הפנינה היפה ביותר במסלול, שהוא כולו מישורי ונוח לרכיבה. בעיר מלק (Melk) שבה מתחיל העמק (או נגמר, תלוי מאיפה מתחילים), חובה לבקר במנזר מלק המרהיב של הזרם הבנדיקטיני, שניבט מכל עבר (בתשלום של 12 אירו). מדובר בקומפלקס ענק וצהוב שהחל את דרכו במאה ה-11, אולם הבנייה בסגנון הבארוק כיום היא מתחילת המאה ה-18. חובת ביקור בספרייה המדהימה במתחם, הכוללת אוסף מדהים של ספרים מימי הביניים, כמו גם בכנסייה המעוטרת בציורי קיר של מלאכים ושאר פרטים מוזהבים.

מנזר מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אחת האטרקציות המעניינות בדרך. מנזר מלק באוסטריה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

המשמש האוסטרי - המלך של העמק

עיירה מתוקה נוספת שתעברו בה במסלול הרכיבה שלכם (מס' 6) וכדאי לעצור בה, היא דורנשטיין (Dürnstein), שקיבלה את שמה הודות למבצר הבנוי כולו מאבן שבהר מעל הדנובה, שבו לפי האגדה נכלא המלך ריצ'רד לב הארי לאחר שובו ממסע הצלב השלישי בארץ ישראל. בתים קטנים בצבעי פסטל מעטרים את הרחוב הראשי הקטן שבה, כמו גם נוף נהדר המשקיף על הדנובה מהגובה שבו נמצאת העייירה - כ-200 מטרים מעל פני הים.

בדורנשטיין תוכלו להתענג על מבחר ממתקים, ריבות, ליקרים וגלידות שכולם מיוצרים מהפרי המקומי של עמק ואכאו - המשמש. בכל אביב זוכרים המטיילים באזור ליהנות מפריחתם הלבנה-ורודה של כ-100 אלף עצי משמש בעמק. כה פופולרי המשמש, עד שבכל שנה מתקיים בקיץ (עונת הקטיף) פסטיבל המשמש (Spitzer Marillenkirtag, השנה ב21-19 ביולי 2019).

ליקר משמש בעיירה דורנשטיין באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
המשמש הוא המלך של ואכאו. ליקרים מהפרי הכתום בדורנשטיין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נהר הדנובה בעיירה דורנשטיין באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נהר הדנובה בעיירה דורנשטיין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

לאכול אפל שטרודל ולהוריד את הקלוריות בדיווש

עוד דיווש של כמה ק"מ מזרחה על הנתיב הקל של דרך מספר 6, יפגיש אתכם עם קרמס (Krems) - עיר של כ-25 אלף תושבים - שבה כיכר חביבה עם שוק של רוכלים המציעים ירקות ופירות טריים, חנויות קטנות ומדרחוב שבו כמה בתי קפה עם מתוקים רבים, ביניהם האפל שטרודל המפורסם עם גלידה בצד - קלוריות שתוכלו בהחלט להוריד בדיווש שלאחר מכן.

קונדיטוריה בעיירה קרמס באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קחו לכם שטרודל תפוחים, אתם ראויים לזה. קונדיטוריה בעיירה קרמס/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

פגישה עם אטילה ההוני

מקרמס יש כ-70 ק"מ של רכיבה לווינה. אבל עוד לפני תגיעו לעיר טולן (Tulln) - עיירה נחמדה שבה מרכז מסחרי קטן, אם תקף אתכם חשק לקנות משהו רציני אחרי ימים שבהם לא עשיתם שופינג משמעותי. המסלול לוקח את הרוכב דרך אנדרטה בצורת מזרקה שנמצאת ממש על גדת הדנובה, ובה נראית דמותו של אטילה ההוני פוגש את קרימהילדה (הידועה גם בשם גודרון במיתולוגיה הגרמנית), ומציע לה נישואים. לפי שירת הניבלונגים, הפגישה התקיימה בטולן, והאנדרטה לציון הסיפור המיתולוגי הוקמה ב-2005 לציון המאורע.

מכאן תוכלו להחליט אם לדווש יום נוסף לווינה או לעלות עם האופניים על רכבת ולנסוע כחצי שעה לעיר עצמה. וינה נהדרת, בכל עונה, וכדאי לשמור לפחות יום אחד לתיור בה, לפקוד איזה ספא טוב לשחרור הגוף וליהנות משופינג ברחוב מריה הילפר (Mariahilfer), או כל רחוב אחר שמעוטר באדריכלות המרהיבה שיש לבירת אוסטריה להציע.

אנדרטה של אטילה ההוני פוגש את קרימהילדה בעיר טולן באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עוד נקודה על הנהר. אטילה ההוני פוגש את קרימהילדה בעיר טולן/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
seperator

רק אתם והקצב שלכם

לא קל לרכוב כל יום עשרות קילומטרים, בטח למי שלא מורגל בזה. מתישהו הישבן כבר מתחיל לכאוב פה ושם (ולכן מומלץ להימתח כל יום לפני ואחרי הרכיבה), אבל היופי בחופשת רכיבה היא ששום דבר (כמעט) לא רודף אחריכם: לא קבוצה שדוחקת בכם, לא מדריך שחייבים לעמוד בלו"ז שלו - רק אתם והקצב שלכם. ואולי רק המלון שצריך להגיע אליו כל לילה. מעבר לכך, העובדה שאתם מטיילים, עוצרים, נחים, אוכלים, רואים ואפילו שורפים כמה קלוריות על הדרך - גורמת לחופשה שלכם להיות אחרת. דרך בהחלט מיוחדת לטיול. אז יאללה, למסלול!

*הכותב היה אורח חברת בוץ ואשת טורס.

העיר מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ספסלים יצירתיים בכיר של העייירה מלק/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיול אופניים לאורך הדנובה עמק ואכאו באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"טוסקנה" של אוסטריה. צבעונים לאורך הדנובה בעמק ואכאו/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיול אופניים לאורך הדנובה באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
פתאום הנתיב מסית אותך לרכיבה בתוך יער מוצל וקסום/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
העיר מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מבט מהמנזר אל העיר מלק. ב-2013 הנהר הציף אותה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נהר הדנובה בעיירה דורנשטיין באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קיבלה את שמה עקב המבצר שבנוי על ההר. העיירה דורנשטיין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיול אופניים לאורך הדנובה עמק ואכאו באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
המסלול עובר בין עיירות אוסטריות קטנות בצבעי פסטל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מנזר מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אם כבר שם, אל תפספסו את היופי הזה. הכנסייה בתוך מנזר מלק/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיול אופניים לאורך הדנובה מלק באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אוטו בן ה-82 במלק. מדווש לבד עד לפגישה עם אשתו בווינה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיול אופניים לאורך הדנובה באוסטריה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תופסים אתנחתא לצד הדנובה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully