הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הסחנה, גן לאומי גן השלושה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

החמישייה הסודית: מעיינות חמים בשיא החורף

21.1.2019 / 10:04

הנה ההזדמנות שלכם להוציא לחברים את העיניים עם סלפי מנצח: טבילה במעיין לוהט בטבע, כאשר מסביב הכל מעונן וגשום. מ"מעיין האהבה", דרך הבריכות ששופצו לאחרונה בטבריה ועד המעיין הרותח שיש לו אפילו קבוצה בפייסבוק - קבלו 5 הצעות לטבילות חורף חמימות בישראל

טיולי מעיינות עושים בקיץ.

ובכן, יש לכם את זה ביותר סטראוטיפי? אז נכון, ישראל אינה משופעת במעיינות חמים או גייזרים לוהטים כמו מקומות מסוימים בצפון אירופה או ביבשת אמריקה, אבל אם תחפשו היטב, תמצאו גם במרחב הצנוע שלנו נקודות שבהם השבר הסורי-אפריקאי מפנק אותנו בפרצי מים חמים שבוקעים מבטן כדור הארץ.

למעשה, התחושה של רביצה במעיין מהביל, תחת כיפת השמים, כאשר מסביב הכל מעונן, קודר ואפילו גשום - היא עילאית.

בטיולים מעין אלו, הדבר היחיד שעליכם לזכור הוא להביא מגבת טובה. כי היציאה מהמים החמים בתום הטבילה קשה מנשוא. אופציה אחרת היא פשוט להישאר במים עד שיגיע הקיץ... אז קבלו חמישה מקומות לטבילה חורפית חמימה באדיבות הטבע.

הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מקלחות, פינות פיקניק ובעיקר - העדרם של המוני בית ישראל בחורף. הסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

חמת טבריה: טבילה לצד הקדושה

אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים כציידי מעיינות חמים, זה המקום להתחיל איתו: קטן, מוסדר ולא מחייב. ו"לא מחייב" משמעו טבילת רגליים בלבד. זהו גם מקום להביא אליו ילדים קטנים, לטבילת חורף מבוקרת. מתחילים, כבר אמרנו.

מדובר בגן לאומי חמת טבריה, השוכן ממש מול הכנרת, בפאתי העיר. המקום מציג לראווה בית כנסת קדום, שבו רצפת פסיפס מרשימה להפליא, גדושה עיטורים ואיורים. אך בחורף, הסיבה הטובה ביותר להגיע היא בריכות המים הקטנות שברחבי הגן, שמתמלאות במי מעיינות לוהטים של כמעט 60 מעלות - ועל הדרך מעלות אדים אל השמים.

המים גדושים באשלגן, ברומיד וסולפט, ובימי קדם נודעו להם סגולות רפואיות. הבריכות עצמן רדודות (כמה עשרות ס"מ בלבד), אבל ילדים יכולים ממש לשחות בהן. בקטנה.

ועוד כדאי לדעת כי בריכות אלו זכו לאחרונה לשיפוץ והרחבה, כך שאם הייתם כאן בעבר, שווה לקפוץ שוב.

לטייל באזור: טיול לא מחייב ופיקניק מול הנוף ביער שוויץ, מעל טבריה.
הגעה: ליד הכניסה הדרומית לטבריה (ניתן להגיע ישירות מכביש 90, לפי השילוט). 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד.

מעיינות חמים גן לאומי חמת טבריה. זיו לוי,
הבריכות שופצו והורחבו לאחרונה. חמת טבריה/זיו לוי
מעיינות חמים גן לאומי חמת טבריה. זיו לוי,
הבריכות של חמת טבריה מתמלאות במי מעיינות לוהטים של כמעט 60 מעלות/זיו לוי

המעיין האסור: עין ג'ונס

בשורה התחתונה: אנחנו לא ממליצים להגיע למקומות שניצב לצדם שלט צבאי האומר "סכנת חיים! כל העובר מסתכן בנפשו!". עם זאת, השלט הזה לא מונע מהמוני ישראלים, שכבר גילו את הפנינה הזו, לגדוש את המקום, בעיקר בסופי שבוע חורפיים.

עין ג'ונס הוא הכינוי של נביעה חמה, במרחק כמה עשרות מטרים מחמת גדר - ובמרחק של מטרים ספורים מגדר המערכת, המפרידה בינינו לבין ירדן.

נביעה זו, העשירה בגופרית ובשאר מינרלים, פורצת אל שתי בריכות בטון נושנות, המצויות בשרידי מבנים מהתקופה העותמאנית. מבנה אחת הרוס ברובו, והשני נראה מעט מסודר יותר (יחסית). בזמן האחרון, בשל העובדה שרבים גילו את המקום - הגיעו גם המלכלכים, וכך קמה לה קהילת פייסבוק שחבריה מגיעים לכאן לטבול - וגם לנקות אחרי המלכלכים.

המים עצמם לוהטים, וקשה לשהות בהם יותר מדקות ספורות בכל טבילה. למרות ההזנחה, האווירה מעניינת, במיוחד בלילה, כאשר מגיעים לכאן טיפוסים סהרוריים, הפוצחים בשיחות נפש. ושוב, קחו בחשבון שהכניסה לאזור על אחריותכם. בנוסף, לעתים הצבא סוגר את הגישה לבריכות, ללא כל התרעה.

לטייל באזור: "שביל הבוסתנים", למרגלות מצפה שלום שבדרום רמת הגולן. המסלול קצר וקל, וכולל תצפיות נוף מהפנטות לעבר הכנרת.
הגעה: דרך כביש 98 העולה מאזור הכנרת לרמת הגולן. נוסעים לכיוון חמת גדר, ובאחד העיקולים החדים שיורדים למתחם, ממשיכים בדרך עפר שלצדה שלט צה"לי גדול שמסביר כי הגישה על אחריותכם. לאחר שמבחינים במוצב צבאי, ממשיכים עד שמגיעים לקבוצת מבנים שבהם מתחבאות שתי הבריכות.

מעיינות חמים עין ג'ונס. איל שפירא, איל שפירא
המים עצמם לוהטים. עין ג'ונס/איל שפירא, איל שפירא
מעיינות חמים עין ג'ונס. איל שפירא, איל שפירא
עין ג'ונס הפך פופולרי, והוא ראוי גם לטבילה לילית/איל שפירא, איל שפירא

גן לאומי גן השלושה: הצד הסודי של הסחנה

גן לאומי גן השלושה, המוכר יותר בשמו העממי "סחנה", הוא מרחב יפהפה, המשלב מים, מפלים, בריכות בגוון טורקיז מפתה, גשרוני אבן וטחנות קמח לכדי יצירה אחת נהדרת, המוקפת מדשאות מטופחות. עם זאת, בשבתות בקיץ קשה להכניס לכאן אצבע. הפתרון: מגיעים לטבול כאן בשיא החורף.

כי כפי שמרמז השם "סחנה" ("חמה", בעברית), המים כאן שומרים על טמפרטורה קבועה בכל ימות השנה: כ-28 מעלות. אז נכון, זה פחות מחום הגוף הטבעי שלכם, אבל זה הרבה יותר מהקור החורפי ששורר מחוץ למים. ויתרון נוסף: מדובר במקום מוסדר, שבו שירותים, מקלחות, פינות פיקניק ובעיקר - העדרם של המוני בית ישראל.

ובין טבילה לטבילה, כדאי לבקר באתר שחזור "חומה ומגדל", שאליו נוסף לאחרונה מיצג חדש ומרגש, וגם במוזיאון הארכיאולוגי הקטן שפועל לצדו. שני האתרים הללו ממוקמים בתוך שטח הגן הלאומי.

לטייל באזור: שביל בין הגשרים, בפאתי בית שאן, לצד נחל חרוד. מסלול קצר ויפה המתאים לכל המשפחה.
הגעה: לפי השילוט מכביש 669, בין בית שאן לצומת השיטה. 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד. טלפון 04-6586219.

הסחנה בחורף. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
המים כאן שומרים על טמפרטורה קבועה בכל ימות השנה. הסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
הסחנה, גן לאומי גן השלושה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
דווקא בחורף המקום די ריק. ילד חמוד אחרי טבילה בסחנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

עין קדם: התנור של ים המלח

ים המלח נראה במיטבו דווקא בחורף, ולא רק בגלל שמזג האוויר נסבל יותר, אלא בזכות העובדה שהאוויר עצמו צלול, ומספק תצפיות נוף נהדרות לכל עבר. והכל, ברוח השאנטי המאפיינת את המרחב כולו.

אחד המקומות שאתם חייבים לבקר בהם הוא עין קדם, המקום שבו השבר הסורי-אפריקאי מראה שהוא עדיין חי, בועט ולוהט. מדובר בנביעות חמות, שהטמפרטורה שלהן עשויה להשתנות, כך שחובה עליכם לבדוק את חום המים לפני שאתם טובלים באחת מהבריכות הטבעיות הללו.

רק תביאו עמכם בגדים להחלפה, כי מכאן תצאו עם שפע של בוץ (וגם עם ריח של גופרית). מומלץ גם להצטייד בהרבה מי שתייה, כי תחושת היובש תכה בכם די מהר.

שימו לב: המקום אינו מוסדר, והכניסה למים היא על אחריותכם. ובכל מקרה, אל תרדו מהשביל הראשי, בשל סכנת הבולענים.

לטייל באזור: נחל סלוודורה, מסלול לא ארוך המתאים למשפחות אוהבות לכת.
הגעה: על כביש 90, קילומטרים ספורים מצפון לעין גדי. מחנים בזהירות לצד שלט המפנה לנחל קדם, ויורדים לכיוון בריכות המים לצד החוף. ההליכה נמשכת כעשר דקות.

מעיינות חמים עין קדם בים המלח. אסף יגבס, מערכת וואלה! NEWS
נביעות חמות, שהטמפרטורה שלהן עשויה להשתנות. עין קדם בים המלח/מערכת וואלה! NEWS, אסף יגבס

עין פלוטית: פושר, בקטע טוב

בשונה מהנביעות החמות של עין קדם, דווקא כאן, בדרום ים המלח, מסתתרת נביעה פושרת, כזו שמתאימה הן לימי קיץ נעימים והן לימי חורף שמשיים. עין פלוטית (על שם בתו של לוט) ממלא בריכה קטנה, החבויה היטב בתוך מקבץ צפוף של עצי דקל. הבריכה כה קטנה, עד ששתי משפחות כבר ירגישו שצפוף פה. מצד שני, אם הגעתם ואתם לבדכם - מדובר בגן עדן אינטימי להפליא. לא בכדי, כינויו הנוסף הוא "מעיין האהבה".

לטייל באזור: נחל פרצים והר סדום. במרחק קצרצר והמעיין ישנו מסלול קצר וחמוד - "מערות עין תמר".
הגעה: מכביש 2499, קצת אחרי סימן הק"מ ה-5 מחפשים אחר השילוט. המעיין שוכן ממש לצד הכביש.

מעיין עין פלוטית. איל שפירא,
נביעה שמתאימה לימי קיץ נעימים והן לימי חורף שמשיים. עין פלוטית/איל שפירא
עין פלוטית. דר' אבישי טייכר (מתוך פיקיויקי),
גן עדן אינטימי להפליא/דר' אבישי טייכר (מתוך פיקיויקי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully