וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרנית כונני המחשב סיגייט יורדת ב-4% ביומה הראשון ב-NYSE

רן דוידוב

11.12.2002 / 23:21

אתמול התאכזבו המשקיעים לאחר שתימחרה את מנייתה במחיר הנמוך מן הטווח הקודם; חשש ממימוש החזקות של בעלי החברה ותחרות מחירים פרועה בשוק הכוננים מעיב על מנייתה



מניות חברת הטכנולוגיה סיגייט (סימול STX) נפלו עד 6.3% ביום המסחר הראשון של יצרנית כונני המחשב הגדולה בעולם, בשל החשש מתחרות המחירים הקשה בשוק בו היא פועלת. כעת מאבדת המניה 4% למחיר 11.52 דולר. מחזור המסחר במניה הוא הגבוה ביותר בבורסת NYSE.



חרף הצלחת הנפקתה של בורסת שיקגו (סימול CME) בשבוע שעבר, והעליות האחרונות בשוק המניות, מצב הרוח בשווקים עדיין מעורער. מדד דאו ג'ונס ומדד נאסד"ק רושמים שניהם ירידות שערים.



הנפקתה של סיגייט הצליחה אתמול במידה פחותה מהצפוי. החברה גייסה 870 מיליון דולר, לאחר שתימחרה את המניות במחיר הנמוך מהטווח שקבעה קודם לכן. תקוות לגייס 1.1 מיליארד דולר נכזבו בגלל חששות המשקיעים כי המשקיעים בסיגייט ימהרו לממש את החזקותיהם בשוק ויפילו את המניה. עם זאת, ההנפקה היא אחת הגדולה ביותר של חברת טכנולוגיה מאז גייסה אקסנצ'ר 1.9 מיליארד ד' ביולי 2001.



התמחור מעניק לסיגייט שווי של כ-5 מיליארד דולר. בכך הצליחו המשקיעים הפרטיים, אשר רכשו את סיגייט לפני שנתיים באמצעות מינוף, לרשום תשואה של מאות אחוזים על השקעתם. בעלי העניין מחזיקים לאחר ההנפקה ב-80% ממניות החברה.



ביקורת רבה נמתחה על ההנפקה של סיגייט, מכיוון שההנפקה שימשה ככלי מימוש עבור בעלי העניין, ורק מיעוט ההון שגויס יחזור לשימוש החברה. תקופת החסימה של בעלי העניין תימשך ששה חודשים, ואז יותר להם למכור את יתר החזקותיהם. פוטנציאל שלילי זה העיב על ההנפקה.



סיגייט היתה בעבר חברה בורסאית, אולם בנובמבר 2000 היא פורקה במהלך עסקה סבוכה. עסקי התוכנה שלה נמכרו לידי חברת התוכנה וריטאס תמורת 18 מיליארד דולר במניות ובמזומן. סילבר לייק פרטנרס, יחד עם טקסס פסיפיק גרופ, ג'יי.פי מורגן פרטנרס ואוגוסט קפיטל שילמו 1.7 מיליארד דולר תמורת עסקי הכוננים למחשבים. מכיוון שבמאזן של סיגייט היו 800 מיליון דולר במזומן, כך שהתשלום האמיתי היה נמוך יותר עבור הרוכשת. באותה עת נחשב מחיר העסקה, אשר הומלצה על ידי ההנהלה בראשות המנכ"ל סטיבן לוקזו, לנמוך מדי, ו-17 תביעות הוגשו מיד לאחר הכרזת העסקה. סילבר לייק יישבה את התביעה תמורת 50 מיליון דולר.



המהלך בו חזרה סיגייט להיות חברה פרטית נחשב לחריג ביותר בוול סטריט. לא היתה אז כל יצרנית בתחום ההיי-טק מסדר הגודל של סיגייט אשר לא היתה בורסאית. בעת הכרזת העסקה היה לסיגייט מחזור מכירות שנתי של 6.4 מיליארד דולר ו-50 אלף עובדים. במהלך שלוש השנים האחרונות קיצץ המנכ"ל שלה, שפעל בחסות המגוננת של החזקה פרטית, את מערך הייצור של החברה וקיצץ עשרות אלפי משרות.



עסקי הכוננים למחשבים סבלו מתנודתיות היסטורית רבה, אולם הקונסולודציה שעבר המגזר בשנה האחרונה - מיזוג קואנטום ומקסטור, איחוד חטיבות של IBM והיטאצ'י - סייעה לעסקי סיגייט. סיגייט רשמה רווח של 116 מיליון דולר ברבעון השלישי, פי שלושה מהרבעון המקביל. הכנסותיה צמחו ב-22% ל-1.6 מיליארד דולר. הצמיחה הזו עשויה לסייע לדחיפת ההנפקה, כמו גם העובדה שמכפיל הרווח של סיגייט נמוך ביחס למניות טכנולוגיה אחרות. סיגייט ממשיכה להחזיק בהובלה בשוק הכוננים לשרתים מתקדמים ובנתח של 31% בשוק הכוננים למחשבים אישיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully