וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: לחצי מהצימרים בגליל אין רישיון מהכבאות

קובי דוד

17.5.2012 / 21:00

כאלף בעלי צימרים פועלים ללא רישיון כיבוי אש, וללא הציוד הדרוש לשמירה על בטיחות אש - כך עולה מדו"ח כיבוי האש של תחנת הגליל העליון. בעלי צימרים: "הדרישות מוגזמות"

ענף תיירות הצימרים בגליל משגשג ופורח, אורחים רבים מוכנים לשלם כסף רב עבור חדרי אירוח מפנקים, שקט, ונוף מרהיב הנשקף מחלונם. אך מאחורי כל התמונה הפסטורלית שמציעים בעלי הצימרים, עולה תמונת מצב מדאיגה: מתוך כ-2,000 יחידות הצימרים שנבדקו בדו"ח כיבוי האש של תחנת הגליל העליון, עולה כי מחציתן, למעלה מ-1,000 יחידות, פועלות ללא רישיון כיבוי אש, ומהוות סכנה ממשית לציבור האורחים.

מפקד הכיבוי, טפסר דני חנניה, דרש מבעלי הצימרים לפעול במהרה על מנת להשיג את רישיון בטיחות האש. "האורחים שמגיעים לאותם צימרים דואגים לשאול אם יש בריכה או ג'קוזי בחצר, אך אף אחד לא מודע לבעיה של בטיחות האש במקום. מי שמגיע לצימר ללא רישיון בטיחות אש, מסכן לא רק את עצמו, אלא גם את משפחתו", ציין חנניה.

צימר אור הירח. יניב כהן, ספק 500
למעלה מ-1,000 יחידות, פועלות ללא רישיון כיבוי אש. צימר/ספק 500, יניב כהן

על פי תקנון הבטיחות בתחום כיבוי האש, כל בעל עסק המפעיל למעלה מארבע יחידות אירוח, מחויב להמציא רישיון בטיחות אש, שעל מנת לקבלו הוא נדרש להחזיק מערכת כיבוי אש אוטומטית, גלאי עשן, פתחי מילוט ויציאה, ציוד כיבוי אש ואישור מהנדס חשמל בתוקף. ממצאי הדו"ח מעלים כי מחצית מבעלי הצימרים אינם מחזיקים באישורים, וגם לא בציוד הנדרש.

"כבר בשלב תכנון המבנה, על בעל העסק לדאוג למערכת כיבוי האש שתפעל במקום, וזאת במטרה להבטיח את שלומם של האורחים", אומר חנניה. "לצערנו, לא כולם דואגים לאישורים הנדרשים, ובכך מסכנים את הציבור, שאפילו לא מודע לסכנות שנמצאות במקום".

לדברי עו"ד עמיר מלצר, המתמחה בתחום רישוי עסקים, מדובר בבעיה חמורה, וחברת הביטוח אף לא תכסה את הנזק הכספי או האנושי שייגרם בעת שריפה. "ברגע שבעל עסק לא מציג לחברת הביטוח את רישיון העסק על פי תקנות הכיבוי, הביטוח לא יכסה את הנזקים שהתרחשו בעקבות השריפה. כתוצאה מכך, בעל עסק שלא הקפיד למלא אחר הנהלים, חשוף לתביעה פלילית חמורה בגין רשלנות אישית על ניהול עסק לקוי המסכן את הציבור".

"הבירוקרטיה מחריבה לנו את הפרנסה"

בעלי הצימרים הפועלים ללא רישיונות כיבוי אש, טוענים כי דרישות הכיבוי מוגזמות ולא מצודקות. "יש פער עצום בין הדרישות של הכיבוי לבין מה שקורה אצלנו בפועל", הסבירה בעלת צימרים בגליל העליון. "ענף הצימרים בגליל מהווה מרכיב חשוב בתוך ענף התיירות בצפון, אך יחד עם זאת, מדובר בעסק שמצריך אישורים רבים עם עלויות שכר גבוהות. אנחנו לא מקלים ראש בשום מחויבות שלנו, אך דרישות הכיבוי הולכות ומחמירות בכל שנה מחדש. במצב הנוכחי, העסק הפך לפחות רווחי. אסור לשכוח שמדובר בעסק משפחתי ללא מקורות מימון או גב כלכלי רחב, הכל יוצא מהכיס שלנו". בעל צימר נוסף הסביר: "הבירוקרטיה של קבלת האישורים מחריבה לנו את הפרנסה, אני מוציא את עצמי כל היום רודף אחר אישורים ורישיונות, במקום לדאוג לעסק הפרטי שלי".

יו"ר פורום התיירות במטולה, ליאור בז, הוסיף כי הדרישות של כיבוי האש לא מציאותיות. "בעלי הצימר הפרטים לא יכולים לעמוד בזה. העלויות גבוהות, ולא תואמות לפעילות השוטפת שמתקיימת בצימרים. ישנן תקופות לא מעטות שחדרי האירוח ריקים", אמר.

בז ציין כי על כוחות הכיבוי למצוא פשרה בעניין, אשר תסדיר את הבעיה אחת ולתמיד, תוך מתן תקנות מקלות עם בעלי צימרים פרטים. "לא מדובר על מלונות יוקרה שמארחות עשרות אנשים ביום, אלא על צימרים פרטיים שמפרנסים משפחות", הדגיש בז. "בעלי צימרים מוטרדים מהעניין, אבל לא מקבלים אוזן קשבת. אני סבור כי כל אדם רוצה לדאוג לעסק ולאורחים שלו. ברגע שתצא רפורמה חדשה, העניין יוסדר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לקריאה נוספת:
בריכות בצימרים קטנים יהיו פטורות מרשיון עסק

לפניות לכתב: davidkobi@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully