וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתבודדים במדבר: טיולים לאנשים שאוהבים שקט

9.4.2012 / 17:14

בחול המועד פסח סביר שתפגשו מטיילים רבים בכל מקום. אם אתם רוצים לברוח מהם, לפניכם אתרי חובה לכל מתבודד שמחשיב את עצמו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עין פרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנזר חריטון ועין פרת

עין פרת שבנחל פרת הוא אחד ממקורות המים השוקקים ביותר במדבר יהודה. התמהיל של קרבה לירושלים, מים צלולים וטובים, צמחייה ירוקה עשירה ונוף מדברי מזוקק מהווה נוסחה מנצחת עבור המטיילים. אך רבים מהפוקדים את המקום מוותרים על הליכה של דקות ספורות לאורך הנחל אל עבר אחד המבנים המונומנטליים ביותר במדבר יהודה – מנזר חריטון (פארן), שהוקם במאה ה-4 לספירה על ידי נזיר בשם חריטון.

בסוף המאה ה-19 שופץ המנזר על ידי הכנסייה הרוסית הלבנה והפך למנזר רוסי פרבוסלבי. למרות השינוי, ניתן בקלות להבחין בחלקים שנותרו מהמנזר הקדום תלויים על צלע ההר, כאילו לועגים לכוח המשיכה. בין לבין ניתן לראות נזיר הפוסע לו בניחותא בין המבנים, גבוה מעל, מתעלם מסביבתו ושקוע בהרהורים.

כיום, חלק מהחדרים והקפלות של המנזר בנויים סביב אותן מערות ששימשו את ראשוני הנזירים במקום. מאמינים כי כאן גם מצוי קברו של חריטון עצמו, שנחשב לאחד מאבות תנועת הנזירות במדבר יהודה. אם מבודד לכם מדי, פנו לאחור, צעדו כמה מאות מטרים ובחרו לכם פלג מים אישי או בריכת אבן שמימיה קרים-קרים.

הגעה: לשמורה ניתן להגיע מכביש מס' 437 (מכיוון פסגת זאב בירושלים או מכביש מס' 1) המוביל ליישוב עלמון (הקרוי גם ענתות), וממנו המשיכו לפי השילוט.

אתר ומוזיאון השומרוני הטוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר השומרוני הטוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השומרוני הטוב" לא היה רק שמו של פרק הסיום ב"סיינפלד". למעשה, משל השומרוני הטוב הוא אחד המשלים הידועים והמשמעותיים בדת הנוצרית. על רגל אחת: המשל מספר על אדם פצוע השוכב בצד הדרך, ועל עוברים ושבים שלא הגישו לו עזרה. אדם בן העדה השומרונית נחלץ לעזרתו ומביא אותו לפונדק דרכים, ואף משלם עבור הלנתו שם. זהו משל על עזרה לזולת וסובלנות בין זרים. ומה הקשר בין המשל לבין האתר? אתר השומרוני הטוב, שנפתח לקהל לפני מספר חודשים, מזוהה עם המקום בו שכן אותו פונדק מפורסם.

המתחם הצנוע בגודלו, שלא רבים מכירים, הוא חגיגה אמיתית לחובבי פסיפסים. לכאן קובצו פסיפסים רבים שלוקטו מאזור יהודה, שומרון ועזה. חלקם מצויים במבנה מקורה ששימש תחנת דרכים עותמנית, שופץ לאחרונה והפך למוזיאון קטן, וחלקם ממוקמים תחת כיפת השמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חגיגה לחובבי פסיפסים. אתר השומרוני הטוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

במוזיאון עצמו חדר המבואה המרכזי מוקדש לממצאים בדגש יהודי. משמאלו מצויים שלושה חללי תצוגה בדגש נוצרי, ומימינו שני חללי תצוגה המתארים את סיפורם המרתק של בני העדה השומרונית, המתגוררים ברובם באזור הר גריזים. מחוץ למבנה חצר ארכיאולוגית קטנה, רצפת פסיפס ששימשה כנסייה ביזנטית ועוד. כך או כך, זוהי תחנת רענון מומלצת במיוחד על הדרך לים המלח.

הגעה: האתר ממוקם על כביש מס' 1 בין ירושלים לים המלח, מזרחית לצומת כפר אדומים.

מיוחד לפסח: חוויות באתר שומרוני הטוב

הצטרפו לסיורים מודרכים ללא תשלום ולסדנאות יצירה וחוויה ארכיאולוגית באתר "השומרוני הטוב", ששימש לאורך ההיסטוריה אכסניה לעוברי אורח בדרכם מירושלים ליריחו, וכיום משמש מוזיאון לפסיפסים מאזור יהודה, שומרון ועזה.

היכן: אתר השומרוני הטוב.
מתי: שבת–שבת 7-14.4, סיורים מודרכים בשישי ובשבת בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00, ובחול המועד בכל שעה עגולה.
כמה: ללא תשלום למעט דמי הכניסה לאתר/חינם למנויים.

אתר הטבילה קאסר אל-יהוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדרך לטבילה באתר קאסר אל-יהוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתקופות מסוימות היה זה אולי אחד המקומות היותר מבודדים במדבר יהודה בכלל ובצפון ים המלח בפרט. "ארץ המנזרים" מכונה חבל ארץ זה, סחוף רוחות וגדוש במנזרים נטושים שפעלו כאן במהלך ההיסטוריה. אי אפשר לפקוד את המנזרים עצמם אלא לראותם ממרחק, אך ניתן לבקר באתר הטבילה על הירדן (קאסר אל-יהוד).

עד 2011 היה מסובך להגיע לכאן, ונדרשו אישורים צבאיים וליווי חמוש. רשות הטבע והגנים פתחה את האתר למבקרים, וכעת ניתן לעמוד לצד נהר הירדן, מרחק נגיעה מהכנסייה שעל גדתו השנייה, בתחומי ממלכת ירדן. כאן, על פי אחת המסורות, הוטבל ישו, וגם בני ישראל חצו את הירדן לאחר 40 שנים מתישות ומייגעות במדבר הלוהט. מקום עם כבוד.

הגעה: מצומת בית הערבה שבכביש מס' 90 פונים צפונה ונוסעים בעקבות השילוט לקאסר אל-יהוד. הביקור דורש תיאום מראש.

קומראן

קומראן. דורון ניסים
קומראן/דורון ניסים

אמרתם "התבודדות" אמרתם "קומראן". כמעט שאין צורך להציג את האתר המבודד והמרתק הזה, שהסעיר את דמיונם של חוקרים, נוסעים והיסטוריונים במשך דורות רבים. אחד הגילויים הארכיאולוגיים החשובים ביותר במאה ה-20 נחשף כאן – המגילות הגנוזות. אך זהו רק סופו של סיפור מרתק על האיסיים, בני כת קטנה ומסתורית שפרשה בימי בית שני למדבר.

אצל האיסיים הכל היה סודי, ממודר וסגפני למדי. היו להם תקנונים מפורטים כמעט בכל נושא חברתי. בני הכת אף הכינו עצמם למלחמה הגדולה, זו שתיערך בין בני האור לבני החושך. אך מי שהכריעו אותם היו הרומאים, בשנת 68 לספירה. כיום זהו גן לאומי שמציג את סיפור המקום באופן מעורר השראה.

הגעה: הגן הלאומי מצוי על כביש מס' 90, דרומית לצומת קלי"ה.

מיוחד לפסח: בחזרה לעתיד ולעבר בקומראן

מיהו יהושפט בן זרובבל מ"כת היחד", לאן נעלמו המגילות, ומה הקשר של הסוכן החשאי ג' לכל העניין? בואו להתחפש לבני "כת היחד", והצטרפו לשחקני תיאטרון "היסטריה" במסע בזמן אל אחת התגליות הגדולות של המאה האחרונה – המגילות הגנוזות.

היכן: גן לאומי קומראן.
מתי: ראשון עד רביעי 8-11.4.12, בשעות 10:00 12:00 14:00.
עוד באתר: אוצרות במגילות - מפת אוצר משפחתית הכוללת חידות ומשימות. לאורך כל ימי החג.
סיורים מודרכים: בחמישי עד שבת 12-14.4.12, בשעות 10:00, 12:00, 14:00.
כמה: ללא תשלום, למעט דמי הכניסה לאתר/חינם למנויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully