וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפ לנסיעה הבאה לחו"ל

רונית דומקה

9.9.2010 / 17:32

בין הוצאות הנלוות לטיול בחו"ל, רבים נוטים להתעלם מהתשר לנותני השירות. אז כמה טיפ מקובל להשאיר ולמי, ומה ההבדלים התרבותיים בין המדינות השונות? מורה נבוכים לתייר הנדיב

סוגיית הטיפים עלולה להפוך את חוויית הטיול למבלבלת עבור תיירים רבים, גם המנוסים שבהם. טיפ של 10% על ארוחה טובה ישמח מאוד מלצר באיטליה. עמיתו האמריקאי, לעומת זאת, עלול להיעלב מהסכום הזעום, ובכמה ממדינות אסיה יש סיכוי שהמלצר כלל לא יסכים לקבל את המחווה המוזרה. הכללים להשארת טיפים משתנים ממקום למקום בעולם, אך הם גם משתנים כל הזמן. באוסטרליה, למשל, לא היה נהוג להשאיר תשר עד לפני כמה שנים, ואילו כיום מלצרים ישמחו לקבל 10% ממחיר הארוחה, ונהגי המוניות לא יתנגדו לשמור את העודף. גם מי שטייל באחרונה ביפן, שמתוארת בכל המדריכים ובכל אתרי ההמלצות כמדינה שבה מתן תשר נחשב לעלבון, גילה כי נותני שירות במקומות מסוימים לא בהכרח יריבו אתו אם ירצה לתגמל אותם על שירות טוב.

כיאה למעמדה ככלכלה המובילה בעולם, ארה"ב היא גם המובילה בתחום הטיפים. כמאמינים אדוקים בקפיטליזם, האמריקאים רואים במתן טיפים דבר טבעי ואף הכרחי לקבלת שירות טוב. כל מי שנותן שירות בארה"ב - החל במצחצח נעליים, דרך מדריך טיולים, מניקוריסטית וחופף במספרה וכלה בבל בוי בבית המלון - מצפה לקבל תשר. הטיפים הגבוהים ביותר ניתנים למלצרים במסעדות - נהוג להשאיר 15% ממחיר הארוחה לשירות סביר, ו-20%-25% לשירות טוב במיוחד. יש לזכור, כמובן, כי מחירן המלא של המנות אינו המחיר שמצוין בתפריט המסעדה, היות שהמע"מ בארה"ב אינו כלול במחיר.

לנהגי המוניות בארה"ב נהוג להוסיף 10%-15% על מחיר הנסיעה, תלוי כמובן ברמת השירות ובמטען שהפקדתם בידיהם. עבור שירות חנייה נהוג לשלם עם קבלת המכונית 2-5 דולרים.

לאחר שהבל בוי בבית המלון לקח מכם את התיקים והניח אותם בבטחה בחדר, יש להעניק לו טיפ של דולר או שניים לכל תיק. אם תצטרכו המלצה על בילוי או אתר, או רק עזרה בהגעה למקום מסוים, תוכלו להיעזר בקונסיירז'. אין חובה לתת לו טיפ, אך הוא כמובן ישמח לקבל 5 דולרים או יותר, במידה שהבקשה היתה מאתגרת במיוחד. בבתי מלון נהוג גם להשאיר טיפ לחדרנית - 2-3 דולרים לכל לילה. רצוי להשאיר את התשר מדי בוקר, ולא בעת עזיבת המלון, שכן ייתכן החדר מנוקה בכל יום על ידי חדרנית אחרת.

בין נותני השירותים הנוספים שרצוי לתגמל בארה"ב: מדריכי טיולים (15%-20%, תלוי ברמת ההדרכה), מניקוריסטים וספרים (10%-20%) וברמנים (1-2 דולרים על כל משקה).

באירופה מדיניות הטיפים מעט קלילה יותר, וטיפים שנהוג לתת בארה"ב ייחשבו כאן לנדיבים מאוד. בחלק ממדינות אירופה השירות במסעדות כלול במחיר, ובמידה שלא נהוג להשאיר על פי רוב טיפ של כ-10%. נהגי המוניות ישמחו לשמור את העודף ממחיר הנסיעה, ואילו נער המעלית יקבל יורו או שניים לתיק.

גם במזרח אירופה, מסעדות ומלונות רבים כוללים שירות בחשבון. במידה שלא, יש לתת למלצר 10%-15% במזומן. ברוסיה, מתן טיפים לנותני שירותים נהפך למקובל יותר בשנים האחרונות. סכומי הטיפים משתנים, ויש מקומות שבהם נהוג פשוט לעגל את החשבון. מדריכי תיירים מצפים לתשר של 10 דולר ליום, ולחדרניות בבתי המלון ניתן טיפ של דולר או שניים.

באיטליה אין אחוז מסוים שמומלץ לטיפים. כשאוכלים בחוץ נהוג להשאיר 10% כטיפ, אך לא יותר מכך. לנהג המונית נהוג לעגל את סכום הנסיעה. חדרניות בבתי מלון מקבלות יורו או שניים לכל לילה.

בצרפת הטיפ כלול במקרים רבים בחשבון, אך אפשר להשאיר 10% בנוסף לכך. בברים לא נהוג להשאיר טיפ. נהגי מונית מקבלים יורו או שניים בנוסף לתעריף הנסיעה, ובמלונות, בדומה לאיטליה, מושאר טיפ של יורו או שניים לכל לילה.

בגרמניה נהוג להשאיר טיפ של 10%-15% אשר ניתן למלצר עם תשלום החשבון ולא מושאר על השולחן. על נסיעה במונית נהוג להשאיר טיפ של 10%. לחדרניות בבתי המלון נהוג להשאיר 5 יורו ללילה.

בבריטניה, מסעדות רבות מוסיפות בעצמן את השירות לחשבון. הסועדים יכולים לבקש לא לשלם אותו, ולהוסיף טיפ משלהם, שיגיע לידי המלצר. התשר הנהוג למלצרים הוא 10%-15%. בברים לא נהוג להשאיר טיפים.

מוסיקה עושה את ההבדל

ההבדלים בין המנטליות האירופית לאמריקאית ניכרים גם במתן הטיפים. מסקר שפירסם המגזין "טיים" ביולי 2008 עלה כי התיירים הצרפתים והגרמנים הם הקמצנים ביותר בכל הנוגע למתן תשר, בעוד שהאמריקאים נחשבים לנדיבים ביותר. הסקר נערך על ידי אתר הנסיעות אקספידיה בקרב עובדים ב-4,000 מלונות בגרמניה, בבריטניה, באיטליה, בצרפת, בקנדה ובארה"ב. טימותי דה רו מאקספידיה ניסה להסביר את התוצאות בכך שהצרפתי מקבל יותר ימי חופשה מהאמריקאי. "מסיבה זו, התייר הצרפתי יחלק תקציב בין מספר גדול יותר של נסיעות, בעוד האמריקאי מבזבז על חופשה אחת או שתיים בשנה".

גם בסקר דומה שערך הקיץ האתר tripadvisor כיכבו התיירים הצרפתים - 76% מהם אמרו כי הם אינם נוהגים להשאיר טיפים עבור שירותים שהם מקבלים כשהם מבקרים במדינות זרות. בסקר זה עקפו אותם שכניהם הספרדים: 80% מהתיירים הספרדים שנשאלו אמרו כי אינם נוהגים להשאיר תשר.

מה שעשוי אולי לגרום לקמצנים ביותר להשאיר טיפים נדיבים יותר, מלבד שירות מצוין, הוא דווקא המוסיקה. מחקר שפורסם באחרונה בצרפת מצא כי במסעדות ובבתי קפה שבהם הושמעה מוסיקה עם מסרים המעודדים הרמוניה וחברות, השאירו הסועדים טיפים גדולים ב-11% מאשר במסעדות עם מוסיקת רקע שונה. כך שלמלצרים המעוניינים להרוויח יותר, כדאי אולי לתת לבעל הבית דיסק של בוב מארלי.

האזור בעולם שבו טיפים עדיין אינם חלק בלתי נפרד מההווי המקומי הוא יבשת אסיה. ואולם גם כאן הגידול במספר התיירים בשנים האחרונות וההתקרבות למערב מביאים לשינוי. אף שתשרים אינם חלק מהתרבות הסינית, ובסין הקומוניסטית נחשבו לעלבון צורב, הם נהפכים לנוהג מקובל יותר. בהונג קונג, למשל, נהוג לתת במסעדה טיפ של 10%-15%. בסין מקובל לתת תשר למדריכי טיולים. בתאילנד נהוג להשאיר טיפ לאחר הארוחה, בהתאם לסוג המסעדה. בבתי מלון יוקרתיים באסיה נכלל השירות בחשבון.

לעומת זאת, הממשלה הסינגפורית, שעשתה בשנים האחרונות מאמצים גדולים להפוך את העיר למקום בטוח ונקי עבור תיירים, אינה מעודדת מתן טיפים. תוספת של 10% עבור השירות כלולה בחשבון במסעדות, במוניות יש מונה, ובחלק מבתי המלון יש הוראה לאורחים כי "אין צורך במתן טיפים".

בפעם הבאה שאתם נוסעים לחו"ל, אחרי שאתם ממירים כסף, מחדשים דרכון וממהרים לארוז, אל תשכחו לבדוק מה מדיניות הטיפים במקום שאליו אתם נוסעים. זה עשוי לחסוך לכם הרבה מבוכה.

מה משותף לפאריס הילטון ולאובמה?

ביוני שעבר סעד כוכב הקולנוע ג'וני דפ במסעדת גיבסונ'ס בשיקגו. החשבון של דפ וחבריו, שאילצו את המסעדה להישאר פתוחה עד 2:30 בלילה, הסתכם ב-4,400 דולר. הטיפ שהשאיר דפ למלצר המאושר היה 4,000 דולר.

ברשימות נותני הטיפים הטובים ביותר מככבים גם דיוויד בקהאם, דרו ברימור, ג'וליה רוברטס ופאריס הילטון. סלבריטאי אחר שידוע בנדיבותו הוא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שנכנס לרשימת הידוענים הנדיבים של בלוג הרכילות "glamour vanity" לאחר שנתן טיפ של 18 דולר על כוס בירה שמחיר היה 2 דולרים בלבד.

רשימת הסלבריטאים הקמצנים ביותר זוהרת לא פחות, והיא כוללת את בריטני ספירס ואת מדונה, שעל פי השמועות אינן נוהגות להשאיר טיפים. בנוסף להן נמצאים ברשימה ביל קוסבי, שהשאיר במסעדה טיפ של 3 דולרים על חשבון של 350 דולר, וטייגר וודס, שטוען בפשטות כי הוא "לא נוהג לשאת כסף מזומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully