וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שת"פ ישראלי-גרמני בכמעט תאונה

זוהר בלומנקרנץ

2.3.2010 / 17:19

חוקר התאונות הראשי: טייסים של לופטהנזה ואל על שותפים באחריות לכמעט תאונה אווירית ב-2009. שני המטוסים ובהם 430 נוסעים - חלפו במרחק של כ-250 מטר האחד מהשני, בלא קשר עין ביניהם

צוותי הטייסים של לופטהנזה ואל על היו שותפים למחדל שבו כמעט והתנגשו שני מטוסי נוסעים של החברות בשמי נתב"ג בסוף 2009 - כך עולה מפרטים חדשים של דו"ח חקירת האירוע שהסתיימה אתמול ומטילה את מירב האחריות לאירוע בטיחות הטיסה החמור על פקחי הטיסה במגדל.

ממצאי הדו"ח עליו חתום חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, יצחק (רזצ'יק) רז, שהגיעו לthemarker, חושף, כי צוות הטייסים של לופטהנזה, "המשיך בגישה לנחיתה עד מאוחר 'והלך סביב', עד לקרבה מסוכנת ממטוס אל על הממריא, ללא קשר עין ומבלי לחתור ביחס למיקומם היחסי; הקברניט לא לקח את ההטסה מהקצין הראשון ואיבד חלק מחלוקת הקשב שלו; הוא לא קלט את המרשה (אישור) לפנות לכיוון 230 אלא המשיך לטוס באופן רגיל מעל המסלול. בקבלת ההתראה ממכשיר הtcas (המזהיר מפני התנגשות קרובה של מטוסים) הקברניט לא הגדיל את שיעור הטיפוס של המטוס אלא בחר להגביר את המהירות. כמו כן הוא לא דיווח למגדל הפיקוח על התראה ה-tcas".

לגבי אחריותם של טייסי אל על, קובע דו"ח החקירה, כי "לא הצליב את הופעת מטוס הלופטהנזה הנוחת מאחוריו עם המרשה (אישור) שקיבל - כתוצאה מכך חסם את המסלול זמן יקר. הטייסים המשיכו בטיפוס רגיל של המטוס לאחר הניתוק מהמסלול - שיעור טיפוס של 3,350 רגל בדקה - מבלי להתחשב מספיק ב'סגירת' הטווח של מטוס לופטהנזה מאחריו ומעליו".

דו"ח חקירת אירוע בטיחות הטיסה החמור בו התנגשו כמעט מטוסי אל על ולופטהנזה, בהם 430 נוסעים יחד, בשמי נתב"ג בסוף 2009 מטיל את עיקר האחריות על פקחי הטיסה בנתב"ג מהדו"ח עולה, כי שני המטוסים ובהם 430 נוסעים - חלפו במרחק של כ-250 מטר האחד מהשני, בלא קשר עין ביניהם.



כמעט ונפגע

התאונה האווירית נמנעה לאחר שמכשיר ה-tcas שנועד להתריע מפני התנגשויות מטוסים, פעל בתא טייסי חברת אל על. האירוע החל לאחר שמטוס "פוש-פול" שנועד לזריעת עננים, המריא ממסלול 26 - היחיד שפעל באותו שלב בנתב"ג, לכיוון מערב. כיוון שהיה כבד הוא המריא לאט. אחריו התיישר להמראה על אותו מסלול, מטוס נוסעים של חברת אל על, מדגם בואינג 737 ובו 80 נוסעים.

בד בבד, החל מטוס אחר של חברת לופטהנזה הגרמנית, מדגם בואינג 747-400 ובו 350 נוסעים, בתהליך הנמכה, על אותו מסלול 26 בכיוון ממזרח למערב. כיוון שהמטוס "הפוש פול" המשיך בהמראתו האיטית, עיכבו מעט פקחי הטיסה את מטוס אל על, כדי שיווצר מרווח ביטחון.

אלא שמטוס חברת לופטהנזה הגרמנית, המשיך בהנמכה ולהתקרב אל המסלול, עליו החל מטוס אל על להמריא. כיוון שכך, פקחי הטיסה הורו למטוס הגרמני, לבצע עוד הקפה לפני הנחיתה. וכאן התרחשה ההתקרבות המאוד מסוכנת. מטוס לופטהנזה, מצא עצמו באותו שלב, במרחק קטן ממטוס אל על הנוסק בכיוונו.

המכשיר להתראה בפני התנגשות מטוסים בתא הטייסים של חברת אל על החל לפעול. כיוון שמדובר היה בגובה נמוך לא סיפק עדיין המכשיר נתונים ורק לאחר שהמטוס חצה את גובה האלף רגל, התבצעה הפרדה ראשונית בין שני המטוסים.

מחברת לופטהנזה בישראל נמסר בתגובה: "לא נוכל להתייחס לממצאי דו"ח החקירה ומסקנותיו עד לקבלתו; שלטונות בטיחות התעופה של גרמניה מנהלים חקירה נפרדת משלה אשר טרם הושלמה".

מחברת אל על טרם התקבלה תגובה.

מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר בתגובה, כי "רש"ת תלמד את הדו"ח ותיישם את מסקנותיו. רש"ת מציבה את סוגיית הבטיחות בראש סדר העדיפויות ומקצה לנושא משאבים רבים. הפעולות שננקטות כוללות שידרוג תשתיות תעופה והדרכה אינטסיווית של כל הגורמים העוסקים בנושא. בין הפעולות שננקטות: שידרוג מערך המסלולים; הקמת מגדל פיקוח חדש; סימולטור לאימון פקחים; הדרכות התקנות מערכות מכ"מ וils- לניווט מטוסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully