וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי בריטיש איירווייז הכריזו על שביתה

נמרוד הלפרן

22.2.2010 / 22:10

עובדי צוותי האוויר של חברת התעופה בריטיש איירווייס החליטו לפתוח בשביתה על רקע הרעה בתנאי העסקתם. גם עובדי לופטהנזה שובתים, אך הסיכמו להשהותה מהלילה למשך שבועיים

עובדי צוותי האוויר של חברת התעופה בריטיש איירווייס (-1.61% , 207.2), חברת התעופה השלישית בגודלה באירופה, החליטו היום לפתוח בשביתה על רקע הרעה בתנאי העסקתם. מוקדם יותר היום פתחו בשביתה יותר מ-4,000 טייסי חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, אם כי הסכימו להשהות את השביתה החל מהלילה למשך שבועיים. בצרפת צפויה להתרחב השביתה בבתי הזיקוק של ענקית הנפט טוטאל לכל המדינה. ביוון צפויה מחרתיים שביתה במגזר הפרטי על רקע קיצוצים בהוצאות הממשלה, ובפורטוגל צפויה בשבוע הבא שביתה כללית במגזר הציבורי.

איגוד עובדי צוותי האוויר של בריטיש איירווייס, המייצג כ-13 אלף עובדים, מסר כי כ-81% מהמצביעים תמכו בשביתה. בריטיש איירווייס צימצמה בחודש נובמבר את מספר אנשי צוות האוויר בטיסותיה הארוכות מ-15 ל-14, והודיעה על הקפאת שכר למשך שנתיים החל שנת 2010. החברה גם החלה להעניק תנאים פחות טובים לעובדים חדשים, והודיעה על כוונתה לצמצם את היקף המשרות של כ-3,000 עובדים למשרות חלקיות. באמצעות צעדים אלה, מקווה החברה לחסוך 140 מיליון ליש"ט בהוצאותיה השנה. לפי הערכות אנליסטים, צפויים נזקי השביתה לחברה להסתכם ב-25 מיליון ליש"ט ביום.

עובדי צוותי האוויר של בריטיש איירווייס תיכננו לפתוח בשביתה בת 12 ימים כבר בתקופת חג המולד, אולם הנהלת החברה הצליחה למנוע את השביתה לאחר שעתרה לבית משפט בטענה כי ההצבעה של האיגודים על השביתה לא נערכה כנדרש. כאמור, נערכה היום הצבעה חוזרת בה הוחלט על שביתה. על פי חוק, האיגוד נדרש להודיע להנהלה על שביתה שבוע מראש, כך ששביתה עובדי צוותי האוויר עשויה להתרחש כבר בתחילת מארס.

מוקדם יותר היום נאלצה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה לבטל כ-800 טיסות - כמעט מחצית מטיסותיה - לאחר שיותר מ-4,000 טייסים בחברה פתחו בשביתה בת 4 ימים. עם זאת, בעקבות דיון שנערך הערך בבית משפט לעבודה בפרנקפורט, הסכימו הטייסים להשהות את השביתה, ואילו הנהלת החברה הסכימה לחדש את המגעים עם נציגי הטייסים ללא כל תנאים מוקדמים. המשא ומתן יתחדש באופן מיידי. ההחלטה על השהיית השביתה צפויה להיכנס לתוקף בשעה 1:00 בלילה לפי שעון ישראל. הטייסים הסכימו לדחות את השביתה עד ל-9 במארס.

עם זאת, השביתות ברחבי אירופה חרגו מעבר למגזר התעופה. בצרפת, קראו היום איגודי העובדים של ענקית הנפט טוטאל להרחבת השביתה שהחלה בשבוע שעבר בשישה מתוך 31 מתקני זיקוק הנפט של החברה לכל בתי הזיקוק במדינה. השביתה החלה ב-16 בפברואר בעקבות החלטת החברה לסגור מתקן בצפון צרפת.

במקביל, צפויות שביתות גם ביוון, ספרד ופורטוגל על רקע תוכניות לקיצוץ בתקציבי הממשלות. ביוון, צפויה ביום רביעי שביתה גדולה במגזר הפרטי במחאה על כוונת הממשלה לצמצם את הוצאותיה, ואיגודים של עובדי המגזר הציבורי בפורטוגל נערכים לפתיחת שביתה כללית ב-4 במארס בעקבות הודעת הממשלה על הקפאת השכר במגזר. בספרד מתכננים האיגודים המקצועיים החל מהיום לערוך הפגנות נגד שינויים מתוכנן בגיל הפנסיה.

לופטהנזה (0.22% , 11.16), חברת התעופה הגדולה באירופה לפי מכירות, מסרה מוקדם יותר היום כי למרות השביתה של טייסיה תמשיך לקיים את מרבית הטיסות המקומיות שלה ואת הטיסות קצרות-הטווח באירופה, אך טיסות ארוכות-טווח רבות - כמו לניו יורק ולדנבר - בוטלו. השביתה צפויה להשפיע גם על שותפותיה של לופטהנזה בתחום התעופה, אייר קנדה וסינגפור איירליינס.

הטייסים השובתים דורשים תוספת שכר של כ-7% והתחייבות של החברה להימנע מהחלפתם בטייסים ממדינות שבהן השכר נמוך יותר. הטייסים פתחו הבוקר בשביתה בת ארבעה ימים. נזקי השביתה, מעריכה החברה, עשויים להגיע ל-34 מיליון דולר ליום.

השביתה תפגע גם בטיסות מגרמניה לישראל. מהחברה נמסר כי יבוטלו 10 טיסות בימים שני עד חמישי - טיסות הבוקר מפרנקפורט לנתב"ג והטיסה שיוצאת אחה"צ בחזרה מנתב"ג לפרנקפורט באותם ימים.

מנכ"ל לופטהנזה בישראל, עופר קיש, אמר כי החברה כבר החלה למצוא פתרונות חלופיים לנוסעים מישראל ואליה, אשר ייפגעו מהשביתה. חלק מהנוסעים שירצו בכך, יועברו לחברות הבת של לופטהנזה לישראל - אוסטריאן אירליינס, סוויס, בריסל אירליינס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully