וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בדרך להיות מעצמת תיירות-גולף?

עירית רוזנבלום

29.12.2009 / 10:04

טייגר וודס יעשה עליה? משרד התיירות גיבש תכנית אב להשקעת 760 מיליון ש"ח בפיתוח תוכנית אב לתיירות גולף בישראל. ב-2011 תתחיל הבניה של כפר הגולף בכפר חיטים: "נפיק הכנסות של 3 מיליארד שקל"

טוב שהמס על המים הוקפא: תוכנית אב חדשה לתיירות גולף שהוכנה במשרד התיירות מתכננת השקעה בהיקף של 760 מיליון שקל, להקמת 16 מגרשי גולף ברמה בינלאומית. לפי התוכנית, במהלך 15 שנים, היא תניב למשק הישראלי תפוקה כוללת (ישירה ועקיפה) של כ-3 מיליארד שקל. את התוכנית יזם ומוביל משרד התיירות, בשיתוף עם מינהל מקרקעי ישראל.

טייגר וודס שחקן גולף. Stuart Franklin, GettyImages
טייגר וודס וחבריו יבואו להריץ כדורים בכפר חיטים?/GettyImages, Stuart Franklin

עוד קובעת תוכנית האב, שאושרה בימים האחרונים, כי השקעה זו תביא להכפלת ההוצאה הממוצעת לתייר מכ-1,000 דולר לתייר ממוצע ל-2,000 דולר של תייר גולף ולגידול של כ-20% בתפוסת החדרים השנתית בישראל, בסופו של התהליך.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי 2008 קבע כי למשרד התיירות אין אמות מידה לבדיקת היתכנות מיזמים כאלה ואף לא מדיניות סדורה. שטחים שנועדו למגרש גולף בכפר חיטים צמחו מ-865 ל-2,200 דונם ללא תגובה מהמינהל, התגלו פערים ניכרים בין הערכות השמאים לגבי שווי הקרקע לפרויקט, לא נקבעה מדיניות הקצאת קרקעות למגרשי גולף ועוד.

עוד קבע המבקר כי ענף הגולף הוא צרכן גדול של קרקעות בהיקף מאות ואף אלפי דונמים. בחלק גדול מהמקרים, קרקעות היעד הן קרקעות מדינה. מבקר המדינה מצא כי לרוב מנסים היזמים להשיג את הקרקעות ממינהל מקרקעי ישראל, ללא מכרז. "מגרשי גולף, לדעת משרד התיירות, עשויים להיות מוקד משיכה לתיירים מחו"ל, ואולם ירידה בהיקף התיירות הנכנסת עלולה להעמיד מיזמים כאלה בסימן שאלה, ולגרום ליזמים להשתמש בקרקעות לייעודים אחרים בשל עלויות האחזקה הגבוהות", נכתב בדו"ח.

כתוצאה מביקורת זו יזם המשרד את תוכנית האב ובמהלך החודשים הקרובים יבצעו משרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל, בדיקת היתכנות סטטוטורית ושיווקית ל-5-3 אתרים פוטנציאלים למתחמי גולף, ולאחריה יתבצע תכנון מפורט של 2-1 מתחמים. האתרים שייבחנו נמצאים באזור אילת, אזור השפלה – בין ירושלים לתל-אביב, ים המלח, טבריה וחדרה.

לדברי שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, פיתוח תיירות הגולף יגוון את המוצר התיירותי, יעודד השקעות מקומיות ובינלאומיות בעלות ערך גבוהה למשק בהיבט התיירותי, העסקי, התעסוקתי והפיתוח האזורי ויעזור לתחרות מול המדינות השכנות.

במהלך 20 השנים האחרונות מספר מגרשי בגולף והשחקנים בעולם כמעט והכפיל עצמו. על פי ההערכות, ישנם כ-33 אלף מגרשים ברחבי העולם וכ- 55 מיליון שחקנים. בשנת 2006 הפיקה תיירות הגולף באירופה, במזה"ת ובאפריקה, הכנסות ישירות בסך של 2.7 מיליארד אירו וכי כ-60 אלף איש במדינות אלו, הועסקו בענף. התוכנית הונחתה על ידי צוות בין-משרדי והוכנה באמצעות משרד האדריכלים טומס מ. לייטרסדורף כולל צוות מתכנני וכלכלני גולף מהארץ ומחו"ל.

כיום יש בישראל רק את מגרש הגולף המקצועי בקיסריה ולאחר עשר שנים של דיונים, אמורה להתחיל הבניה בכפר הגולף בכפר חיטים שבגליל התחתון ב-2011. יובל ויז'ניצר, מנהל מיוחד של כפר חיטים, אומר כי "כל התהליכים מול המינהל הסתיימו לפני כמה חודשים. יש לנו חוזי חכירה ל-110 דונם מלונאות ו-1,100 דונם לשני מגרשי גולף וכן הסכם עם יזמים, כולל בטוחות כספיות שניתנו". היזם העיקרי בכפר חיטים הוא סטנלי סילברסטין מארצות הברית וההשקעה בשלב הראשון מוערכת ב30-20 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully