וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מכל עשרה צימרים - בסכנת סגירה

עדי דברת-מזריץ

23.11.2009 / 7:46

משבר בג'קוזי: ירידה של 40% נרשמה בהכנסות הצימרים בישראל על רקע היצע גדול מהביקוש והמחירים צנחו בעד 30%. המחזור של הענף נאמד ב-1.5 מיליארד שקל בשנה

חופשה בצימר אמורה להיות פסטורלית ושקטה, אבל מאחורי השקט של ענף הצימרים נוצרה בתקופה האחרונה עננה כבדה של חוסר ודאות: לפי איגוד בעלי הצימרים, בנובמבר נרשמה ירידה של כ-40% בהכנסות הענף לעומת החודש המקביל ב-2008. הסיבה לירידה בהכנסות: זינוק במספר הצימרים בשנים האחרונות.

מתחילת השנה נרשמה ירידה של 15%-17% בהכנסות הענף לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחצי השנה האחרונה הסתכמה הירידה ב-20%.

לדברי מנכ"ל איגוד בעלי הצימרים, דוד קויפמן, בחמש השנים האחרונות נפתחו אלפי צימרים חדשים, והגידול השנתי הממוצע בענף מגיע ל-30%. ההיצע הגדול מהביקוש הוביל לירידת מחירים מתחילת השנה של 15% בסופי שבוע ובחגים ושל 30% בימי חול.

"צימר שעלה בשנה שעברה 750 שקל ללילה עולה כיום 550-600 שקל. אם מוסיפים את הירידה במחירים לירידה בתפוסה, שמסתכמת ב-20%-25%, מגיעים לירידה בהכנסות של עשרות אחוזים", אומר קויפמן. לדבריו, הירידה הנוכחית במחירים מגיעה לאחר עליית המחירים שנרשמה לפני כשנתיים, אז נכנסו לענף צימרים יוקרתיים שהעלו את רמת המחירים הממוצעת. בנוסף, לאחרונה הופסקה הבנייה של פרויקטים חדשים.

לפי נתוני האיגוד, הצליחו בעלי הצימרים למלא את הבקתות בחגים, אך מכיוון שהמחירים היו נמוכים יותר מאלה של שנה שעברה, חלה ירידה של 15% בהכנסות בספטמבר-אוקטובר לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

אל הצפיפות בענף מיתוספים גורמים אחרים שפוגעים בתעשייה, בהם השפעות המשבר הכלכלי והעובדה כי ענף הצימרים מושפע מאוד מעונתיות. כך, הצימרים פועלים כ-80 ימי עבודה עיקריים במשך השנה (חגים, סופי שבוע וחודשי הקיץ).

לפי כלכלני דן אנד ברדסטריט, בעקבות המיתון והמצב במשק צפויה ירידה של עד 7% בהכנסות הענף בשנה הקרובה. עוד עולה מנתוני החברה, כי מתוך כלל הצימרים, יותר מ-12% נמצאים בסיכון עסקי גבוה; מחצית מהעסקים בענף נמצאים בסיכון בינוני; ו-38% מהעסקים בענף נמצאים בסיכון עסקי נמוך.

הפתרון: פינוק ויין

בישראל פועלים כיום כ-12,000 חדרי אירוח כפרי (לא כולל קיבוצים). המחזור הכספי של תעשיית הצימרים נאמד ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. ההערכה היא שהענף מעסיק כ-2,000 עובדים במשרה מלאה, ועוד כעשרת אלפים עובדים במשרה חלקית. אם התחזיות השחורות יתממשו, יותר מ-200 עובדים יאבדו את מקום עבודתם.

"אנשים מחפשים כיום לקבל כמה שיותר - ובזול. בעלי הצימרים נאלצים להמשיך לפנק את הלקוחות עם בקבוקי יין ופינוקים אחרים, והצרכן הישראלי מצדו בררן הרבה יותר. לפני שנתיים אם היה צימר פנוי ישר היו קופצים עליו. כיום הלקוחות מחכים לרגע האחרון, משווים מחירים. הם יודעים שאם לא יהיה פנוי אצלי, הם ימצאו מקום אצל מישהו אחר", אומר קויפמן.

עם זאת, בענף הצימרים משתדלים לשמור על אופטימיות. "אנחנו מצפים שבדצמבר המצב ישתפר, מכיוון שצימרים הם סוג בילוי שפופולרי יותר בחורף", אומר קויפמן. בתשובה לשאלה אם המחירים צפויים לרדת עוד יותר ענה: "אנחנו עדיין יותר זולים מבית מלון ויש לנו הרבה הוצאות קבועות שמתחלקות על פני ארבעה חדרים, להבדיל ממאות חדרים, כך שלא נראה לי שיש למחירים עוד הרבה לאן לרדת. ובכל זאת, הכל אפשרי וייתכן שהמחירים עוד יירדו".

"הטלפון לא מצלצל"

גם בעלי הצימרים מציירים תמונה קשה. "בחודשים האחרונים אנחנו לא מצליחים למלא את החדרים אפילו בסופי שבוע, והטלפון כמעט לא מצלצל", מספרת פנינה רותם, שמפעילה ארבע בקתות במעלה גמלא תחת השם "פנינה של מקום". לדבריה, בחודשים האחרונים ניכרת ירידה של 30% בתפוסה ואף יותר מכך בהכנסות. לעומת הימים הטובים של לפני שנתיים-שלוש, מספרת רותם, נרשמה ירידה של כ-50%.

"הורדנו את המחיר ב-5%-10% בסופי שבוע, ובאמצע שבוע אף יותר. במקביל, אנחנו חושבים על רעיונות יצירתיים אחרים כדי למשוך מבקרים, כמו בריכה מיוחדת", אומרת רותם.

מיכל שרון, שמפעילה שמונה צימרים ברמות בשם "בקתות עץ בלבן", מספרת על ירידה של 25% בהכנסות ובתפוסה. לדבריה, מחזור המכירות שלה הוא 2 מיליון שקל בשנה. "ההרעה החלה באוקטובר 2008 עם פרוץ המשבר. נאלצנו להוריד את המחירים ב-15%, אבל לא נשברנו", היא אומרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully