וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופוריה בצפון

נעמה טוכפלד

28.8.2009 / 8:11

בשמורת הטבע הראשונה בישראל תוכלו לצפות על עגורים, חסידות, שקנאים, קורמורנים, אנפות ותאואים. הטיול השבועי - שמורת החולה

בימים אלו עוברות להקות של חסידות מעל שמורת החולה. רק בשבוע שעבר נצפתה להקה של כ-500 חסידות בדרכן ליעד חם יותר, אך בעבר ניצלו עשרות אלפי עופות את שפע המזון שהציעו להם אגם החולה והביצות. הם גם יכלו למצוא, בסבך הצמחייה, מחסה נהדר מעופות דורסים. עופות לאין מספר נהגו לעצור בעמק החולה ל"הפסקת תדלוק", כדי לנוח ולאגור מעט אנרגיה להמשך המסע. זו הסיבה שחובבי הטבע בישראל נחרדו בראשית שנות החמישים לנוכח העבודות לייבוש החולה. הם חששו שהעולם המופלא הזה ייעלם ואיננו ויצאו למאבק.

המאבק הוליד את שמורת החולה, שמורת הטבע הראשונה בישראל - 3,200 דונם של אגם, ביצות ושטחי אחו המשמשים מקלט לעופות הנודדים ולציפורים רבות שמבלות כאן גם בימינו. עשרות אלפי עופות, ביניהם עגורים, חסידות, שקנאים, קורמורנים ומיני אנפות שוהים בשמורת החולה ונהנים מהאגם, מהביצות וגם משפע המזון שקיים בעמק החולה בכלל. יותר מ- 200 מינים של עופות המים למדו להכיר את יתרונות השמורה והם מבלים כאן בהמוניהם. השמורה גם משמשת מקלט לצמחי מים נדירים, כמו אירוס ענף, גומא הפפירוס ונימפאה לבנה. בשמורה רועים תאואים (ג'מוסים) כדי לשמור, במקומות מסוימים שיועדו לכך מראש, על אופי של אחו פתוח.

טוב להיות עוף

בין האתרים היפים שבשמורה בשמורה עובר שביל הליכה נוח, המתאים גם לעגלות נכים. סככת מסתור ומגדל מעניקים עמדות תצפית אידיאליות על העופות. לאחרונה, נפתח מחדש מגדל התצפית בשמורת טבע החולה, לאחר יותר משלוש שנים שבהם היה סגור לציבור כיוון שנפגע קשה בשריפה בשנת 2006. המגדל הישן, שהיה מצופה בקנים, נהרס כליל ועל תילו הוקם מגדל חדש, הבנוי מעץ איכותי ומאפשר תצפית של 360 מעלות על שמורת טבע החולה ועל הנוף הסובב אותה.

מי שרוצה להצטרף ללהקת עופות נודדים ולחוות את חוויותיהם, מוזמן להצטרף בשמורה למרכז המבקרים "עופוריה". הסיור במרכז מתחיל מול דגם של עמק החולה, בסרטון המסביר על היווצרות עמק החולה ועל ייבוש האגם והביצות. שתי דיורמות (תפאורות גדולות היוצרות אפקט של תלת-ממד) מציגות את העופות והיונקים של עמק החולה. מכאן מגיעים ללב העניין: מופע מולטימדיה רווי אפקטים, שבו צופים במשקפיים מיוחדים המעניקים תחושה של תלת ממד. במשך 15 דקות חש כל צופה שהוא מצטרף ללהקה של עופות נודדים והופך לאחד מהם. הביקור מסתיים בחידון טריוויה ממוחשב על שמורת החולה.

איך מגיעים

כביש ראש פינה - קרית שמונה (מס' 90, בין סימני ק"מ 453-454). נוסעים שני ק"מ מזרחה ומגיעים לשער השמורה. משך הטיול: שעתיים- שלוש. כדאי לקחת: כובע, מים, משקפת, מגדיר ציפורים. חשוב לדעת: החל מ- 1 בספטמבר 2009 יאוחדו מחירי הכניסה ויכללו את הכניסה לשמורה ומיצגי העופוריה בכרטיס אחד.

  • עוד באותו נושא:
  • עמק החולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully