וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיול השבועי - מערת הנטיפים

נעמה טוכפלד

31.7.2009 / 8:17

בעולם מכושף בבטן האדמה, השומר על טמפרטורה קבועה של 22 מעלות גם בלי מזגן, אפשר עכשיו לבקר גם בלילה

מערת הנטיפים, הקרויה גם מערת שורק, היא לבה של שמורת טבע הממוקמת במורדותיהם המערביים של הרי יהודה בסמוך לבית שמש. המערה התגלתה במקרה, בעת פיצוץ שיגרתי במחצבה סמוכה. אותו פיצוץ חשף מערה שאורכה כ- 82 מטרים ורוחבה כ- 60 מטרים. למרות שהמערה קטנה בשטחה, קיים בה עולם מופלא של נטיפים וזקיפים במגוון שלא היה מבייש מערות גדולות בהרבה. במערה זוהו נטיפים וזקיפים שגילם 300 אלף שנים לפחות. מדענים נעזרים בהם כדי לעקוב אחר שינוי האקלים באזורנו מאז ועד היום. ישנם גם נטיפים "קשישים" יותר, אך שיטות המדידה בימינו אינן מסוגלות לאמוד את גילם במדויק.

הנטיפים היורדים מתקרת המערה מגיעים לאורך של עד ארבעה מטרים. יש נטיפים בקוטר של מילימטרים אחדים, ויש נטיפים שעוביים מטרים אחדים. לעיתים נפגשים הנטיפים עם זקיפים שעולים מן הקרקע. מלבד נטיפים וזקיפים, ניתן למצוא במערה צורות השקעה נוספות כמו אלמוגי מערה, הלקטיטים, מדפים ואשכולות. למעשה, מלבד הנטיפים שצורתם מוגדרת היטב, יוצרים משקעי המערה שלל צורות כיד הדמיון הטובה על הטבע.

אזורים רבים במערה עדין פעילים והנטיפים והזקיפים המצויים בהם עדיין גדלים. המערה שומרת על חום ולחות קבועים, 22-23 מעלות, עם מעל 90 אחוזי לחות. טוב לראותה בכל עונות השנה: בחורף, כשטיפות המים מתנפצות על הקרקע ברסיסים רעשניים ומבריקים, ניתן להרגיש כי עולם שלם ממשיך לצמוח לנגד עיננו ואילו בקיץ נותנת מערת הנטיפים מפלט קריר, נעים וקסום מהחום הכבד שבחוץ.

הכניסה למערה מלווה במיצג שקופיות ובהדרכה.

רק באוגוסט - נטיפים גם בלילה

מערת הנטיפים היא מערה קטנה לבעלי דמיון גדול. מאות זקיפים ונטיפים אוצרים בחובם סיפורים גיאולוגים רבי שנים של רעדות אדמה, הרס ובנייה וגם סיפורים אחרים: שלגייה ושבעת הגמדים בנוסח ישראלי, סיפור החתונה, רומיאו ויוליה שרק פסע מפריד במימוש אהבתם ועוד.

לכבוד הקיץ, וכדי לתת אפשרות נוספת לבילוי בשעות הנעימות פותחת רשות הטבע והגנים את מערת הנטיפים בימי חמישי של חודש אוגוסט 2009 מהשעה 8:00 בבוקר עד השעה 21:00, כאשר הכניסה האחרונה תהייה עד 20:00. למידע נוסף: כוכבית בטבע *3639

איך מגיעים?

לאן נוסעים: שמורת טבע מערת הנטיפים. משך הטיול: שעה וחצי- שעתיים. הדרך: מכביש מספר 1 במחלף שער הגיא מכיוון ירושלים/תל-אביב פונים לכביש 38 לכיוון בית שמש, עוקבים אחר השילוט לכיוון "ערת הנטיפים- שמורת שורק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully